• Anonym (Drabbad)

Kan man smitta sig själv med herpes?

Jag har herpesvirus men sällan utbrott. När det bryter ut kommer det nästan alltid på en läpp i samband med aktivt solande. Inte ofta som sagt men det händer.

På senare tid har jag fått liknande blåsor på ena skinkan, det "pirrar" på samma sätt och förloppet är identiskt.

Min fråga är, om jag kliar på detinfekterade området och sedan utan att tänka mig för t ex vidrör ett öga, torkar mig och råkar nudda underlivet eller liknande... kan då dessa bli nya områden för utbrott?

Jag tvättar mig alltid när jag råkat vidröra området men man kan ju glömma eller inte ha tillfälle just då.

• Svar på tråden Kan man smitta sig själv med herpes?
  • Anonym (Försiktig)

Ja, du kan smitta dig själv till exempelvis ögat. Jag har utbrott ganska ofta och är alltid lite nervös för detta, men det har inte hänt än iaf (under fem år med utbrott) :)

• Anonym (Drabbad)
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-06-03 17:54:23 följande:

Ja, du kan smitta dig själv till exempelvis ögat. Jag har utbrott ganska ofta och är alltid lite nervös för detta, men det har inte hänt än iaf (under fem år med utbrott) :)

Tack för svar, jag misstänkte det. Rynkar på näsan
  • Anonym (Försiktig)

OBS du kommer inte att smitta dig själv till nya blåsor i underlivet. Men var som sagt försiktig med ögonen! Och om du kanske har ett sår på ett finger, håll det borta från utbrottet då - viruset kan fästa i sårytan och ge utbrott på det stället. Däremot kommer viruset inte in i kroppen på oskadad hud.

• Anonym (Försiktig)

Viruset dör även rätt snabbt på fingrarna, även utan tvätt. Det kan inte överleva särskilt länge utanför slemhinnor/sår etc.

• Anonym (Finnstift)

Hade en kompis på gymnasiet som hade ofta och ganska så rejäla utbrott med Herpes... Hon försökte dölja det med samma stift som hon använde på sina finnar.... Förutom att det inte dolde ett skit, så gjorde det även så hon istället för "bara" kring munnen helt plötsligt fick herpesutslag även på näsan... Var riktigt hemskt att se..... Tyckte synd om henne men hon vägrade lyssna när vi andra sa åt henne att inte göra så, såg henne även sätta täckstiftet på finnar på kinden... så gissar att hon har det där nu också typ... Hon hade ingen förståelse i hur smittande det är, hon kunde sno min dricka och dricka av eller ta en tugga av mitt äpple utan att fråga när hon hade ett utbrott och förstod inte varför jag blev förbannad.... Rent under att jag klarade mig undan herpes....

• Anonym (Försiktig)
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-06-04 00:30:56 följande:

OBS du kommer inte att smitta dig själv till nya blåsor i underlivet. Men var som sagt försiktig med ögonen! Och om du kanske har ett sår på ett finger, håll det borta från utbrottet då - viruset kan fästa i sårytan och ge utbrott på det stället. Däremot kommer viruset inte in i kroppen på oskadad hud.

(Utgick här ifrån att det är underlivsherpes du har, det kanske inte är det?! Munherpes kan givetvis smitta till underlivet.)
  • Anonym (Drabbad)
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-06-04 11:27:48 följande:
    (Utgick här ifrån att det är underlivsherpes du har, det kanske inte är det?! Munherpes kan givetvis smitta till underlivet.)
    Det är munherpes jag har, plus på ena skinkan... nej, nu är det slutkliat!
  • Anonym (Drabbad)
    Anonym (Finnstift) skrev 2017-06-04 02:20:09 följande:

Hade en kompis på gymnasiet som hade ofta och ganska så rejäla utbrott med Herpes... Hon försökte dölja det med samma stift som hon använde på sina finnar.... Förutom att det inte dolde ett skit, så gjorde det även så hon istället för "bara" kring munnen helt plötsligt fick herpesutslag även på näsan... Var riktigt hemskt att se..... Tyckte synd om henne men hon vägrade lyssna när vi andra sa åt henne att inte göra så, såg henne även sätta täckstiftet på finnar på kinden... så gissar att hon har det där nu också typ... Hon hade ingen förståelse i hur smittande det är, hon kunde sno min dricka och dricka av eller ta en tugga av mitt äpple utan att fråga när hon hade ett utbrott och förstod inte varför jag blev förbannad.... Rent under att jag klarade mig undan herpes....

Usch usch usch!
    Jag målar inte på något när det kommer, däremot har jag uttorkande på det under nätterna. Har min egen personliga cerat som bara används under utbrott, har målat korken röd så ingen i familjen ska råka ta det av misstag.

Fy, jag vet inte vem som en gång smittade mig. Jag har haft det i många år... troligen ett tonårshångel... Rynkar på näsan
  • Påven Johanna II
    Anonym (Drabbad) skrev 2017-06-04 12:05:54 följande:
    Det är munherpes jag har, plus på ena skinkan... nej, nu är det slutkliat!
    Fast om du får utbrott på skinkan så har du också herpes i underlivet. Viruset migrerar ut på skinkan eftersom nerverna i underlivet, ljumskarna och övre delen av låren sitter ihop. 
Svar på tråden Kan man smitta sig själv med herpes?