• Motoman

    Suck

    Hej ny här..

    Har kollat igenom spaötvis med trådar men hittar inget som stämmer.

    Jag har ett litet problem o vill kolla lite vad ni andra skulle gjort.

    Min grabb är 14. Hela livet har han varit utan kompisar och har liksom aldrig förstått hur man tar tag i att. Har provat det mesta med olika idrotter hobbysar osv skolan har han inte viljat gått i heller. Nåväl nu byter vi skola till en liten skola då han sa att det var så stökigt o mycket folk. Här börjar det bra men kommer ner i en svacka rätt fort. Lärarna kommer o skjutsar honom till skolan o till slut så går han där. Sen kommer en tjej med i bilden o sen 2 kompisar. Jättetrevligt o jättekul tänkte jag äntligen. Pust. Sen så börjar man fundera lite. Efternamnen låter bekant. nyfiken som man är så kollar man runt lite o det visar sig att den enes morsa är missbrukare o storebror sitter inne för något kriminellt. (Stöld o knark visar det sig) Grabben är 14 och får röka då mamman visar sig fixa cigg.

    Den andre kompisen röker oxå sedan 12 års ålder hemma. Föräldrar skilda o pappan är dömd för misshandel o mamman lite tveksamma med alkohol. De träffades alltid hos pappan för där fick de göra som de ville och nu är pappan vräkt o flyttat hem till mamman där igen. Grabben träffar en annan tjej som inte fick vara hos dem då hennes pappa säger att de röker hasch. Försöker prata med grabben men han blir mer o mer aggressivt o jag försöker hålla honom hemma så mycket som det går. Han börjar gapa om depression o vill dö osv o börjar skära sig o försöker få bup att göra något men de trycker i lite medicin. Funkar inte så bra utan allt fortsätter. Man får varje kväll kolla under madrassen o tömma på knivar osv. Hittade en påse med en massa sparat medicin då efter ett utbrott visade sig att han ville ta allt o dö. Bup tycker det är en tonårsgrej o det går över. Han har träffat någon psykdam där uppe o träffar kurator på skolan. De ska göra en utredning av något slag. Vad har jag ingen aning om då man inte får någon info alls. Sen dök där upp orosanmälningar både från bup o kuratorn om att han inte trivs hemma o vill flytta till familjehem. Allt slutade med att han slog sönder sitt rum o drog. efter många timmars radiotystnad o lögner från alla så hitta socjouren honom o han fick åka på ett HVB hem. Efter nästan 3 veckor kommer han hem. Nu är han ännu värre då han tror att allt ska vara på hans villor. Allt. Nu är han helt uppe i varv o hänger med nya kompisar.

    Problemet är nu att Soc tycker att man ska ge honom utrymme osv. Visst självklart. Men kan man inte få något tillbaka typ att klockan 17 äter vi o klockan 22 ska du vara hemma o tänk på vad du gör o vad de andra gör. Dvs lite respekt tillbaka.

    Men han skiter i allt. Ska ha allt o hotar med att dra om det inte passar.

    Nu i går fick jag kontakt med en gammal kompis vars unge är 2 år äldre. Han har råkat illa ut hållit på med droger o umgåtts med fel umgänge. Nu mår han bra tack vare att mamman hans tvingade till sig att de skulle lvua honom då hon fick ett pisseprov på honom som lyste i alla färger som går. Idag är han tacksam. Jag passa på att fråga honom lite vilka han umgåtts med på den tiden.

    Gissa vad? Samma grabbar(familjer) som min grabb nu hänger med som jag enligt Soc ska låta honom vara med. Vad man än gör blir allt fel. Får ingen hjälp av någon inget från Soc inget från bup. Det enda man hör är att det är en tonårsgrej och att låt det vara han kommer att klara det. Pyttsan.

    Vad ska man göra? Grabben har lite problem o kan inte förstå konsekvenser och uppvisar Inga känslor. Så länge det inte gynnar honom själv. 14 år o KAN inte ens knyta skosnören.

    En annan fråga. Varför tycker så många att lite cigg kan ju de små barnen röka mendet vore livsfarligt om de fick i sig en öl.

    Var går den gränsen. Hur kan så många tycka att det är ok. Varför tycker så många att det inte är ok med en folköl? Det är ju 18 år på bägge. Borde vara samma No No på cigg.

    Hoppas någon orkar läsa o komma med något trevligt svar.

    Mvh pappan

  • Svar på tråden Suck
  • Marwenn

    Vänta tills han är 15 anmäl då till polisen för ringa narkotikabrott o narkotikainnehav samt vandalism. Skicka in några positiva drogtest o så får han sitta av sina straff. Inte roligt men han kommer lära sig en viktig läxa, sen om han någon gång i framtiden kommer skaffa familj så kommer han bara vara tacksam

  • Puffe1983

    Det är inte okej med något av det. Båda dom sakerna representerar en gräns som man här gått över. Varje gång han går över en gräns och kanske gör något han inte får så kommer han att ha mycket lättare för att göra det nästa gång. Sen ökar ju ribban och farlighetsgränsen för varje gräns man tar sig över. Jag tror att du måste göra något extremt. Han måste iväg från sitt umgänge men jag vet inte riktigt vad som finns nu för tiden. När jag var 14 år så var jag ungefär likadan. Mina föräldrar skickade upp

    mig (jag är uppväxt i Skåne) till ett regemente länge uppåt landet. Då fanns det såna läger som man kunde skicka sina barn om man börjat tappa kontrollen över dom. Jag minns att löjtnanten sa att vi skulle få göra samma saker som dom som gjorde lumpen och dom var lika tuffa mot oss. Tyvärr så varade det bara i 4 veckor och det var ju inte tillräckligt men hittar du något sånt fast längre så kan du no tänka dig att det ger resultat. Tyvärr finns det inte mycket sånt. Annars vet jag en annan sak. Jag vet ju inte hur din ekonomi ser ut eller om du kan ta ledigt från jobbet hur som helst men om du skulle kunna ge dig iväg med din son. Bara du och honom ger er ut i världen

    . Det kommer att ge honom perspektiv på saker och ting. Det kan få honom att mogna lite och så får ni en chans att hitta tillbaka till varandra igen.

    Jag vet att detta är extrema saker men jag tror tyvärr att det krävs något extremt som ruskar om honom ordentligt.

Svar på tråden Suck