• Anonym (Siri)

Någon mer som har svårt med att uttala ord?

Jag ligger och tänker såhär på natten. Är det någon mer än jag som har svårt med uttal på modersmålet? Jag känner mig ganska ensam om det.

Mina föräldrar kan bara svenska så det är det vi pratat hemma, jag har inte haft något andra språk (förrän vi började med engelska i skolan) Då jag var liten gick jag hos talpedagog för att jag läspade, det gör jag fortfarande till viss del. Jag blandar ihop e och i också, jag har svårt att uttala ord som Schweiz och stjärna, de ljuden blir fel för mig, Om jag är stressad blandar jag ihop ord eller hittar inte orden.

Annars har jag ett helt normal ordförråd (enligt högskoleprovet i alla fall ) men många lärare tycker både mitt ordförråd och stavning borde vara bättre med tanke på hur mycket jag läser.

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden, vill nog mest höra att jag inte är ensam.

• Svar på tråden Någon mer som har svårt med att uttala ord?
  • Anonym (Hihi)

Det kan jag säga direkt att du inte är ensam om det och finns nog massa andra sim har samma. Inge fel med de ????

• Anonym (B)

Oj jag är likadan! Blir ofta retad pga detta av särskilt en kompis.

Men jag jobbar som svensklärare så har inte svårt med språket iaf :). För vissa är det helt enkelt såhär, det som kan hjälpa är att öva på ord man har svårigheter med och att öva på att prata snabbt.

• Ano25

Du kanske har en språkstörning? Finns många olika typer och grader. Be om utredning hos logoped.

Svar på tråden Någon mer som har svårt med att uttala ord?