• Ringblomman80

    Tjatigast på familjeliv! Vill bara ha råd/stött när det vänder m SSRI?!

    Ätit 17 tabletter nu... sämsta dagen på länge....

    Ångest och oro. Trött som 17.

    Jättenere.

    Escitalopram är det jag äter.

    (Hade fått ett svagt sus i öronen/huvudet innan jag började ( 3 veckor sen) men det har absolut inte slutat eller att jag slutat bry mig om...lika ångestframkallande)

    Hjälp när vänder allt?

  • Svar på tråden Tjatigast på familjeliv! Vill bara ha råd/stött när det vänder m SSRI?!
  • Anonym (Qw)

    Det beror på. Som med alla skador beror det på hur allvarlig ursprungsskicket är. En spricka i ett ben tar kortare tid att komma tillbaka från än om benet skulle hänga i slamsor.

    En lätt depression tar kortare tid att återhämta sif från än en djup depression med psykos.

  • Anonym (Escitalopram här också)
    Det kan ta upp till sex veckor innan det vänder. Åt också escitalopram innan och hade riktigt jobbiga insättningsbesvär, men sedan vände det och jag har aldrig mått bättre! Bytade efter några månader men av andra anledningar. 

    Håll ut!
  • Ringblomman80
    Anonym (Escitalopram här också) skrev 2017-06-06 13:23:36 följande:
    Det kan ta upp till sex veckor innan det vänder. Åt också escitalopram innan och hade riktigt jobbiga insättningsbesvär, men sedan vände det och jag har aldrig mått bättre! Bytade efter några månader men av andra anledningar. 

    Håll ut!
    Tack för svaret!!

    Tog det 6 veckor innan du kände att det blev riktigt bra?

    Hur sov du? Jag har sån riktig ångest på kvällarna också. Mornarna och förmiddagarna är jobbiga sen vänder det men återkommer i rent helvete när jag ska sova.
    Vill ju inte knapra Propavan för jämnan
  • Ringblomman80
    Anonym (Qw) skrev 2017-06-05 20:44:52 följande:

    Det beror på. Som med alla skador beror det på hur allvarlig ursprungsskicket är. En spricka i ett ben tar kortare tid att komma tillbaka från än om benet skulle hänga i slamsor.

    En lätt depression tar kortare tid att återhämta sif från än en djup depression med psykos.


    Jo det är sant.... Jag lider ju av oro och mycket ångest och det är så dumt att allt blir ås mkt värre och aldrig verkar gå över.

  • Anonym (Escitalopram här också)

    Hur går det ts? Det tog sex veckor innan det vände totalt, men det kom smygandes för mig. Helt plötsligt en dag insåg jag chockat att jag inte haft ångest på länge. 

    Hoppas du mår bättre!

  • Ringblomman80

    Tack!!
    Jag mår bättre.
    Det vände precis som du sa efter ungefär 4-5 veckor. Det kom smygande och nu tyclerj ag att jag är väldigt stabil. Jag funderar fortf mkt och är såklart lite rädd att ångesten ska komma flygande men än så länge är allt ok.

    Just nu är jag bara väldigt gäspig och trött på mornarna.
    Jag kan sitta o gäspa ganska mkt under dagen. Dessutom är motivation till t ex träning inte så värst stor.

    Men men jag är så glad att ag är bra och mår bra!!!

  • Anonym (Escitalopram här också)

    Härligt att det vänt! Jag bytte också för att jag gäspade i tid och otid och inte hade motivation till annat... Men det är helt olika för olika människor. Försök att inte tänka för mycket på det och leta symptom. Har en vän som helt blev av med tröttheten efter ett tag. Jag bytte till venlafaxin, som går på både serotonin (ångestdämpande, upphöjande) och noradrenalin (ork, motivation, energi). Har mer energi nu än tidigare.

    Men som sagt... Låt det gå ett tag. Det kan som sagt vända, tar tid innan det helt stabiliseras. Ge det tre månader totalt innan du börjar fundera på att byta :) ja ifall inget annat börjar kaosa såklart.

Svar på tråden Tjatigast på familjeliv! Vill bara ha råd/stött när det vänder m SSRI?!