• stjärnflocka45

    Ljudbok för bilresa med familjen

    Hej, 
    Jag är på jakt efter en ljudbok som kan passa hela familjen med mamma, pappa och två killar på 9 och 11 för sommarens långresa. Gärna en "vuxenbok" så länge den inte innehåller för mycket kärlek (PINSAMT), och våld (mardrömsrisk). Jag tänker mig att "Ensam på Mars" hade passat perfekt om jag inte redan hade läst den. Förra året körde vi "Röde Orm"även om språket där är väldigt gammalmodigt. "En världsomsegling under haven" har vi också lyssnat på med bra resultat. Någon som har några bra tips?
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ljudbok för bilresa med familjen
  • Carambolan

    Jag och min nioåring håller på att lyssna på första Harry Potter just nu. Finns inlästa av Stephen Fry på Bookbeat, om de är tillräckligt bra på engelska

    Utvandrarna av Vilhelm Moberg kanske kan vara något annars?

  • kaffe

    Böckerna om Percy Jackson, Hicke hisklig halvulk. Björn Gustavsson läser vansinnigt roligt. Mina pojkar har älskat dessa båda och dom har funkat för oss vuxna också.

  • IsDimma

    Ett svensk geni kanske. Vi var nog kanske 10 och 12 brorsan och jag när vi lyssnade på den under en bilsemester.

    Eller någon annan biografi, Zlatan?
    Arthur gatuhunden.
    K2 på liv och död.
    Från vaggan till deadline - Robert Gustafsson.
    När jag var osynlig.
    Jag vägrar dö nyfiken, Babben Larsson.
    Min pappa Ann-Christine.
    Mitt i allt, Herman Lindquist.
    Nästan sant, Viveka Lärn.
    Ett sötare blod, Ann Fernholm. Den borde alla läsa!
    Piraterna, de svenska fildelarna som plundrade Hollywood

    Helikopterrånet, Jonas Bonnier. Det är en roman som bygger på verkligheten.

    Eller David batras böcker, dom är roliga allihop.

    Valfri Fredrik Backman. Dom är bra alla.

    Dessa har jag lyssnat (vissa kanske jag har läst) på allihop och tycker nog dom kan passa hela er familj.

  • Elsis

    Böckerna om Statsrådet av Bo Baldersson är deckare, men väldigt roliga, några av dem finns inlästa av Helge Skoog.

  • stjärnflocka45

    Tack! Jättebra förslag i många olika genrer! Hicke hiskelig halvulk hade vi kul åt förra sommaren, men Percy Jackson kanske om vi ska ha en barnbok. Önskar att barnen var lite bättre på engelska; Harry Potter med Stephen Fry hade varit toppen! Helikopterrånet låter spännande. Ska läsa om någon Bob Baldersson-bok och se ifall de kan passa. Utvandrarna skulle vara bra om jag inte hade förläst mig på dem i tonåren. Krig och Fred... Hmm, har börjat på den minst fem gånger och aldrig kommit in i den... passar nog på den . Men som sagt, tusen tack för alla bra svar, och är det någon som ruvar på något ytterligare, bring 'em on!

  • Blossom

    Harry Potter finns nu även på svenska. Första boken är redan släppt på Storytel. Bok nummer två släpps till veckan. Sedan en ny varje månad om jag förstått det rätt =)

  • IsDimma
    Blossom skrev 2017-07-05 12:14:59 följande:

    Harry Potter finns nu även på svenska. Första boken är redan släppt på Storytel. Bok nummer två släpps till veckan. Sedan en ny varje månad om jag förstått det rätt =)


    Nu och nu. Visst att Storytel inte haft dom innan men alla finns faktiskt inlästa av Christer Henriksson för längesen. Jag har börjat lyssna på dom nya nu och tycker omväxlingen är kul med någon ny som läser precis som jag tycker det är att lyssna på dom amerikanska även om jag tycker Fry är bäst och tycker Henriksson är bäst på svenska böcker.
Svar på tråden Ljudbok för bilresa med familjen