Hur folk har råd:
Jag har förstått att det finns måååånga människor därute som tjänar bra mycket mer än vad vi själva gör (20 500 kr + 18 700 kr). Klart att det blir pengar över då..
Vi har också lyckliga bekanta som köpte hus (runt år 1995-2000) för mindre än hälften av vad husen i vår region kostar idag. Med dagens räntor bor de nästan gratis = pengar över.
Det finns jättemycket pengar att tjäna in på att laga egen mat i st f att äta uteluncher. Storkok, bakning och fylld frys är inte att förakta. Man måste inte köpa glassiga tidningar eller böcker, det mesta finns på biblioteket. Man måste inte dricka vin varje helg eller ta bilen vart man än ska. Är man beredd på lite, lite avkall så fixar nog de flesta att resa iväg om man inte vill bo superlyxigt på resmålet.
Vi är också noga med att sätta in extrapengar som dimper ner (skatteåterbäring, födelsedagspresenter, julklappar o dyl) om än aldrig så lite direkt på vårt sparkonto. Då känns de öronmärkta från början.
Många jag känner klagar över sin dåliga ekonomi men röker samtidigt ett paket cigg om da'n + går på krogen var och varannan helg. Har man råd med det tycker inte jag man ska yppa orden dålig ekonomi.
Om man inte åker över de stora helgerna och/eller bara tar en flygstol så är ju resorna heller inte astronomiskt dyra idag. Du kan komma till t ex Thailand för 5-7000 kr/pers och väl där så lever du för några hundralappar per dag.