• Talamus

Måste jag vara Svensk för att hitta en lägenhet?

Jag är en två småbarns mamma och pluggar på högskoan. Jag har haft ganska jobbigt med min man de senaste åren. Det verkar som att han förstår inte vilka problem han har, eller så att han vill inte veta,kanske??

Jag blev kallad dum, svin och allt annant som han kan beskriva mig som värdelös människa. Fast har jag fött två barn, lärt mig svenska inom kort och jobbat, tagit körkort, lärt mig att simma(varit alltid rädd av vatten), pluggat till usk nu pluggar jag till ssk. Men jag är fortfarande dum, kan ingenting, tjänar ingen bra, kan inte försörja familjen, och är dåligt på allt annat.

Det är så svårt att bestämma mig att flytta ut och sätta mina barn i en sorgligt situation. Ville bara att mina barn kunna vara friska och lyckliga, de behövde inte vara specialla men bara att bara normalla som alla andra barn, att ha en hel och frisk familj. Men tycker att läget nu är ingen bra för dem heller, att vi bråkar hela tiden, och att hans arga röst är alltid nära örat.

Köpt för registeringskontor hos många hyresvärdar, dyker upp igenting. Antar jag att det kanske är på grund av att jag har konstigt namn, två barn och är fattig student.

• Svar på tråden Måste jag vara Svensk för att hitta en lägenhet?
  • Bibbidi

Då antar du fel. Finns ju massor i din sits som hyr lägenheter. Problemet är väl om jag får gissa på att du är student utan fast inkomst, så då kan det bli lite svårare att hitta. Men många hyresvärdar brukar nöja sig med att man kan visa upp att man kan betala för hyran, tex kan visa upp att man har inkomst från CSN. 

Står du i bostadsköer? Har du ringt runt till privata hyresvärdar? Finns också en hel del facebooksidor där folk letar lägenheter tex "lägenheter i x-stad" - har du sökt runt på sådana grupper?

• Bibbidi

Alltså x-stad byt ut mot namnet på din stad / större stad i närheten av dig. Finns inte i varje stad men i en hel del, är själv med i en sån och där brukar folk tipsa varandra om lediga lägenheter som kommer ut. 

• Carambolan

Det är ju tyvärr också så att det råder lägenhetsbrist i nästan alla högskolestäder. Väldigt snart borde det komma ut ganska många lägenheter efter de studenter som avslutar sin utbildning nu i juni och flyttar till sina nya jobbstäder.

• myskmalva

Söker du bara förstahandskontrakt? Jag vet inte hur det är där du bor, men här i Göteborg måste man köa i flera år för att få något. I din situation brukar det tyvärr vara andrahandskontrakt som gäller.

Svar på tråden Måste jag vara Svensk för att hitta en lägenhet?