Anonym (Vingbruten) skrev 2017-06-06 13:41:15 följande:
Det har du helt rätt i. Jag jobbar på det och och har ändå i baktanke att man inte kan ta något för givet. Men det är svårt ibland att hålla alla katastroftankar i styr tyvärr.
Efter ett till två år kan känslorna blivit väldigt starka, antar att det är rädslan för att bli sårad det sitter i.
Att bestämma sej för att lita på någon kan vara en lång process, det handlar mycket om vilken inställning man har. Det är lättare att få rätt inställning om man känner sej trygg i sej själv och i livet så man känner sej oberoende.
Att lita på någon är en medveten risk man tar och man måste acceptera att man gör det så är det lättare för rädslan att ge med sig.
Man kan behöva en bra plan över hur man ska hantera det och veta hur man ska förhålla dej till det om ens nuvarande också är otrogen
Försök att hitta stabil grund, en trygghet som håller sej hur det än går.
Kontroll över livet och känslorna.
Anonym (Maria) skrev 2017-06-06 13:01:07 följande:
Jag tror det är lite tabu att prata om. Så du ska nog inte ta det för allvarligt. De flesta vill nog gärna visa upp en lycklig bild av sitt förhållande.
Jag tror att du någonstans måste bestämma dig för att lita på honom. Att hitta ett sätt att mota bort tankarna när de kommer. Det finns inga garantier när det gäller kärlek, det enda man kan göra är att underhålla den och hoppas att den förblir stark.
Kan inte hålla med om att man ska mota bort, det verkar mer som att hantera det med förnekelse eller förträngning.
Ofrivilliga tankar, något man inte vill tänka på har ju en tendens att vägra släppa om man medvetet försöker att inte tänka på det eftersom man tänker på det.
Jag är ingen psykolog men jag tror att känslor och upplevelser efter dåliga erfarenheter kan sätta sej så pass i andra delar av hjärnan än själva minnet så att oron är där även om man inte tänker på det, naturliga försvarsmekanismer som varnar för fara, det kanske var därför det kom först 1.5 år in i förhållandet.
KBT handlar mycket om att programmera om hjärnan genom ifrågasätta sej själv, sina känslor och tankar med fakta, men det behöver också att det kombineras med positiva upplevelser.
Jag tror att det är bättre att besegra oron och tankarna (faran) med fakta istället för att mota bort det, har han inte visat något på två år är han antagligen pålitlig. Försök att hitta tecken i förhållandet och hans personlighet som tyder visar lojalitet omtänksamhet m.m. Det är nästan motsatsen till kontrollbehov där man försöker hitta något som tyder på otrohet, frånvaro av bevis säger inget.
Man ska inte vara naiv så man missar varningstecknen ifall det drar iväg, många har dåligt omdöme och fastnar för folk som inte går att lita på, men de brukar också ha svårt för att vara singel eller låter känslor styra över sunt förnuft så de fastnar så fort de får känslor eller dras till vissa typer av människor. Blir lite offermentalitet över det. Är man inte så har man antagligen bättre omdöme, kan man lite på sitt omdöme är det lättare att känna sej trygg.
Pumakvinna skrev 2017-06-06 14:05:57 följande:
Det finns aldrig några garantier i kärlek eller livet för den delen. Vi föds ensamma och dör ensamma allting däremellan är bara bonusar och lite människor till låns som jag ser det. Svartsjuka är en helt onödig känsla som bara bottnar i en slags osäkerhet/otrivsel inom sig själv som man i första hand bör göra allting för att förbättra. Om du trivs i dig själv finns inga hot..ensamheten är bara du och dig själv i ditt alldeles egna liv. Du kan aldrig mista någon...bara vinna dig själv om du förstår. Kärlek är dessutom bara värt något om man är två om den "ett gemensamt projekt". Skulle du verkligen vilja ha en man som inte vill ha dig? Om någon beöver vandra vidare eller testa sina vingar med andra..låt dem bara gå...ingen mening att försöka få en fågel att trivas i bur även om den kan anpassa sig. Den kommer bara att bli aggressiv och hata dig och du kommer att hata dig själv för att du ens försöker. Slappna av och njut av kärleken. Den står sig dessutom bättre och växer av frihet och tillit:) Du blir attraktivare för honom om du är trygg i dig själv!
Om det varit i en annan situation hade jag hållit med till 100%
Ramlar man av hästen måste man upp i sadeln igen men om hästar kastar av en med flit så beror inte katastroftankarna nödvändigtvis på låg självkänsla eller att man är osäker i sig själv. Förtroende har inte alltid med svartsjuka eller separationsångest att göra, det räcker med dåliga erfarenheter.
Ibland vill fågeln vara fri men samtidigt så trivs den och känner sej trygg i buren så den låtsas vara en burfågel (monogam) . Man kan inte lita på att den flyger iväg och inte kommer tillbaka när den vill ha frihet.