• AHOJ

Fegt av grannen?

Har en liten fundering. Jag hade förfest i lördags och mina två tjejkompisar tyckte efter ett par glas vin att det var kul att sjunga. Jättehögt. Jag stod i badrummet under tiden så uppfattade inte riktigt ljudnivån men vet att det var högt. Dumt att inte säga till men ah. Dom härjade inte speciellt länge, kanske max 5-10 minuter. Efter ca 30 minuter när vi bara satt och lyssnade på musik (inte högt och jag bor i nyproduktion så väldigt ljudisolerat) så plingar Störningsjouren på dörren. Trevlig äldre man som bad oss att sänka lite och att en granne ringt in.

Nu till saken. Mina kompisar sa att dom hade låtit högt och bad om ursäkt, jag förstår att någon hade blivit störd och jag hade gärna bett om ursäkt till personen personligen OM hen vågat sig på att plinga på själv och säga till. Jag hade ALDRIG ringt jouren om jag blev störd om det inte verkade vara en fest med 30 påtända knarkare. Vi var tre tjejer i 25årsåldern som sjöng med i gamla Disneylåtar? Hade ni gått ner själva och bett grannen dämpa sig eller ringt jouren?

Jag tror det är mer effektivt att gå dit själv så personen får stå face to face med den som faktiskt har blivit störd av detta.

• Svar på tråden Fegt av grannen?
  • Anonym (???)

Jaha och? Din granne visste inte att ni var tre 25 åringar i lägenheten, kanske trodde ni var både fler och påtända. Inte vet jag. Dämpa er i fortsättningen så slipper du jouren.

• Anonym (Karin)

Ja, många hade säkert gjort som du.

Men, de visste inte att ni bara var 3 tjejer. De kanske är konflikträdda. De kanske är gamla och rädda för att ni inte skulle ta det på allvar.

• Anonym (Karin)
    AHOJ skrev 2017-06-06 12:49:59 följande:

Jag tror det är mer effektivt att gå dit själv så personen får stå face to face med den som faktiskt har blivit störd av detta.

Vad menar du med det? Att du inte tar det på allvar, utan kan tänka dig att låta det hända igen?
  • Anonym (Z)

Eller så har grannen lärt sig utav erfarenhet att det är mer effektivt att rings störningsjouren.

• Anonym (litenochklen)

Jag ringer inte på dörrar till lägenheter där det finns ett okänt antal festande främlingar. Kalla det fegt om du vill. Jag kallar det försiktigt. Fast jag ringer å andra sidan inte störningsjouren heller, om störningen tar slut mindre än tio minuter efter att den börjat.

• Anonym (Lina)

Jag tycker att det var fegt gjort av din granne. Vilken ålder är hen i och är det en kvinna/man? Det kanske du inte vet, i och för sig. Men men.

Jag tycker först och främst att det är löjligt att ringa störningsjouren om störningen tar slut efter 10 minuter. Hade det hållit på ett tag så hade jag förmodligen ringt, men jag hade nog först knackat på dörren och bett er dämpa er. Grannen måste väl ha vetat att du är en ung tjej, kan väl inte vara så mycket att vara rädd för då.

Hade ni inte dämpat er trots att jag knackat på dörren och sagt till er, då hade jag kontaktat störningsjouren.

Onödigt att kalla på störningsjouren när man bara kan knacka på hos grannen och be hen sänka. Saker kan gå så mycket enklare och fortare då.

• Mitarashi

Jag är ofta ensam med två små barn och skulle aldrig lämna lägenheten medan de sov. Sen skulle jag heller inte ringa störningsjouren vid en engångsföreteelse heller men det kanske finns andra störande grannar och ni var droppen som fick det att rinna över.

Sen undrar jag lite över hur lugnt det egentligen var när störningsjouren kom. Här ringer de inte på hos någon om de inte själva hör att ljudnivån är hög. De lyssnar och bedömer om det kan räknas som störande först.

• Anonym (123)

Jag hade gått dit själv. Förstår dock om folk ringer jouren.

Men nu kommer du ju inte göra om det i vilket fall, så varför ens bry sig?

• Anonym (Jo)

Inget att lägga energi på.

• John22

Absolut inte fegt. Jag gjorde själv misstaget att "vara schysst" för ett tiotal år sedan när ett gäng festprissar störde på natten. Gick dit och bad dem vänligt att dämpa sig, och blev därefter påhoppad av fyra killar och en tjej som tyckte att jag skulle få "skallen sönderstampad".

Kampsportreflexerna kom dock väl till pass och jag kom undan med en armbåge som hoppade ur led, mest för att de andra festprissarna ingrep och motade bort idioterna. Det var sista gången jag "var schysst" när det kommer till hänsynslösa festare.

Sedan tror jag inte en sekund på att ni var särskilt tysta efter tjejkompisarnas skränande. Störningsjouren ringer knappast på och ber er att dämpa om ni inte spelade musik så pass högt att det störde utåt.

• Anonym (Seriöst.)

Om 3st 25 åriga tjejer väsnas så mkt på en förfest att någon känner att denne behöver ringa störningsjouren är det nog värre än du anser.

Är man bara 3 st (i den åldern) på en förfest är det liksom iprincip omöjligt att väsnas så mkt. Om ni var "normal" tysta hela kvällen förutom i 10 min har jag svårt att tro att varken grannar eller störningsjour hade reagerat.

• Anonym (Fegt?)

Varför skulle det vara fegt att ringa störningsjouren? Man vet aldrig vilka personer som finns i en lägenhet, och fulla människor är sällan roliga att tas med om man måste säga ifrån till dem. Bättre då att ringa folk som faktiskt har det som jobb och vet hur man ska handskas med situationen.

• fornminne

Jag har flera gånger sagt till störande grannar. MEN då är det personer jag känner, eller vet vilka de är. Inte främlingar. Jag är inte räddhågsen av mig, men vet man inte om grannen är någorlunda "normal" ska man nog vara lite försiktig.

Kan tillägga att jag aldrig har ringt störningsjouren, men det har inte behövts heller. I mitt fall har det handlat om måttliga störningar som upphört när jag sagt till.

• Anonym (P)

Efter ynka ett par glas vin/öl har man ingen aning om hur högljudd man är, det är något jag insett efter att jag blivit gravid och därmed är den nyktra i sällskapet

• Anonym (X)

Tycker inte det behöver vara fegt, däremot att du borde ta till dig att ni nog störde mer än du trott.

• talon 78

Du säger att det är bra ljudisolerat, inser du då hur högt dina vänner måste ha sjungit (läs skrikit).

Istället för att söka fel hos andra så ändra ditt och dina vänners beteende för ni låter faktist inte trevliga eller hänsynsfulla.
    Istället för att bli sååå kränkt inse att det var ni som gjorde fel och be dina grannar om ursäkt istället för att kalla dom fega

• Anonym (eh)
    Anonym (Lina) skrev 2017-06-06 13:37:20 följande:

Jag tycker att det var fegt gjort av din granne. Vilken ålder är hen i och är det en kvinna/man? Det kanske du inte vet, i och för sig. Men men.

Jag tycker först och främst att det är löjligt att ringa störningsjouren om störningen tar slut efter 10 minuter. Hade det hållit på ett tag så hade jag förmodligen ringt, men jag hade nog först knackat på dörren och bett er dämpa er. Grannen måste väl ha vetat att du är en ung tjej, kan väl inte vara så mycket att vara rädd för då.

Hade ni inte dämpat er trots att jag knackat på dörren och sagt till er, då hade jag kontaktat störningsjouren.

Onödigt att kalla på störningsjouren när man bara kan knacka på hos grannen och be hen sänka. Saker kan gå så mycket enklare och fortare då.

var är det fegt att klaga på en störning? det är ju en rättighet man har.

Det där uttrycket att kalla det 'fegt' låter ju bara barsnligt, nästan lite som om du är en av ts skränande vänninor
Svar på tråden Fegt av grannen?