• Dex

Skiljas, hon vägrar skriva på

Vi var överens om att skiljas för en månad sedan. Sen vägrade hon skriva på blanketten. Jag fick alltså skrva på en stämningsblankett istället. Två dagar efter jag skickat in den kom en förenklad delgivning till henne. Jag har sagt till henne att hon måste skriva på att hon mottagit info om att jag har stämt henne. Hon säger att hon inte bryr sig och skriver inte på den heller.

Någon som vet vad nästa steg blir? Visst dömer tingsrätten till skilsmässa ändå? Kan tillägga att hon fortfarande bor hos mig och har inte tillräclig inkomst för att få ett hyreskontrakt.. Vad gör man i min situation? Vi har inga barn kan tilläggas.

• Svar på tråden Skiljas, hon vägrar skriva på
  • Anonym (Lag)

Äktenskapsbalken (ÄktB) 2 § där det står att om bara den ena maken vill skiljas har denne rätt till det först efter betänketid. Det innebär att den make som vill skiljas kan yrka på på äktenskapsskillnad, men innan dom om äktenskapsskillnad utfärdas löper en betänketid om 6 månader. Efter att betänketiden löpt ut måste maken om denne fortfarande vill skilja sig göra ett särskilt yrkande om äktenskapsskillnad vilket framgår av 5 kap. 3 §. Det särskilda yrkandet innebär i princip att man meddelar rätten att man fortfarande vill skilja sig. Man har ett år på sig för det särskilda yrkandet, sen måste man på nytt ansöka om äktenskapsskillnad (med ny betänketid om man fortfarande är oense).

• Anonym (Va?)
    Dex skrev 2017-06-06 19:52:14 följande:

Vi var överens om att skiljas för en månad sedan. Sen vägrade hon skriva på blanketten. Jag fick alltså skrva på en stämningsblankett istället. Två dagar efter jag skickat in den kom en förenklad delgivning till henne. Jag har sagt till henne att hon måste skriva på att hon mottagit info om att jag har stämt henne. Hon säger att hon inte bryr sig och skriver inte på den heller.

Någon som vet vad nästa steg blir? Visst dömer tingsrätten till skilsmässa ändå? Kan tillägga att hon fortfarande bor hos mig och har inte tillräclig inkomst för att få ett hyreskontrakt.. Vad gör man i min situation? Vi har inga barn kan tilläggas.

Varför ska du stämma henne? Det räcker att du vill skiljas. Det finns två blanketter. Välj den där bara du skriver under. Ända skillnaden blir att ni får 6 månaders betänketid efter som ni inte är överrens. Vill du fortfarande skiljas efter 6 månader så går skilsmässan igen oavsett vad hon vill.
  • trilskas
    Anonym (Va?) skrev 2017-06-06 21:18:26 följande:
    Varför ska du stämma henne? Det räcker att du vill skiljas. Det finns två blanketter. Välj den där bara du skriver under. Ända skillnaden blir att ni får 6 månaders betänketid efter som ni inte är överrens. Vill du fortfarande skiljas efter 6 månader så går skilsmässan igen oavsett vad hon vill.
    Det är att stämma någon på skilsmässa. Att enbart ena skriver på och skickar in.
  • MrsHughes

Om domstolen använder förenklad delgivning så måste hon inte skriva på delgivningskvittot. Hon anses delgiven två veckor efter att hon har tagit emot handlingen.

• Rakad Apa

Varför vägrar hon?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (spelar ingen roll)

Som ovanstående skriver, det spelar ingen roll om hon vill eller inte, det blir skilsmässa ändå.

Jag undrar dock över ert boende, blir det problem med att hon inte vill flytta ut, om det är hon som ska det, så kom ihåg att du skriftligen måste säga upp henne och ge henne 3 månader. Bäst är att skicka det rekommenderat, då kan du bevisa att hon fått uppsägningen.

Du kan dock inte kasta ut henne själv utan måste vända dig till kronofogden om hon inte flyttar självmant sen.
    Äger ni bostad som ska säljas? Då måste du också vidta åtgärder om hon vägrar sälja. Kan hon inte köpa ut dig så kan det bli försäljning ändå, jag vet inte hur det går till men det vet säkert banken där ni har lån.

Ofta är det enklast att själv leta bostad och flytta, men ibland fungerar ju inte det.

• Anonym (spelar ingen roll)

Åh, just det, om du ska bo kvar men väljer att bo någon annanstans under de tre månaderna så fota/filma allt innan du ger dig av så har du bevis om hon förstör något för att jäklas.

Svar på tråden Skiljas, hon vägrar skriva på