• Anonym (mecck)

Köpa eltandborste, bu eller bä?

En kompis rådde mig att köpa eltandborste, för att få bättre tandhälsa.

Vad ska man tänka på när det gäller sånt? Är det så bra som alla säger?

Byter man ut borsthuvudet sen som en vanlig tandborste?

• Svar på tråden Köpa eltandborste, bu eller bä?
  • emmie on the road

För mig är det ett givet val! Det känns så mycket renare i munnen, framförallt närmast tandköttet och inne bland kindtänderna. Välj en med runt tandborsthuvud, dom andra är mer som en vanlig borste.

• Anonym (Vanlig tandborste)

Jag fick en elektrisk tandborste i julklapp förra året. Jag har verkligen försökt lagt manken till att försöka lära mig att använda den men det går inte. Jag tycker att vanlig tandborste hjälper mig mer men det är ju givetvis en smaksak. Min man har fått överta min elektriska tandborste.

• Anonym (Julia)

Jag tycker att det fungerar jättebra. Mina problem med inflammerat tandkött är som bortblåsta. Men mina föräldrar har provat och lade ner det för att de inte gillade att ha en surrande och vibrerande grunka i munnen. Så det varierar väl vad man tycker.

• nevermind

Åååh, det är såååå skönt! Jag brukar vinkla den lite in mellan tänderna. Det känns även riktigt rent och skönt vid tandköttskanten (om ni förstår vad jag menar).

• Anonym (Lp)

Funkar jättebra, blir rent och fräscht och man kommer åt bättre längst in. Man ska välja mjukt borsthuvud och inte tycka hårt. Finns risk att tandköttet kryper uppåt annars och blottade tandhalsar, aj.

• Anonym (mecck)

Brukar ni byta borsten emellanåt? Tyckte huvuden såg rätt dyra ut (plus att det inte finns här i byn att köpa). Vanliga borstar byter man väl en gång i månaden säger de väl?

Brukar ni komplettera med tandtråd å sånt? Eller kanske inte är så tätt mellan tänderna? Såvida inte elborsten gör jobbet :)

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (mecck) skrev 2017-06-06 22:26:34 följande:

Brukar ni byta borsten emellanåt? Tyckte huvuden såg rätt dyra ut (plus att det inte finns här i byn att köpa). Vanliga borstar byter man väl en gång i månaden säger de väl?

Brukar ni komplettera med tandtråd å sånt? Eller kanske inte är så tätt mellan tänderna? Såvida inte elborsten gör jobbet :)

Byter borsthuvud en gång i kvartalet ungefär. Har en oral-b och på dem är det blåa strån som tappar färgen när det är dags att byta. Borsthuvuden köper jag på apotea, smidigt att bara skicka efter.
    Tandtråd slipper man inte.
  • BlueValentine

Har en som legat stilla väldigt länge nu. Fungerar dock utmärkt.

VIKTIGT! Köp 3D-borstar till din elektriska tandborste för bästa resultat.

• Anonym (mecck)

3d borstar?

Kan man köpa olika typer av borstar eller är det bara vissa specifika som passar till respektive modell? Fanns ju elborstar för 300 och uppåt på Clas ohlson tex..

Svar på tråden Köpa eltandborste, bu eller bä?