• Anonym (TS)

Hjälp mig med midsommarlekar!

Hej! Jag håller i midsommar i år. Vi är 6-7 stycken.

Jag har tänkt att börja dagen med att lägga en lapp under allas stolar med en utmaning på som de ska utföra under dagen (alla känner varandra). Vad kan de vara för utmaningar tycker ni? :) runt middag så ska vi gissa vad utmaningen var.

Sen blir det tipsrunda, musikquiz men vad kan man göra som är aktivt? Hoppa säck undanbedes. Inte balansera ägg heller. Bara roliga lekar och tävlingar.

• Svar på tråden Hjälp mig med midsommarlekar!
  • Anonym (Jkl)
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 21:49:23 följande:

Hej! Jag håller i midsommar i år. Vi är 6-7 stycken.

Jag har tänkt att börja dagen med att lägga en lapp under allas stolar med en utmaning på som de ska utföra under dagen (alla känner varandra). Vad kan de vara för utmaningar tycker ni? :) runt middag så ska vi gissa vad utmaningen var.

Sen blir det tipsrunda, musikquiz men vad kan man göra som är aktivt? Hoppa säck undanbedes. Inte balansera ägg heller. Bara roliga lekar och tävlingar.

Kasta boll i en spann, kasta pil, kasta ring, vara lag som ska springa en efter en och hamra ner ett spik.

Man kan spela kubb.
  • Anonym (TS)

Tack så mycket!

Jag är dock ute efter lite ovanligare lekar

• Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2017-06-07 11:40:21 följande:

Hoppa säck.

Kuul
  • Anonym (Midsommar)

Kaboom kan man spela både ute och inne, ingen direkt lek dock.
    Kräver en del förberedelser dock.
    Man skaffar färgade (eller ofärgade för all del) glasspinnar och skriver en bokstav i ena änden. X kan man utesluta om man vill, annars ska det vara ganska jämt mellan bokstäverna.

På några skriver man kaboom. Alla pinnar ställs i en burk med bokstäverna neråt och så får man ta en pinne i tur och ordning och säga ett ord som börjar (eller slutar) på bokstaven man får. Pinnen behåller man. Får man kaboom får man stoppa tillbaka alla pinnarna. Flest pinnar vinner. Man kan köra först till 20 eller tills pinnarna är slut. Kaboom pinnarna sätts dock tillbaka så det kan ta jäkla lång tid...

Skaffa en stor kanvasduk och fäst vattenballonger fyllda med lite olika färger högst upp och kasta pil på dem för att 'måla' en tavla tillsammans. Ev två om ni har femkamp och tävlar i lag, då kan lagen göra varsin tavla, den som snabbast pajat alla ballonger vinner.

Skaffa en lång bräda som ni tävlar om att spika i en spik snabbast.

Skaffa två kartonger, presentpapper och snören, ev tejp också och  tävla i lag om vem som slår in sitt paket snabbast och snyggast. Två personer ur laget ska slå in det tillsammans, den ena använder vänsterhanden och den andra högerhanden.

Lägg fram lite olika redskap, en potatisskalare, en hammare, en träslev, en skruvmejsel, en skiftnyckel och låt lagen välja varsitt redskap. När de valt plockar du fram varsin potatis och ber dem få fram en så lång, sammanhängande potatisskalsbit som möjligt.

Kast med liten boll, fast använd något helt annat, en stövel, en bordsduk, en lampfot.

Irländsk julafton: Deltagarna delas in i lag. Alla lag ställer upp längs en startlinje och framför varje lag sticks en pinne i marken, en halvmeter långa och ca tio meter från lagen. Tänk på att det ska vara en pinne per lag. Första personen i varje i led rusar fram till lagets pinne och snurrar tio-tolv varv med pannan tryckt mot pinnen. När personen har tagit sig tillbaka till ledet får nästa starta. Men det är inte lätt!

En variant, om man inte har tillräckligt med deltagare till flera lag, är att varje deltagare har en egen pinne som de ska snurra tio varv kring. Sedan ska de försöka springa en kort sträcka och passera en mållinje.

Variant på ovanstående: Precis som i vanlig irländsk julafton behöver man en pinne ca en halvmeter lång till varje lag. Men istället för att första personen i laget springer fram till pinnen, sätter den i marken med pannan mot och snurrar sig redlös, tar man pinnen mot pannan och tittar uppåt istället.

Annars är proceduren i stort sett den samma. Spring fram till pinnen, pinnen mot pannan, blicken i skyn, snurra tio varv, lägg ner pinnen framför sig, hoppa över den (eller försök iallafall :) och "spring" tillbaka till ledet och växla till nästa man i laget.

Grevinnan och betjänten: Material: Två tidningar per par. En är grevinnan som bara får gå på tidningarna som betjänten flyttar åt henne (eller honom om det är en greve). Grevinnan kan bara stå på en tidning i taget, annars blir det lite svårt för betjänten att utföra sitt uppdrag. Om man gör denna som stafett kan den som varit grevinna första sträckan bli betjänt till nästa som står i tur så att alla i laget får prova båda rollerna.

Gurkförflyttning: Dela upp er i två jämna lag och placera lagkamraterna på led, helst varannan dam och varannan herre. Instruera alla att hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom. Varje lag får en gurka som ska förflyttas från första till sista person i laget. Lättaste sättet är att knipa fast gurkan mellan knäna och lämna över den till nästa persons knän.

Om gurkan trillar i golvet straffas laget med att gurkan får backa ett steg, dvs till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig. Extra rolig blir den här leken om personerna i lagen är olika långa.

Pennan i flaskan: Material som behövs är en penna, ett snöre och en flaska per lag, alt att man gör det en och en.
    Pennan binds i änden av ett snöre. Snöret knyts sedan runt midjan (eller halsen) på den som ska tävla så att pennan hänger bakom ryggen (på magen om man väljer halsen) och så ska personen försöka få ner pennan i flaskan genom att knäböja över flaskan och måtta in. Inga händer får användas så klart.

• Anonym (TS)
    MammaBella skrev 2017-06-07 16:39:52 följande:

Tarzan och jeen lekarkivet.se/lekar.php

Oj oj tack snälla!!!!! :) jätteroliga lekar ju!
Svar på tråden Hjälp mig med midsommarlekar!