• sigge1235

Tips på nyttigt och gott gravidsnacks?

Gravid i v.10 och så fruktansvärt hungrig hela tiden. Och nä jag blir hungrig mår jag jäteilla så jag måste verkligen stoppa i mig något då. Men för att försöka hålla det ngt sånär hälsosamt och inte rusa upp i vikt - tips på bra snack? Jag är väldigt sugen på kolhydrater ihop med mejerier, ex fil och söta flingor, smörgås med ost eller ett glas mjölk. Jag läste att kalcium försämrar järnupptaget och vill därför inte alltid äta kalciumrika mejerier som mellis. Är dock inte alls sugen på ex. bara frukt (i fil eller keso går bra) eller bara bröd. Skulle inte känna mig nöjd med att bara äta ägg. Jag äter inte rött kött och fågel. Vill gärna att den inte bara ska mätta utan även ge bra näring som fostret behöver. 

Tips på bra mellis/snacks??

• Svar på tråden Tips på nyttigt och gott gravidsnacks?
  • Carambolan

Någon nötblandning kanske? Finns ju i oändliga variationer beroende på om du är sugen på bara naturellt, massa söt frukt, rostade och kryddade nötter, etc.

• br123456

Smoothies kanske som du gör på frukt, havremjölk och bär. Avokado i smoothie är vansinnigt gott för det ger en väldigt krämig konsistens och smakar inte så mycket.

Finn crisp tyckte jag var bra mot illamåendet. Väldigt gott med lite smör och ost på. Kalcium är bra för fostret också när det ska bygga brosk och skelett!

Torkad frukt och nötter. Aprikoser och pumpafrön innehåller sjukt mycket järn, extra bra om du är vegetarian :)

Var inte så orolig över mejeriprodukter och smörgåsar. Fixa med nyttiga flingor och pålägg bara så blir det ju faktiskt rätt bra mat. Alltså det är ju fortfarande myyyycket bättre att äta det än att tex klämma i sig choklad och godis varje gång man blir lite sugen :)

• Treansresa

Jag har ätit kilovis med morötter denna graviditet! Har en dipp ibland och ibland utan:) har alltid några stavar med mig

• Michael 310

Min gravida sambo har dille på vattenmelon. Går lätt 1 om dagen hemma. Men både jag och sonen hjälper till med dom.

• Haiduchi

Jag åt tomater, rädisor.

När jag var tvungen att små äta hela tiden för illamående så köpte jag små riskakor i påse. Små som kex oxh hade på en hylla på jobbet.

• abcdeg

Ett tips som jag alltid åt som liten var fil med skivat äpple i. Skitgott.

Jag personligen får cravings på grönsaker. Framförallt Coops söta tomater.????

• Hjärt

Kanske inte tips på snacks, mer när sötsuget kommer så har bra tips på nyttigt alternativ. Chokladglass på banan! Frys banan i bitar. När du sedan får sötsug så mixar du bananen med en skvätt mjölk och massa (raw)kakao. Så gott!

Svar på tråden Tips på nyttigt och gott gravidsnacks?