• Anonym (Mamman)

Barn med förstoppning - behöver råd!

Har en dotter (5 1/2 år) som har haft förstoppning och fått movicol junior som hon ätit i ett år. Från början två påsar om dagen, sedan en. Vi har försökt trappat ned tidigare men det gick inte. Sedan årsskiftet sakta smugit ned dosen genom att ta bort en påse och låtit några veckor gå, sedan tagit bort en påse till osv. Nu äter hon sedan fem veckor tillbaka en påse movicol varannan dag men under helgen har hon varit "skum".

Hon har varit trött, utbrott flera gånger om dagen i ilska, legat kring 37,5 i temp mot normala 36,8. Men tempen har gått ned sedan igår eftermiddag och hon ligger nu under 37.

Nu på morgonen kräktes hon rejält efter frukost. Hon klagar för magont. Men ingen feber.

Magsjuka eller kan det bero på förstoppningen?

Får ingen hjälp av vården utan vi sköter detta med movicol själv. För "bajsdagbok" för att ha koll men skulle nu behöva åsikter, tips och råd.

Från att mer eller mindre varit helt normal i magen och bajsat 1-2 gånger om dagen och då har det varit normala bajskorvar till detta from 29/5:

Måndag

Normal första vändan sedan på kvällen kom det bara slem två gånger.

Tisdag

Slem vid två toabesök, sedan på kvällen inget slem men en minimal "ostkrok".

Onsdag

Normal

Torsdag

Normal men korta korvar.

Fredag

Fyra toabesök; normal och lite löst/smått och kladdigt/mosaktigt/en liten kula

Lördag

Två besök; första två kulor och andra kom det en liten kula

Söndag

Två besök; en liten kula och sedan mer normal men även lite mosaktigt.

Måndag

Normal men kort korv

Tisdag

3 små kulor som löstes upp i kisset i potta.

Onsdag

Ingenting än men kräktes imorse och klagar för magont och illamående.

Tar tacksamt emot alla tankar och idéer!

• Svar på tråden Barn med förstoppning - behöver råd!
  • Anonym (Mamman)
    mollaMalina skrev 2017-06-07 08:51:20 följande:

Finns det någon utredning på henne? Matallergier eller intolerans ?

Nej, ingenting!

Hon har alltid varit trög i magen sedan hon föddes. Men inget som behandlats. Fast vi har ju påtalat det till vården. För ett år sedan ambulans till akuten pga magont. Där fick hon klyx, bajsa och fick åka hem med recept på movicol. Ingen läkarkontakt. Jag krävde det och fick då telefontid med en sköterska som lyssna, bestämde dosering och följde oss via telefon. Hon ringde var och varannan vecka. Sedan lades den mottagningen ned och hon försvann. Kontakta barnmottagningen och fick svar att där fanns inga tider för dessa problem utan hänvisades till vc. Som klämt på magen tidigare men gör inget mer.
  • Anonym (Mamman)

Hon kräktes flera gånger i följd imorse efter frukosten, tömde magsäcken totalt. Sedan har det inte kommit något mer.

• Miriami

Oftast med svårt förstoppade barn behöver man jobba både med Movicol och Klyx. Klyx en gång per dag i några dagar.

Har lång erfarenhet av förstoppning.

Har du diskuterat med läkare om eventuell höjning av Movicolet?

Låter konstigt att ingen föjer upp det.

• Anonym (Mamman)
    Miriami skrev 2017-06-07 10:18:42 följande:

Oftast med svårt förstoppade barn behöver man jobba både med Movicol och Klyx. Klyx en gång per dag i några dagar.

Har lång erfarenhet av förstoppning.

Har du diskuterat med läkare om eventuell höjning av Movicolet?

Låter konstigt att ingen föjer upp det.

Har inte diskuterat med någon läkare. Försökte få fatt på en läkare på barnmottagningen men de tog inte emot oss för "sådana besvär" utan hänvisades till vc. Vc har klämt på magen och sagt att vi får dosera som vi vill då vi känner henne bäst. Ett pack idioter på vc enligt mig. Så jag vet inte vart vi ska ta vägen. BVC gav oss rådet att inte ge banan. Typ. Noll hjälp.

Men nu känner jag mig väldigt vilsen i och med kräkningen imorse. Magsjuka? Eller borde vi åka in med henne?

Hon är mjuk när man klämmer på magen, något öm på vänster sida men inget värre utan bara väldigt svagt. Åt bra igår och likaså frukost idag, men hade hosta under frukosten och hon är lättretad i halsen.

Hon har haft problem med kväljningar och opererade bort en del av halsmandlarna för lite mer än ett år sedan och efter det varit bättre. Men dessa kräkningar brukar vara mindre och bara en gång. Men kräkts i samband med halsfluss och öroninflammation. Och då i större utsträckning. Som imorse. Då hon fick upp allt i magsäcken.
  • mollaMalina

Det går ju dessvärre magsjuka lite varstans nu så jag hade hållt henne hemma.

Angående om ni ska åka in tycker jag du sja ringa 1177. Sen kräv utredning! Mjölkprotein och gluten kan orsaka sådana här besvär.

Stackars lilla tjej som ska ha det så jobbigt :( tråkigt att vården inte lyssnar, be om att få utesluta allergier så ni kan släppa det isf!

• Miriami

Ja åk med henne till akuten för ny bedömning. Hon borde få göra en buköversikt. Tarmen kan vara så full av gammal avföring så att hon kräks.

Ge dig inte. Åk inte hem förrän de har undersökt henne ordentligt. Dåligt skött att ingen följer upp detta!

• Anonym (Mamman)

Hon åt flingorna och önskade pannkaka till lunch. Vi håller oss hemma och avvaktar just nu. Vill inte riskera att smitta andra men om hon blir sämre eller annat tillkommer blir det läkare.

• Anonym (Mamman)

Någon som vet?

Hon har ätit och inte kräkts mer, kan det ändå vara pga förstoppningen? Eller borde hon kräkas vid varje intag av föda då?

• Anonym (Mamman)

Hon bajsa nu på kvällen. Väldigt lite men hårt.

• Anonym (Snubbe)

Var bor du? I Lund finns en privat vårdcentral för barn som heter Lunds Barn.... De är väldigt duktiga, kanske finns det något liknande dör du bor?

• Imsevimse77

Som någon skrev så prova klyx eller liknande ett par dagar så att hon verkligen tömmer tarmarna.

• Anonym (En till)

Hej!

Har ett barn på 4,5 år som också haft förstoppningar och som blir lätt hård i magen sen hon var liten och som äter Movicol. Vi har dock fått en utredning på henne. Vår läkare har sagt att det inte får gå mer än tre dagar utan "ordentligt bajs" så för mig låter det som att hon är förstoppad. Jag skulle använda Klyx och utöka Movicol till det ni hade tidigare (två påsar) tills det blir stabilt. Vår läkare säger att om barnet dricker/äter dåligt eller varit sjuk påverkar det och kan göra att de snabbt blir förstoppade. Lycka till!

• mammalovis

Vi har också en dotter med förstoppningsproblematik. Allt började med att det bokstavligt rann ur blöjan vid 1 års ålder. Clostrium konstaterades och hon hamnade mellan stolarna, då vc skulle lämna över till barnmottagningen. Problemen kvarstod så vi fick driva på, då hon precis skulle börja förskolan. Hon fick penicillin vid 8 månader vilket slog ut tarmfloran.
    Därefter gjordes avföringsprover, bukröntgen och allergitester för bl a mjölk och gluten. Vi fick utesluta och provocera med mjölkprotein efter hjälp av dietist. Inget hittades mer än förstoppningsdiarré. Nu har vi medicinerat henne i snart 3 år. Vi har telefonuppföljning när medicinen behöver förnyas typ var 80:e dag, tror jag. De två senaste åren med Forelax och att tänka på kosten.

Genom åren har vi fått många kostdirektiv. 
    Minst 9 dl vätska om dagen varav max 5 dl mjölk.
    Gröt med katrinplommon (äts inte längre)
    Kokta grönsaker som broccoli, blomkål för fibrernas skull.
    Undvika banan, majs och morot som är stoppande, men max en gång per vecka.
    Minska ner användandet av pasta och ris eller åtminstone fullkornsprodukter.
    Ge lösande frukt som päron och kiwi.
    Inte ge för mycket socker som är stoppande t ex i yoghurt.

Sedan ville doktorn få henne blöjfri tidigare, men det gick trögt fram till för någon månad sedan. Nu har vi istället att det kommer bajs i trosorna oftast 1-2 gånger om dagen. I väntan på ny läkartid (utlovad i maj) ställde jag frågan här och råddes minska ner medicineringen. Vi testade några dagar med varannan dag, vilket gjorde att bajset blev fastare till kov, men sedan tror jag det gick för fort åt andra hållet på 5 dagar. Det vi också har märkt av är att hon allt oftare säger sig vara mätt efter att knappt ha smakat på maten. Oftast äter hon ett mer ordentligt mål mat nästan varje dag. I fredags hostade hon till och kräktes efter hon hade somnat och sedan kom en gång till. Dessförinnan hade hon somnat utan kvällsmat. Vi tror faktisk att det var av förstoppningen då hon var hungrig dagen efter och åt normalt och ingen annan blev sjuk. Nu har vi återgått till den gamla dosen igen. Hon bajsar ofta samtidigt som hon kissar och ibland fiser hon och det kommer. 

Tyvärr får jag väl ringa barnmottagningen och fråga när vi får en tid och ta att vi inte lyckas uppfylla alla råd igen, vilket är rätt svårt med en bestämd dotter. Man orkar ett tag ...

Det jag däremot märkt på henne är att hon kan ha högre kvällstemp upp mot 37,8 och vara under 37 på morgonen och då verkar det oftast hänga ihop med att hon behöver bajsa. Slemmigt tror jag kan hänga ihop med att vi ätit mer ägg och mycket mjölk som pannkakor, men nu när blöjtiden är över har vi sämre koll.

• Anonym (Hittat lösning)

Dottern har också haft problem med magen och åkt in på akuten ett par gånger med ordentlig förstoppning.
    Vi fick också någon pulver utskriven av barnläkaren men den fungerade dåligt, fick hela tiden öka på dosen.
    Till slut åkte vi över till Finland och köpte "magnesium mjölk" från apoteket där. Som jag förstår det är det magnesium i flytande form, inget farligt alls.
    Visar dottern ens minsta tecken till förstoppning får hon lite av det och problemen är som bortblåsta, inga fler akutbesök!
    Systerdotter hade samma problematik och det var de som hade testat flytande magnesium först och fungerade för de.
    Kan ges till barn från 5 år tror jag att det var.
    Har pratat med vården här och frågat vad de tror om produkten och de känner inte till den så de kan inte ge rekommendationer gällande dosering men trodde inte att det skulle vara skadligt då det säljs på Apotek i Finland och är bara magnesium i flytande form.

• Anonym (A)

Om du googlar på Rävlandablandning så hittar du en naturlig maghjälp som används mycket inom äldreomsorgen. Jag vet inte om nåfgon skrivit det, men man kan få förstoppningsdiarré som kan hamna i trosorna, men då är det viktigt att fortsätta sätta fart på magen så de normaliserar sig så småningom.

• Anonym (Förstoppad)

Det låter som om hon är förstoppad. Höj dosen Movikol igen. Det verkar inte alls räcka med en påse varannan dag. Hon skall ha riktig avföring, inte små hårda kulor. Närmsta dagarna kan ni ge henne resulax en gång per dag så avföringen kommer igång.

Sök någon privat mottagning för ordentlig utredning. Mjölkallergi? Glutenintolerans? Cystisk fibros? Malrotation? Hirschsprung?.... man bör utesluta fysiska orsaker.

Svar på tråden Barn med förstoppning - behöver råd!