• Anonym (What)

Hjälp mig! Barn med feber och huvudvärk.

Dottern är nyss fyllda 4 år. Vaknade imorse med feber 38,3 och klagade för huvudvärk. Åt bra till frukost, bajsa lite löst men leker. Men fortsätter säga att det gör ont i huvudet. Och febern kvarstår.

Är det vanligt med huvudvärk tillsammans med feber?

Ringde 1177 men de hade inget vettigt att komma med. De sa bara att vore det något allvarligt skulle hon inte leka och säkert berodde huvudvärken på att hon legat konstigt. Min oro är kvar.

• Svar på tråden Hjälp mig! Barn med feber och huvudvärk.
  • Teresia0407

Absolut kan du få huvudvärk med feber. Om hon börjar få ont i nacken däremot kan du börja fundera på att ringa 1177 igen. Krya på er!

• Anonym (Klara)

Stoppa i barnet en supp,herregud hur klarade sig folk innan 1177 eller fl.Dog som flugor ?

• Anonym (What)
    Anonym (Klara) skrev 2017-06-08 10:06:53 följande:

Stoppa i barnet en supp,herregud hur klarade sig folk innan 1177 eller fl.Dog som flugor ?

Självklart har hon fått tablett. Men det jag undrade vad om det är vanligt med huvudvärk med feber? Hon har nämligen inga andra direkta symtom.
  • Teresia0407
    Anonym (What) skrev 2017-06-08 10:12:00 följande:

Självklart har hon fått tablett. Men det jag undrade vad om det är vanligt med huvudvärk med feber? Hon har nämligen inga andra direkta symtom.

Säkert inget farligt, bry dig inte om otrevligheter. Såklart man bryr sig om de sjuka små
  • Anonym (Man)

Även barn kan ha huvudvärk o feber utan nån större fara. Jag har haft huvudvärk ett par gånger i månaden så länge jag kan minnas. Är det mer än 3 dagar i följd med feber o huvudvärk skulle jag börja oroa mig.

• Anonym (Klara)
    Teresia0407 skrev 2017-06-08 10:14:56 följande:
    Säkert inget farligt, bry dig inte om otrevligheter. Såklart man bryr sig om de sjuka små
    Om du menar mig så vill jag absolut inte vara otrevlig, men blir ju lite rädd att dagens föräldrar verkar helt handfallna. 
    På min tid fick man fixa det själv istället för att fråga kreti och pleti.
    Men ts det ordnar sig säkert , sömn , kärlek och någon rolig film så är hon ok snart.
  • Teresia0407
    Anonym (Klara) skrev 2017-06-08 10:26:53 följande:

Om du menar mig så vill jag absolut inte vara otrevlig, men blir ju lite rädd att dagens föräldrar verkar helt handfallna. 

På min tid fick man fixa det själv istället för att fråga kreti och pleti.

Men ts det ordnar sig säkert , sömn , kärlek och någon rolig film så är hon ok snart.

Lär dig att uttrycka dig bättre, lär dig att respektera andra människors oro, och framförallt kommentera inte i trådar där du känner att du inte har något att tillföra mer än kränkningar.

Tycker det är avskyvärt att kränka andra mammors oro, det är inte ditt barn, men det ÄR ett barn. Någons ögonsten. Förkastligt.
  • Anonym (Mia)

Huvudvärk i samband med feber är vanligt. Som någon skrev ovan så håll koll på nackstelhet och allmäntillstånd. Det är även effektivt att ge både paracetamol och Ipren samtidigt.

• Anonym (ssk)

Givetvis kan man ha huvudvärk och feber. Virus, bakterier, vad som. Ge henne det hon vill att äta och dricka, tex glass eller saft. Ingen fara, i synnerhet om hon är väsentligen pigg. 

• Anonym (F)
    Teresia0407 skrev 2017-06-08 10:53:05 följande:

Lär dig att uttrycka dig bättre, lär dig att respektera andra människors oro, och framförallt kommentera inte i trådar där du känner att du inte har något att tillföra mer än kränkningar.

Tycker det är avskyvärt att kränka andra mammors oro, det är inte ditt barn, men det ÄR ett barn. Någons ögonsten. Förkastligt.

Fast allvarligt. Hon har ju rätt.

Ts. Gå på allmäntillståndet. Hon leker skriver du. Bra.
  • McIris

Mina barn får nästan alltid huvudvärk med feber. Ofta ganska mycket huvudvärk.

• Anonym (ovanligt)

Säkert ingen fara men det är ändå lite ovanligt att en 4-åring uttrycker sig att ha ont i huvudet, de brukar ej kunna uttrycka lokaliserad smärta i den åldern.

• Teresia0407
    Anonym (ovanligt) skrev 2017-06-08 11:21:12 följande:

Säkert ingen fara men det är ändå lite ovanligt att en 4-åring uttrycker sig att ha ont i huvudet, de brukar ej kunna uttrycka lokaliserad smärta i den åldern.

Min treåring har uttryckt exakt smärta sen ett halvår tillbaka. Huvudet, magen, fingret, benet, svettig, fryser, kall, varm, hungrig, törstig.
  • Anonym (ssk)

Men TS, vad jobbigt att du blir så orolig efter bara några timmar, så orolig att du ringer 1177. Feber/sjukdomskänsla är ju jättevanligt och ingenting man behöver åtgärda så tidigt i förloppet. 

• Anonym (Ok)
    Anonym (ssk) skrev 2017-06-08 12:11:53 följande:

Men TS, vad jobbigt att du blir så orolig efter bara några timmar, så orolig att du ringer 1177. Feber/sjukdomskänsla är ju jättevanligt och ingenting man behöver åtgärda så tidigt i förloppet. 

Nu rörde det sig dock om huvudvärk och feber. Något som många vet kan bero på hjärnhinneinflammation. Du som ssk vet troligen mer om vad som gör det osannolikt i just detta fall men det kan man inte begära av TS. Det kommer ju skräckhistorier titt som tätt om barn som avlidit på några timmar.

TS, så länge barnet orkar leka och inte blir stel i nacken behöver du inte vara så orolig. Annat att hålla utkik efter är utslag, kräkningar eller om febern blir mycket högre och inte går ner med medicin.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Ok) skrev 2017-06-08 13:08:37 följande:
    Nu rörde det sig dock om huvudvärk och feber. Något som många vet kan bero på hjärnhinneinflammation. Du som ssk vet troligen mer om vad som gör det osannolikt i just detta fall men det kan man inte begära av TS. Det kommer ju skräckhistorier titt som tätt om barn som avlidit på några timmar.

TS, så länge barnet orkar leka och inte blir stel i nacken behöver du inte vara så orolig. Annat att hålla utkik efter är utslag, kräkningar eller om febern blir mycket högre och inte går ner med medicin.
    Förvisso, men det gäller ju ett barn som är piggt, inte ett som är slött och knappt kontaktbar. Och en högre temp är ju heller inte alarmerande på stört, man måste ju väga in flera faktorer. Och det verkar ju jobbigt att som ts bli orolig för bara feber och huvudvärk.
  • Anonym (What)

Mitt första och enda barn. Så ja, jag är nog både osäker och orolig. Därav min fråga. Har inte så många vänner med barn.

Vilket som är huvudvärken borta, febern lägre. Så just nu är det lugnt

Svar på tråden Hjälp mig! Barn med feber och huvudvärk.