• Anonym (Mening?)

Meningslöshet

Hej!

Har i perioder i livet varit deprimerad men känner mig långt ner just nu. Gick in i väggen för ungefär ett år sedan och tyckte inte jag fick någon bra hjälp så jag levde på sparpengar tills de tog slut och jag orkade jobba halvtid. Hur som helst.

Känner ingen mening med livet. Är 28 år, inga barn, vet inte alls vad jag vill arbeta med eller göra i livet. Förr (i måånga år) längtade jag oerhört starkt efter barn, nu vet jag inte längre.. Känner alltid ångest/oro när jag ska ta mig till jobb (oavsett vad det är) och är helt slut efteråt.. Har via VC fått gå hos en kurator/psykolog 5 ggr (maxtiden de har) men det har inte gett mig något och nu är det slut på tillfällen att få gå. Kötiden för att få remiss och gå hos annan psykolog är på ett halvår inom kommunen och vet inte om jag ens orkar ställa mig i en sådan lång kö.

Känner att fritiden är meningslös och oavsett vilket yrke jag haft har det bara gett mig stress och ångest, oro och jag har känt mig helt slutkörd efteråt. Har ätit antidepressiva i typ 5 år. 

Vad göra? ...... :/ 

• Svar på tråden Meningslöshet
  • Anonym (A)

Jag tycker att du ska sluta, med medicinerna. Det är min åsikt..för att du ska tänka klart.

• Anonym (Mening?)
    Anonym (A) skrev 2017-06-08 12:54:04 följande:

Jag tycker att du ska sluta, med medicinerna. Det är min åsikt..för att du ska tänka klart.

Då kommer jag nog krascha av ångest. Utan medicin kan jag inte gå ut (social fobi) bl.a. 
  • Anonym (A)

Du kan trappa ut den...du kommer att bli bättre utan. Jag trappade ut en medicin själv, det tog 19 månader. Du blir sjuk med dom, vilka äter du?

• loverboy37

Trist att du mår som du gör och om det är någon tröst så kan jag känna igen mig i en del av det du skrivit. Jag har själv alltid kännt stress oro och ångest att gå till jobbet oavsett vilket jobb jag haft.All sin energi har jag lagt på jobbet så när man väl kommit hem så är man helt slut mentalt och fysiskt och man vill bara gå och lägga sig för att ladda batterierna så att säga. Jag känner igen dessa känslor av tomhet och meningslöshet som man kan ha ibland och dom är inte alls roliga att hanskas med. Det är bara en själv som kan ändra på sin livssituation och till ett bättre mående så man hittar livglädjen och meningen med livet igen och första steget dit är ju att försöka förstå varför man mår dåligt och att försöka hitta vertyg att bearbeta roten till problemet och visst det är lättare sagt än gjort.

• Anonym (Mening?)
    loverboy37 skrev 2017-06-09 10:42:29 följande:

Trist att du mår som du gör och om det är någon tröst så kan jag känna igen mig i en del av det du skrivit. Jag har själv alltid kännt stress oro och ångest att gå till jobbet oavsett vilket jobb jag haft.All sin energi har jag lagt på jobbet så när man väl kommit hem så är man helt slut mentalt och fysiskt och man vill bara gå och lägga sig för att ladda batterierna så att säga. Jag känner igen dessa känslor av tomhet och meningslöshet som man kan ha ibland och dom är inte alls roliga att hanskas med. Det är bara en själv som kan ändra på sin livssituation och till ett bättre mående så man hittar livglädjen och meningen med livet igen och första steget dit är ju att försöka förstå varför man mår dåligt och att försöka hitta vertyg att bearbeta roten till problemet och visst det är lättare sagt än gjort.

Hej! Vad "skönt" att höra att någon känner liknande, att jag inte är helt ensam. Hur har du handskats med ditt liv och dessa problem? 

Jättesvårt att sätta fingret på varför man mår dåligt. hmm.. 

• Anonym (A)

Du har nog tolerans, jag vet du vill inte höra det.

• viskningen

Jag tycker absolut inte att du ska sluta med medicinerna på egen hand. Jag tror inte att det kommer göra någonting bättre alls. Isåfall anser jag att du bör diskutera saken med din läkare. 
    Sen vet jag själv hur svårt det är att få hjälp. Och det är helt fruktansvärt hur stark man behöver vara för att vara svag. Men snälla snälla du, ställ dig i kön. Du har absolut ingenting att förlora på det. Du får inte hjälp om du inte försöker. Jag förstår det som att du känner dig allmänt vilsen? Finns det någon som du kan prata med under tiden? Håller tummar och tår för att du får den hjälp du förtjänar snart!

Svar på tråden Meningslöshet