• Anonym (Köra långt)

    Bila i Europa med barn

    Hej,

    Fick en fix idé om att jag skulle sticka iväg med barnen (7 och 11 år) på en spontan bilsemester ner mot värmen i sommar.

    Skulle vilja ha lite tips på ställen som ni tror barnen uppskattar. Är inte direkt låst till något land men vill kunna bada i havet.

    Är intresserad av Norra Italien och Kroatien men det är ju ganska långt. Hur är det med Polen? Jag har bara varit där en gång och det var billigt iaf .

    Någon som har lite härliga tips?

  • Svar på tråden Bila i Europa med barn
  • Castrup

    Först några kompletteringsfrågor:
    Hur många tips vill du ha? :)
    Hur långt kan ni tänka er att åka?
    Får saker kosta entré?
    Kön på barnen?
    Barnens intressen (förutom Pokémon och sånt)? t.ex. sport, bilar, sagor
    Kostnad?

    Lite starttips, utelämnar de självklara. :)

    Danmark
    Blåvandshuk - Danmarks västligaste punkt med gigantiska sandstränder (mycket turister på sommaren)

    Nederländerna
    Afsluitdijk - vallen som håller holländarna torra om fötterna. 32 km motorväg med vatten på båda sidor. Rastplats mitt på med information.
    Kinderdijk -  Massor med väderkvarnar
    Baarle-Nassau/Baarle-Hertog - Liten stad där husen står i Belgien och Nederländerna om vartannat. Inne i centrum går gränsen över trottoarer och vägar. En pub har ett biljardbord som står mitt på gränsen.
    Vaalserberg - Nederländernas högsta berg och treriksröse mellan Tyskland, Belgien och Nederländerna. En hit att vara i tre länder samtidigt eller att hoppa över ett land.

    Tyskland
    Wuppertal - Schwebeban. Åka hängande tåg är en hit oavsett ålder
    Neuschwanstein - Slottet som är förlaga till Disneys sagoslott
    Mainau - Blomsterland
    Lützen - Lite svensk historia skadar inte.

Svar på tråden Bila i Europa med barn