• Minfamilj

Glutenintolerans -svullna lymfkörtlar?

Misstänker att min 10-åriga son har glutenintolerans och vi går på barnmottagningen gällande hans magproblem. Nu ska remiss skickas till gastro men eftersom blodproverna för gluten inte visar något så vet jag inte om de tar emot eller avvisar. I vilket fall, varje gång vi varit på läkarbesök med honom så frågar de om han varit förkyld eftersom lymfkörtlarna i halsen alltid är lite svullna. Ingen läkare tar tag i det eftersom de inte är så jättestora och de är rörliga. Han har dessutom en körtel/knöl i kinden som jag misstänker hänger ihop med det andra. Vi har varit hos läkare pga denna men han ville avvakta istället för att ta prov. Vi ska tillbaka nästa vecka.

Nu till min fråga. Kan glutenintolerans eller annan födoämnesallergi göra så att lymfkörtlarna är lite svullna? Tänker mig att kroppen får jobba lite extra och sonen har problem både med magen (förstoppning, magont), migrän ibland samt dålig tillväxt. Känns inte som att vården tar detta på allvar och medan jag ser att allt kan hänga ihop vill de bara se delarna.. Egentligen borde man ju kunna få alla möjliga symptom av glutenintolerans men vården är helt fokuserade på tillväxten och magen och inte ens det är ett skäl till att få göra en gastroskopi..

Detta blev långt. Hoppas någon kan svara.

Svar på tråden Glutenintolerans -svullna lymfkörtlar?