• Fiansess

Ketoner i urin?!

Jag lämnade urinprov hos mödravården imorse då jag har fått mer sammandragningar och man vill utesluta uvi.... Stickan visade neg på allt utom ketoner så en odling skickades. Troligen ingen uvi.

Vad innebär det egentligen att ha ketoner i urin och varför har man det när man aldrig haft det innan? Tidigare urinprov var i vecka 10 och 21 - de var blanka på ketoner.

De frågade om jag ätit ovanligt lite senaste dagarna vilket jag inte har, åt dessutom middag och efterrätt sent igårkväll så socker har jag fått i mig...

Jag äter absolut inte dåligt i övrigt heller och kräker inte så det beror inte på svältläge. Jag har inte heller diabetes.

Är gravid i vecka 27.

• Svar på tråden Ketoner i urin?!
  • Anonym (Sjuksköterska)

Att man har ketoner i urinen är i sig inget farligt.

Det kan vara så att du ätit eller framför allt druckit dåligt innan provet tas.

Ketoner bildas när kroppen bryter ner kroppseget fett.

• Fiansess
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2017-06-09 10:35:45 följande:

Att man har ketoner i urinen är i sig inget farligt.

Det kan vara så att du ätit eller framför allt druckit dåligt innan provet tas.

Ketoner bildas när kroppen bryter ner kroppseget fett.

Det har jag full koll på men nu har jag ju varken ätit eller druckit dåligt och ökar i vikt. Min egen misstanke är graviddiabetes igen då jag tidigare haft det, men då hade jag aldrig ketoner och funderar på om det är farligt att gå runt med ketoner i urinen för bebisens skull utan att veta vad det egentligen beror på?

Tilläggas ska ju att jag sökt för starka smärtor/sammandragningar men har inte tid hos bm eller läkare förrän 19 juni.
  • Anonym (Gravid)

Jag har haft det oförklarligt båda mina graviditeter. Har inte diabetes. Hade du så grav diabetes att du var i ketos pga den så borde du också läcka socker i urinen. Hade + på ketoner en gång efter lunch när jag ätit semla... Lite skumt, men varken jag eller bm har varit oroad, allt annat ser ju bra ut.

Gjorde glukosbelastning den här graviditeten pga stort första barn, efter att jag haft + på ketoner några ggr. Den var perfekt.

• Fiansess
    Anonym (Gravid) skrev 2017-06-09 13:17:03 följande:

Jag har haft det oförklarligt båda mina graviditeter. Har inte diabetes. Hade du så grav diabetes att du var i ketos pga den så borde du också läcka socker i urinen. Hade + på ketoner en gång efter lunch när jag ätit semla... Lite skumt, men varken jag eller bm har varit oroad, allt annat ser ju bra ut.

Gjorde glukosbelastning den här graviditeten pga stort första barn, efter att jag haft + på ketoner några ggr. Den var perfekt.

Tack! Ska göra även Glukosbelastning 19 juni men då är det säkert ingen fara med ketoner i urinen till dess eftersom uskan som tog provet inte reagerade nämnvärt :)
Svar på tråden Ketoner i urin?!