• Anonym (Greta)

Erfarenheter av Västerås Waldorfskola

Hej,

Söker ny skola i Västerås till min son. Viktigt är att skolan arbetar aktivt och förebyggande mot mobbning och utfrysning och att man lägger vikt vid att alla, personal och elever, bemöter varandra med respekt och tolerans. En skola där man som elev kan vara sig själv och känna sig trygg.

Jag har fått intryck av att Västerås Waldorfskola ska vara en "mjuk" skola där man lägger vikt vid ovanstående. Någon med erfarenhet därifrån? Jag är även intresserad av övriga erfarenheter från samma skola, hur skolan fungerar pedagogiskt etc. Jag har förstås tagit del av informationen på skolans webb men vill även höra åsikter från andra.

Är även tacksam för tips på andra skolor i Västerås där erfarenheten är att ovanstående fungerar bra.

• Svar på tråden Erfarenheter av Västerås Waldorfskola
  • Anonym (Greta)

Ingen som har erfarenhet av ovanstående skola eller någon annan skola i Västerås enligt frågeställningen?

Tacksam för inlägg!

• Kastrullresan

Jag tror att det svårt för dig att få svar här på den frågan, åtminstone om Waldorf. Det är en ganska liten skola och om jag minns rätt så förespråkar de väl inte så mycket digitalt så risken finns att de som har sina barn där inte hänger här på Familjeliv. Jag vet att de tidigare försökte få familjerna att avstå från alla former av skärmtid, även utanför skoltid men är osäker på hur de resonerar nu.

Jag har ingen egen erfarenhet av Waldorf mer än att jag i egenskap av rektor tagit emot elever därifrån när det börjat gymnasiet. Det har varit en MYCKET stor omställning för de barnen och de har haft det tufft i en vanlig gymnasieskola.

Kan du försöka få tag på någon förälder som har sina barn på skolan, kanske från lite olika klasser så du kan ställa dina frågor och få en bild av hur skolan fungerar.

• Anonym (Anonym)

Problemet med Waldorfskolor är att de flesta eleverna lär sig alldeles för lite. Waldorfskolor vill undvika läroböcker "utifrån". I många ämnen får eleverna göra sina egna läroböcker, och fakta kommer från läraren. De uppmuntras inte att söka kunskap själva, t.ex på internet.
    Pedagogiken går till viss del ut på att vänta med att lära ut saker tills de anser att eleverna är "redo" för just den kunskapen.

Sammantaget gör detta att många elever går ur skolan med enorma kunskapsluckor.

Svar på tråden Erfarenheter av Västerås Waldorfskola