Separera med sambo, vad har jag rätt till?
Hej! Vet ej om detta är rätt ställe att fråga men ger det en chans då jag är desperat.
Jag befinner mig just nu i en relation som jag tänker separera Ifrån. Jag mår psykiskt dåligt och blir utsatt för psykisk misshandel.
Det jag undrar över är följande, då jag försökt googla men hittar olika svar:
- vi bor i en hyresrätt som vi fått genom bostadsförmedlingen i Stockholm. Han var den som hade stått i kö och han står ensam på kontraktet. Vi skaffade den gemensamt och flyttade in ihop. Vem har rätt till lägenheten?
Han tjänar dubbelt så mycket som mig om det är relevant. Vi har ej barn.
- vi har 2 bilar, en som min sambo köpt kontant och en som min sambo har tagit ett lån på (jag står ej på lånet). Finns de någon risk att jag kan behöva betala på det lånet på något sätt? Bilar ingår heller inte i bodelning eller hur?
- av alla saker som finns i lägenheten, hur delas de upp? Vad har jag rätt till att behålla? Saker jag hade innan vi blev sambos? Bara saker jag har betalat för? Eller delas allt lika?
- djur hur funkar det? Den som som står som ägare får ta djuret?
Han kommer nämligen hävda att han ska ha allt i lägenheten samt bilar och djur och själva lägenheten.
Jag vet ej vad jag har rätt till rent juridiskt då jag ej separerat med en sambo innan.
Kanske har missat viss information att skriva med, men har försökt att få med det viktigaste.
Jag vill inte vara girig och ta mer än vad jag har rätt till utan undrar bara vad jag kan kräva att få ta del av. Vill hellre gå ur relationen med så lite bråk som möjligt.
Inga påhopp tack, jag har verkligen ingen koll på sånt här, så snälla döm mig inte. Är det någon som varit med om liknande?
Vi har ej skrivit något samboavtal.