• Mari45

    Tips om att bli gravid till 45åring med 26 resp 29 cykel (varanna gång)

    Hej alla
    Vi har två barn på 9 och 12 och i vintras strax innan jag skulle fylla 45 fick jag sån längtan efter att få ett barn till. Efter 8 år med hormonspiral tog jag ut den nu i januari, mensen kom direkt och har verkligen kommit med 29 resp 26 dagars intervaller, varannan gång 29 dagar och varannan gång 26 dagars. På 29 dagarscyklerna har jag känt av äl 14 eller 15 dagar innan mensen kommer, på 26 dagars cyklerna tror jag inte att jag har känt någon äl. Är det ett bra eller dåligt tecken att det är så exakt varannan 26 och varannan 29 och vad beror den exakta variationen på? Är den ena cykeln bättre än den andra? Om jag känner äl, när efter den känslan är det lättast att bli gravid? Vi har försökt i 6 månader nu, och jag inser att det är väldigt små chanser, men vill ändå göra mitt bästa

    Tack för er hjälp


    Mai

  • Svar på tråden Tips om att bli gravid till 45åring med 26 resp 29 cykel (varanna gång)
  • Anonym (Moln)

    Jag skulle säga att du får ta det här som ett projekt.

    Börja med att kolla upp dina värden på AMH, FSH, TSH mm.

    Inte "känna" äl utan se till att kolla det ordentligt, som minst kolla med stickor, helst göra ett ordentligt blodprov+ultraljud.

    När du har en konstaterad LH-stegring på sticka brukar man säga att de närmsta dygnen är fertilast.

    Sen, som du säger , är det små chanser ändå då dina ägg troligen är av låg kvalite.
    Om längtan är stark skulle jag rekommendera ägg eller embryodonation utomlands istället.

    Finns många bra kliniker som är billiga, en embryodonation kostar från 7000 (slovakiska priser) och uppåt.

    Tjeckien har många bra kliniker, .tex ivf Olomouc har jag sett många som varit nöjda med. Pris kring 10.000 för embryodonation, 45.000 för äggdonation.

    http://ivfclinic.cz/old/en/

  • Vickan I

    Jag tycker också du direkt borde vända dig till en klinik för att få ett vul och blodprov för att kolla hur äggstockar, äggreserv och hormonvärden ser ut. Detta för att avgöra om det finns rimlig chans öht att bli spontangravid. Även om det kan bli tråkiga besked så är det bättre att veta och kunna ta beslut utifrån resultat. "Slösa" inte mer tid på att bara försöka själva hemma om det här verkligen är viktigt för dig, utan att ens kollat förutsättningarna. Lycka till!

  • Mari45

    Tack för era fina råd. Förra gångerna gick det på ett naturligt sätt hemma, så jag antar att jag hade en bild av att det skulle ske spontant igen och slippa stressa upp mig kring graviditeten, utan ta det mer som det kommer (i huvudet). Min man är redan stressad som det är och vid samlagen kommer han mycket snabbare och har även haft lite problem med erektionen (något som aldrig hänt tidigare och inte heller under de "säkra" veckorna), undrar om spermena påverkas av detta (snabb utlösning och svagare erektion)? 

Svar på tråden Tips om att bli gravid till 45åring med 26 resp 29 cykel (varanna gång)