Blivit mutligt förlängt på vikariat men har annat jobb på gång
Jag har hamnat i ett dilemma som jag aldrig trodde att jag skulle hamna i. Under mer än 10 år har jag arbetat inom kommunen. De senaste åren har jag börjat bli lite less på arbetet och har funderat på vad jag kan göra istället. För ett halvår sedan sade jag upp mig från min tillsvidaretjänst och började ett vikariat i en annan kommun men inom samma typ av omsorgsarbete. Anledningarna till det var många, men en av anledningarna var att jag kände att jag behövde byta arbetsplats. Jag trivs jättebra på mitt nya arbete och har blivit förlängd med 3-månadsvikariat och nu när mitt vikariat snart tar slut så beslutade man om en omorganisation, vilket gjorde att jag insåg att jag skulle behöva sluta. Efter tips från kollegor så gick jag trots det till chefen och frågade om hon kunde erbjuda arbete på en annan arbetsplats, anställningsgrad var oviktigt, men eftersom jag trivs och vill arbeta kvar, så kunde jag tänka mig lite vad som helst. För två veckor sedan så sade hon att att det fanns ett tjänst på ett annat ställe men med något lägre anställningsgrad. Jag sade att det lät intressant och fick då höra att hon redan hade berättat för dem på den nya arbetsplatsen att jag skulle börja där.
Nu till dilemmat: plötsligt blir jag erbjuden ett annat jobb, i en helt annan bransch, inom ett område som jag har velat arbeta med så länge jag bara kan minnas. Jag har helt enkelt fått möjlighet till att få arbeta med något som jag verkligen brinner för och tycker är riktigt roligt och jag vill inte missa den här chansen.
Jag har inte skrivit på några papper om att mitt vikariat blir förlängt, men ska snart göra det. Jag har muntligen, under flera månader, lovat att jag ska arbeta sommaren ut och man har räknat in mig i semesterschemat. Det tänker jag inte bryta. Däremot så ska ju vikariatet förlängas från sommaren och fram till jul och det är faktiskt ingenting som jag har lovat några kollegor och egentligen inte ens chefen. Jag sade bara till chefen att jag var intresserad om hon hade något att erbjuda och när hon kom och berättade att hon hade en tjänst på gång, och att hon redan hade berättat för mina nya kollegor om mig, så svarade jag att: "Så glad jag blir. Det låter helt klart intressant."
Kan jag bryta förlängningen av vikariatet? Hon sade faktiskt aldrig rakt ut att jag hade fått förlängt, utan jag frågade bara henne om det och hon sade att hon redan hade pratat med de nya kollegerna till mig och förklarade anställningsgrad och schema.
Jag känner mig helt rutten som sätter både kollegor och chefen i klistret, men om jag nu får det här arbetet, så kan jag bara inte tacka nej till det. Hur ser det ut med muntliga avtal egentligen? Jag har legat på chefen, men aldrig sagt rakt ut att: ja! jag tar den här tjänsten. Jag har inte skrivit på några papper. Än.
Vilka rättigheter har jag egentligen i det här läget?