Anonym (va) skrev 2017-06-11 03:41:03 följande:
Hur menar du att barnet bara påverkas hemma hos pappa? Du tror inte att barnet kan ha tankar och funderingar kring det även hos mamma?
Mina barn ska snart få en lillasyster hos pappa. Och det är många tankar och frågor kring det. Att dom har olika mammor, men är systrar, men mamma är inte släkt med bebisen, kommer mamma träffa bebisen, får bebisen sova hos oss.. och så vidare. Dom är stolta och glada, men fundersamma. Det påverkar hela deras liv, inte bara när dom är hemma hos pappa.
Nu har jag en väldigt bra relation med både mitt ex och hans nya fru. Så det är inget problem. Men självklart behöver man dela med sig av sån information, allt som rör barnen, för barnens skull.
Hade blivit vansinnig om mitt ex ska underrättas vad som händer i mitt liv. Jag har mitt och exet har sitt. Vill jag skaffa 3 eller 4 barn med den nya ska inte exet vara i och peta. Sålänge man har tid för alla barnen och man sköter tillskottet och äldre barn bra har inte exet något med de att göra. Har barnen frågor får dom vända sig huvudsakligen till föräldern som får barn.
Självklart kommer barnen att prata om ett nytt syskon hos den andra föräldern, men vad mer ska man göra än att bara förklara situationen? Ne, man lägger sig inte i andras liv på de sättet. Enda anledningen är när barnen far illa, annars inte.
Vad förändras hos den andra förändringen? De nya syskonet är hos pappa och hur påverkar de barnen hos mamma förutom frågor? Vad skulle hjälpa eller förändra att berätta innan, vecka 2, 8, 12? Säga ne du får inte skaffa ett till barn? Veckorna blir ju det samma.
Man har separerat av en anledning, inte för att vara i och peta. Kul för den nya att höra "jag ska berätta för mitt ex om att du är gravid". Jaha, för att? Skulle mer kännas att man är 3 i ett förhållande då. Barnen kommer väl ända att berätta någon gång eller så märker man det så småningom och då tar det därifrån. Vad kräver flera månader förvarning?