• Galvavy86

    Kejsarsnitt

    Väntar barn nummer 5 om 1 månad och är förlossningsrädd.
    Har haft 4 st förlossningar som har gått bra om man läser journalen, men för mig psykiskt har det varit väldigt påfrestande.
    Förra förlossningen var hemsk. Hade fullständig panik.
    Överväger kejsarsnitt denna gången. Har varit i kontakt med auroramottagning och där bestämde vi efter ett par samtal att en igångsättning sker om inte förlossningen startar spontant vid BF. Beslutet kändes okej men nu har jag panik igen. Jag gillar inte alls det vi kom fram till och vill ändra mig till det jag var bestämd med när jag gick dit första gången.
    Jag undrar lite om kejsarsnitt. OM jag nu får igenom ett planerat snitt. Är det sant att man inte kan amma efteråt? Förstår ju att det är en annan smärta efter jämfört med vaginalt. Men mitt psyke klarar nog inte detta med vaginalt. Låter säkert urdumt hos vissa men det är såhär jag känner det.
    Någon annan som känt samma sak som jag?
    Någon överviktig som gjort snitt? Jag är nämligen aningen fluffig. :)

  • Svar på tråden Kejsarsnitt
  • FruNyfiken

    Det är klart att du kan amma efter ett snitt. Vem har sagt det? Jag ammade tvillingar efter snitt utan problem.

  • Galvavy86

    Har bara fått höra negativt om amning efter snitt från 2 andra som gjort snitt i min närhet och läkaren jag pratade med om snitt.

  • FruNyfiken
    Galvavy86 skrev 2017-06-11 17:22:17 följande:

    Har bara fått höra negativt om amning efter snitt från 2 andra som gjort snitt i min närhet och läkaren jag pratade med om snitt.


    För att det gjort ont eller för att de fått smärtlindring sim går ut i mjölken?
    Jag har aldrig hört något om problem med amning pga snitt. Som sagt jag ammade tvillingar utan problem. Dock hade inte jag speciellt ont efter snittet och åt bara Alvedon de första två dagarna. Sedan vet man ju inte om amningen fungerar som den ska oavsett förlossning. Mitt första barn föddes vaginalt och amningen fungerade inte alls.
  • syntharen

    Jag födde mitt första barn vaginalt och mitt andra barn förlöstes genom akut kejsarsnitt. Men endast med andra barnet funkade amningen, kanske för att jag just blev snittad och fick ligga på BB i fyra dygn. Dom hjälpte mig med att komma med pumpen så att jag kunde pumpa var tredje timme och han fick även tillägg dom första dygnen för att orka suga. Jag har aldrig hört att kejsarsnitt skulle vara ett hinder för att amma.

Svar på tråden Kejsarsnitt