• Anonym (Många frågor)

Servicehund köpa eller lära?

Detta kanske passar bättre i husdjur men jag tror att jag får bättre svar här.
    Jag lider av både ångest och depression och hamnar i svackor. Jag är lite över trettio och har ätit medicin i flera år men känner att jag behöver något mer. När svackan väl kommer så hamnar jag i en grop som jag inte tar mig upp ur. När jag är i gropen så vågar jag inte gå ut och det blir en ond cirkel.

Har funderat på servicehund länge då jag vet att livet kommer att bli lättare. Hunden måste ut även om jag inte orkar eller vill. Jag vågar inte gå in i tex affärer eller liknande och skulle vilja ha någon med mig. Har sökt fakta om service hundar men får fram mycket olika saker. Ska man köpa en hund hos en uppfödare eller ska man lämna in sin hund hos en uppfödare?

Vilken sort är bäst anpassad för mig? Jag kan inte skaffa en hund som kräver mycket motion om jag bara orkar vara ute tio minuter när jag är som svagast. En del hundraser kräver mycket motion och vill vara ute i flera timmar.
    Är inte heller förtjust i väldigt småhundar som chihuahua, är så rädd att jag ska trampa på dem. Ge mig tips eller bara råd, jag vill orka mer i vardagen än vad jag gör nu.

Du som har ångest och depp med hund, känner du dig starkare?

• Svar på tråden Servicehund köpa eller lära?
  • Anonym (Anja)

Kan du inte själv gå ut med hunden mer än 10 minuter en dag så måste du hitta en annan som kan det, en hund är en levande varelse och ingen leksak. Jag har aldrig hört att det finns service hundar för depression i Sverige heller (jag vet att det finns i USA)

Jag tycker du ska satsa på att bli frisk/må bättre istället. Har du testat medicin och terapi?

• Anonym (Många frågor)
    Anonym (Anja) skrev 2017-06-13 11:11:02 följande:

Kan du inte själv gå ut med hunden mer än 10 minuter en dag så måste du hitta en annan som kan det, en hund är en levande varelse och ingen leksak. Jag har aldrig hört att det finns service hundar för depression i Sverige heller (jag vet att det finns i USA)

Jag tycker du ska satsa på att bli frisk/må bättre istället. Har du testat medicin och terapi?

Jag vet att den är en levande varelse och med tanke på att den måste ut så måste jag gå ut även om jag inte vill. Jag vet att den inte är en leksak och jag har både medicin och terapi men jag behöver något mer. Ett djur lindrar ångest och om jag inte vet något så tar jag reda på fakta. Det finns sådana hundar i Sverige men det är inte så vanligt. Jag startade denna tråden för att få råd, kommer inte att köpa en hund bara så där. Så som det är nu så finns det ingen plats för hund i boendet och hund kommer att komma men inte i år.

Har saker som måste fixas och jag ska få mer hjälp med måendet. Men jag tänkte ta reda på så mycket fakta jag kan så att jag inte börjar i fel ände. Det är inte rätt emot hunden om jag kräver saker som den inte har utbildning till. Det tar tid att utbilda en servicehund och vem vet, om ett år kanske det bara räcker med en hund så att jag får nya rutiner. Jag hoppas att du förstår mig bättre, tyvärr är det många som köper hund på ren impuls. Det kommer inte att hända i mitt fall, hade hund som liten och vet att det kräver en del av ägaren och att de kan röra sig.

Letar efter nytt boende och det kanske gör att jag mår bättre.

Men som sagt, om man inget frågar så får man inget veta.Skrattande

Svar på tråden Servicehund köpa eller lära?