Servicehund köpa eller lära?
Detta kanske passar bättre i husdjur men jag tror att jag får bättre svar här.
Jag lider av både ångest och depression och hamnar i svackor. Jag är lite över trettio och har ätit medicin i flera år men känner att jag behöver något mer. När svackan väl kommer så hamnar jag i en grop som jag inte tar mig upp ur. När jag är i gropen så vågar jag inte gå ut och det blir en ond cirkel.
Har funderat på servicehund länge då jag vet att livet kommer att bli lättare. Hunden måste ut även om jag inte orkar eller vill. Jag vågar inte gå in i tex affärer eller liknande och skulle vilja ha någon med mig. Har sökt fakta om service hundar men får fram mycket olika saker. Ska man köpa en hund hos en uppfödare eller ska man lämna in sin hund hos en uppfödare?
Vilken sort är bäst anpassad för mig? Jag kan inte skaffa en hund som kräver mycket motion om jag bara orkar vara ute tio minuter när jag är som svagast. En del hundraser kräver mycket motion och vill vara ute i flera timmar.
Är inte heller förtjust i väldigt småhundar som chihuahua, är så rädd att jag ska trampa på dem. Ge mig tips eller bara råd, jag vill orka mer i vardagen än vad jag gör nu.
Du som har ångest och depp med hund, känner du dig starkare?