• Anonym (Astmatiker)

Räcker det att inhalera kortison mot astma?

Jag har nyligen fått diagnos astma och läkaren har skrivit ut både luftrörsvidgande och kortison mot inflammation (två olika inhalatorer). Men jag undrar om någon där ute enbart klarar sig på kortisoninhalatorn?

Vill ha så lite mediciner som möjligt eftersom jag redan har andra sjukdomar. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Räcker det att inhalera kortison mot astma?
  • Anonym (Astma)

Jag har haft asyma i hela mitt liv. Den liftrörsvidgade måste du ta innan kortisonet ca 5 min innan och såklart vid anfall. Annars kommer inte kortisonet ner hela vägen.

• student2013

Beror på hur svår astma du har. Dem diagnostiserade mig men den när jag hade fått medicin för det i 2 år. Var 10 år. Är 23 idag. Nu har jag bara tagit en luftrörsutvidgande tablett på kvällen fram till förra veckan. Samt en antihistamin när jag ska till någon med katt. Men skaffa en PEF så du kan kolla själv hur det ser ut. Det gör jag sen jag slutade. Upptäckte att jag inte tagit inhalatorn på drygt 1 vecka när jag skulle kolla hur många doser jag hade kvar.. hade gått förbi några nollor. Det är 3 månader sen nu...

Men det är inte säkert det funkar med den ena men du kan ju testa dem distriktssköterskorna säger är bara en rekommendation egentligen men du gör som du vill.

Men du kan ju ta dem som hon säger och känna om det känns bättre eller sämre. 

• Anonym (erfarenhet)

Kortisonet är själva grundbehandlingen och om du klarar dig med det är det ju jättebra. Det luftrörsvidgande ska du ta om du får svårt att andas. Mina föräldrar ville inte ge mig kortison utan enbart luftrörsvidgande och det funkade hyfsat ett tag. När jag väl började ta kortison (var runt 25 då) så tog det 4-5 år innan jag hade fått full verkan, och under tiden sänktes min konsumtion av luftrörsvidgande från 10-15 doser/dag till 1-2. 
    Med det sagt så är det viktigt att du har båda, för den luftrörsvidgande är din akutmedicin. OM du får ett astmaanfall kan du dö utan den. En av skådisarna i 4 bröllop och en begravning dog av ett astmaanfall, hon hade ingen medicin hemma och hann inte ringa.
    Obehandlad astma leder alltid till döden.

• student2013

Kanske ska tillägga att jag alltid har med mig vid behov i fickan även om jag inte tar den ifall den skulle behövas så har jag medicin med mig och en som jag blev rekommenderad att ta morgon och kväll varje dag hemma.  

• Anonym (Astmatiker)

Tack för era svar! Undrar även om det finns några där ute som bara använder luftrörsvidgande? Kortisonsinhalering fungerar inte bra på mig.

• K grrl

Jag klarade mig jättelänge med bara luftrörsvidgande, men har de senaste åren behövt komplettera med kortison då jag får svår förkylningsastma. Jag har INTE med mig astmamedicin var jag än går, det har inte jag behov av.

• Anonym (Astmatiker)
    K grrl skrev 2017-06-12 19:04:47 följande:

Jag klarade mig jättelänge med bara luftrörsvidgande, men har de senaste åren behövt komplettera med kortison då jag får svår förkylningsastma. Jag har INTE med mig astmamedicin var jag än går, det har inte jag behov av.

Okej. Har du hört ifall det finns risker med medicinerna på sikt?
  • Dumbledore

Det är väl större risker att inhalera kortison jämt och ständigt, om man i stället skulle klara sig på bara luftrörsvidgande?

• K grrl
    Anonym (Astmatiker) skrev 2017-06-12 21:59:29 följande:
    Okej. Har du hört ifall det finns risker med medicinerna på sikt?
    Nja, kortison tar jag helst inte i onödan, men med det sagt vill jag inte gå omkring med sjuka och lättretade luftrör i onödan heller.
  • K grrl

Att använda kortison en tid för att luftrören ges tid att läka och dämpa inflammationen gör ju bara att man kan dra ner på användningen av de luftrörsvidgande. För egen del tog det bara ett halvår av kombinationsläkemedel (Symbicort) för att jag skulle må betydligt bättre och kunna lägga bort min Bricanyl. Det blir alltså lite felslut att tänka "antingen eller", du behöver båda för att kunna slippa dem i framtiden.

Svar på tråden Räcker det att inhalera kortison mot astma?