• if2781

Barnens pappa accepterar inte ny partner

Hej...

Jag och pappan till våra barn separerade för 4 månader sedan. Vi har två barn ihop, 4 och 5 år.

Beslutet om separation kom nog inte som en överraskning för någon av oss. Efter 12 år ville vi helt enkelt olika saker i livet och vi älskade inte varandra längre. Tiden efter separationen gick ganska smärtfritt, utan några större problem. Vi var överens om det mesta kring barnen och vi kör på varannan vecka.

Ca 3 månader efter separationen träffade jag en ny man. Vi träffades intensivt de första 2 veckorna (utan barn) och båda kände väldigt tidigt att detta var något alldeles speciellt.

2-3 veckor efter vi träffats för första gången träffades vi med barnen (mina två, hans tre i ungefär samma åldrar) på en lekplats. Vi åkte dit separat, träffades där och barnen fick leka och ha roligt, och sedan åkte vi hem. Barnen tyckte detta var jätteroligt och kommande dagar pratade de mycket om hur roligt de hade det.

Någon vecka senare träffades vi på samma lekplats igen. Fortfarande väldigt bra stämning och barnen kom överens väldigt bra, både med varandra och oss föräldrar. Jag och han hade vid det här stadiet aldrig visat våra känslor för varandra inför barnen.

Några dagar senare frågade barnen mig och jag var kär, vilket jag inte förnekade utan sa som det var. I andra sammanhang är jag också väldigt tydlig med att förstärka barnens känslor för deras pappa, och pratar ofta om hur roligt de har där etc.

Jag bjöd hem honom och hans barn hem till mig för lek med barnen och äta middag. Allting kändes fortfarande väldigt bra och barnen tjatar ofta när de får träffa honom och hans barn igen.

Nu till problemet. Jag berättade ganska tidigt för mitt ex att jag träffat en ny och ville att han skulle få veta det av mig och inte av barnen. Jag lovade vid det här tillfället att ta det försiktigt och känna in barnen. Om de skulle visa några tecken på att må dåligt av den uppkomna situationen skulle jag få anpassa mig efter det. Mitt ex tog det hela väldigt bra, och ville egentligen inte veta mer om det.

Nu har mitt ex fått reda på att han har introducerats för barnen, och till och med varit hemma hos oss tillsammans med hans barn. Hur han fått reda på detta vet jag inte. Nu anklagar han mig för att vara egoistisk och inte tänka på barnens bästa, att jag är världens största idiot som gör så här mot barnen och att det är helt omdömeslöst att inte vänta längre än några veckor innan han introduceras för barnen. Att han inte introducerats som "min nya man" spelar enligt honom ingen roll, för barnen fattar mycket mer än vi tror.

Jag har försökt förklara hur jag tänker, men han vägrar förstå och tror inte att jag tänker på barnens bästa.

Så, nu till mina 3 frågor:

1. Är det jag gjort helt omdömeslöst, om barnen enbart uttrycker sin glädje för den uppkomna situationen?
    2. Om svaret är "Ja" på fråga nr 1, vad kan jag göra nu när skadan redan skett?
    3. Om svaret är "Nej" på fråga nr 1, hur ska jag få mitt ex att lugna ner sig och acceptera situationen? Samma tjafs om min nya relation dyker upp titt som tätt och det gör mig väldigt ledsen (för det påverkar min relation till barnens pappa).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-12 17:22
    Ett förtydligande:
    För ungefär 2 år sedan separerade vi under en kort period, men flyttade tillsammans igen av olika anledningar. Det var en stökig period som var mycket jobbig för barnen. De har aldrig varit så mycket barn och öppna som de är sedan separationen för 4 månader sedan. Jag påstår att barnen absolut har vant sig vid att pappa inte bor hemma längre.

• Svar på tråden Barnens pappa accepterar inte ny partner
  • Lena

Fortsätt inte gå framåt utan ha de på samma nivå ett tag. Du har gått väldigt fort framåt så han är nog orolig att du ska fortsätta rusa.

• Anonym (Mikaela)

Du har ju rusat fram. Träffat ny och introducerat för barnen på en månad. Jag hade också varit upprörd om jag var ditt ex.

• Tecum

Han är svartsjuk på den nye och avundsjuk för att du hittat någon så snabbt. Du kan inte göra så mycket, ligg lågt i samtalen med honom och låt bli att demonstrera din lycka för tydligt.
    Omtanken om barnen är bara en förevändning för honom för att få vädra sina verkliga känslor, de verkar inte fara illa av din flirt.

• Anonym (oj)

Jag skulle aldrig själv ha så bråttom med att introducera en ny partner. Helt galet, i mina ögon. Jag hade trott att mitt ex fått en hjärnblödning om han uppfört sig så. 

• John22

Definitivt för fort. I den här takten är ni förlovade och sambos inom ett halvår.

• Anonym (oj)
    Tecum skrev 2017-06-12 15:23:01 följande:

Han är svartsjuk på den nye och avundsjuk för att du hittat någon så snabbt. Du kan inte göra så mycket, ligg lågt i samtalen med honom och låt bli att demonstrera din lycka för tydligt.
    Omtanken om barnen är bara en förevändning för honom för att få vädra sina verkliga känslor, de verkar inte fara illa av din flirt.

Du kan inte ha några barn.
  • såkalladbonusmamma

Det var ju väldigt kort tid sedan ni separerade och barnen är ju väldigt små. Jag tänker att situationen är väldigt svår. Å ena sidan ser jag inte varför ni inte kan umgås med era respektive barn tillsammans, å andra sidan tänker jag att det blir svårt att hålla något "hemligt" om ni umgås så frekvent och får känslor osv. Kan ni kanske ta ett steg tillbaka och umgås som vuxna när barnen är hos sina andra föräldrar? Jag tänker att det kan bli väldigt konstigt för barnen att så tätt inpå se sin förälder med en ny kärlek. Alla former av känsloyttringar, pussar, kramar osv tänker jag att ni bör hålla för er själva, så att inte barnen ser. Barnen behöver väl inte involveras i er vuxenrelation förrän det är "på riktigt". Ni har ju trots allt träffats i några veckor.. Låt bli att involvera exet och barnen och ha din relation med denna nya man utanför allt det där. Det betyder inte att det behöver vara så för alltid, men handen på hjärtat så måste väl du inse att allt det där har gått extremt fort?

• LFF

Svar på fråga 1: Ja, det du gjort är rätt omdömeslöst. Ni har gått alldeles för fort fram.

Svar på fråga 2: Dra i handbromsen lite. Rusa inte in i något. Jag förstår att ditt ex är rätt irriterad. Du och den nya borde ha dejtat betydligt längre på tu man hand innan barnen introducerades, i synnerhet eftersom det inte är speciellt länge sen du och exet separerade.

• Tecum
    Anonym (oj) skrev 2017-06-12 15:25:28 följande:
    Du kan inte ha några barn.
    Motivera.

Du verkar väldigt bitter, varför tror du att TS ljuger när hon säger att barnen trivs med den nye och hans barn?
  • Anonym (Mamma)

1. Ja det är omdömeslöst. Barnen är små och har ingen som helst möjlighet att förstå alla aspekter av det som händer. Min snart-femåring pratar mycket om att vara kär men har ingen aning om vad det betyder. Hon är kär i mig och sin bror och sin bästa kompis. Barn i den åldern kopplar INTE ihop det med familjebildning!

2. Fortsätt att träffa mannen och barnen på lekplatser, men vänta med att ta in dem i hemmiljön åtminstone tills barnen har fattat (och då menar jag att det verkligen gått in) att deras pappa inte längre har någon plats i er hemmiljö. Barnen behöver mer tid för att landa i verkligheten!

Jag har full förståelse för att din sambo får spel, det skulle jag också få.
    Tänk på att dina barn inte fattade att mamma och pappa inte funkade ihop förrän den dag ni flyttade isär, och iom att ni har en fungerande relation så kanske de fortfarande inte fattat det fullt ut.

Svar på tråden Barnens pappa accepterar inte ny partner