Barnens pappa accepterar inte ny partner
Hej...
Jag och pappan till våra barn separerade för 4 månader sedan. Vi har två barn ihop, 4 och 5 år.
Beslutet om separation kom nog inte som en överraskning för någon av oss. Efter 12 år ville vi helt enkelt olika saker i livet och vi älskade inte varandra längre. Tiden efter separationen gick ganska smärtfritt, utan några större problem. Vi var överens om det mesta kring barnen och vi kör på varannan vecka.
Ca 3 månader efter separationen träffade jag en ny man. Vi träffades intensivt de första 2 veckorna (utan barn) och båda kände väldigt tidigt att detta var något alldeles speciellt.
2-3 veckor efter vi träffats för första gången träffades vi med barnen (mina två, hans tre i ungefär samma åldrar) på en lekplats. Vi åkte dit separat, träffades där och barnen fick leka och ha roligt, och sedan åkte vi hem. Barnen tyckte detta var jätteroligt och kommande dagar pratade de mycket om hur roligt de hade det.
Någon vecka senare träffades vi på samma lekplats igen. Fortfarande väldigt bra stämning och barnen kom överens väldigt bra, både med varandra och oss föräldrar. Jag och han hade vid det här stadiet aldrig visat våra känslor för varandra inför barnen.
Några dagar senare frågade barnen mig och jag var kär, vilket jag inte förnekade utan sa som det var. I andra sammanhang är jag också väldigt tydlig med att förstärka barnens känslor för deras pappa, och pratar ofta om hur roligt de har där etc.
Jag bjöd hem honom och hans barn hem till mig för lek med barnen och äta middag. Allting kändes fortfarande väldigt bra och barnen tjatar ofta när de får träffa honom och hans barn igen.
Nu till problemet. Jag berättade ganska tidigt för mitt ex att jag träffat en ny och ville att han skulle få veta det av mig och inte av barnen. Jag lovade vid det här tillfället att ta det försiktigt och känna in barnen. Om de skulle visa några tecken på att må dåligt av den uppkomna situationen skulle jag få anpassa mig efter det. Mitt ex tog det hela väldigt bra, och ville egentligen inte veta mer om det.
Nu har mitt ex fått reda på att han har introducerats för barnen, och till och med varit hemma hos oss tillsammans med hans barn. Hur han fått reda på detta vet jag inte. Nu anklagar han mig för att vara egoistisk och inte tänka på barnens bästa, att jag är världens största idiot som gör så här mot barnen och att det är helt omdömeslöst att inte vänta längre än några veckor innan han introduceras för barnen. Att han inte introducerats som "min nya man" spelar enligt honom ingen roll, för barnen fattar mycket mer än vi tror.
Jag har försökt förklara hur jag tänker, men han vägrar förstå och tror inte att jag tänker på barnens bästa.
Så, nu till mina 3 frågor:
1. Är det jag gjort helt omdömeslöst, om barnen enbart uttrycker sin glädje för den uppkomna situationen?
2. Om svaret är "Ja" på fråga nr 1, vad kan jag göra nu när skadan redan skett?
3. Om svaret är "Nej" på fråga nr 1, hur ska jag få mitt ex att lugna ner sig och acceptera situationen? Samma tjafs om min nya relation dyker upp titt som tätt och det gör mig väldigt ledsen (för det påverkar min relation till barnens pappa).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-12 17:22
Ett förtydligande:
För ungefär 2 år sedan separerade vi under en kort period, men flyttade tillsammans igen av olika anledningar. Det var en stökig period som var mycket jobbig för barnen. De har aldrig varit så mycket barn och öppna som de är sedan separationen för 4 månader sedan. Jag påstår att barnen absolut har vant sig vid att pappa inte bor hemma längre.