• DevilsDaughter

Någon framtid inom detta yrke?

Jag funderar på att utbilda mig till medicinsk sekreterare/läkarassistent men är rädd att yrket kommer att dö ut inom snar framtid. Vad tror ni? Är det riskabelt att utbilda sig till detta? Vill inte gå en 2årig utbildning för ett jobb som kanske knappt kommer finnas längre om 20 år.. 

• Svar på tråden Någon framtid inom detta yrke?
  • Dixie

Jag kan tänka mig att rollen förändras, men tror inte den försvinner - kommer säkert mer digitala lösningar med läkaren behöver säkert hjälp.

• Carambolan

Jag tror att den kommer vara borta inom betydligt färre än 20 år. Programvaror för att omvandla tal till text har utvecklats enormt de senaste åren, även när det gäller svenskspråkigt tal. Däremot kommer det säkert finnas andra administrativa yrken i vården där allmänmedicinsk kompetens efterfrågas.

• Kasperina

Det är svårt att säga. Läkarsekreterare är ju redan utdött men de flesta läkare vill ha tillbaks dem då de inte hinner spendera mer än ca 20% av sin tid med patienter numer.
    Tror du på att politikerna kommer att försöka rädda välfärden och vården?

• Rosa Fluff

Jag studerar till vårdadministratör, har ett år kvar. De sliter i oss redan nu så jobb finns det gott om. : ) Tycker absolut du ska läsa till det, är superkul med en väldigt bra framtidsutsikt.

• DevilsDaughter
    Rosa Fluff skrev 2017-06-12 17:43:12 följande:

Jag studerar till vårdadministratör, har ett år kvar. De sliter i oss redan nu så jobb finns det gott om. : ) Tycker absolut du ska läsa till det, är superkul med en väldigt bra framtidsutsikt.

Är vårdadministratör samma yrke som de jag skrev? Vad roligt att du tycker det är kul, min mamma läste till läkarsekreterare och hon stortrivs nu. Anledningen till att jag tvekar är att jag är 31 och tänker mig ju att ha möjlighet att jobba med det jag utbildar mig till arbetslivet ut sen. Det var likadant när min mamma utbildade sig för något år sedan, det var stor efterfrågan (och det är det ju nu med). Men frågan är om det kommer vara det så länge till.. Annars tror jag att det är ett yrke som skulle passa mig och hyfsat kort utbildningstid. eftersom jag har fem barn så kan jag inte lägga hur mycket tid och pengar som helst på utbildningen. 
    Kasperina skrev 2017-06-12 17:13:27 följande:

Det är svårt att säga. Läkarsekreterare är ju redan utdött men de flesta läkare vill ha tillbaks dem då de inte hinner spendera mer än ca 20% av sin tid med patienter numer.
    Tror du på att politikerna kommer att försöka rädda välfärden och vården?

Svårt att säga, känns som att framtiden är rätt oviss som det är nu..
    Carambolan skrev 2017-06-12 17:09:18 följande:

Jag tror att den kommer vara borta inom betydligt färre än 20 år. Programvaror för att omvandla tal till text har utvecklats enormt de senaste åren, även när det gäller svenskspråkigt tal. Däremot kommer det säkert finnas andra administrativa yrken i vården där allmänmedicinsk kompetens efterfrågas.

Dixie skrev 2017-06-12 17:02:27 följande:

Jag kan tänka mig att rollen förändras, men tror inte den försvinner - kommer säkert mer digitala lösningar med läkaren behöver säkert hjälp.

Jo, yrket lär väl aldrig försvinna helt men med tanke på att många utbildar sig till det nu pga bristen så känns det som att det i framtiden kommer finnas många utbildade men få jobb.. 

• Skitty

Jag tror inte att yrket kommer dö ut inom en snar framtid. Det finns fortfarande inga fulländade programvaror som kan ersätta den diktering som läkarsekreterare står för - och sen så innebär rollen som medicinsk sekreterare så mycket mer än att bara diktera. Jag vet att på vissa arbetsplatser där man är anställd som med. sekreterare dikterar man ingenting alls. Sjukhusen och andra vårdinrättningar kommer hur som helst alltid behöva folk som jobbar med administrativa sysslor. 

• DevilsDaughter
    Skitty skrev 2017-06-12 18:15:07 följande:

Jag tror inte att yrket kommer dö ut inom en snar framtid. Det finns fortfarande inga fulländade programvaror som kan ersätta den diktering som läkarsekreterare står för - och sen så innebär rollen som medicinsk sekreterare så mycket mer än att bara diktera. Jag vet att på vissa arbetsplatser där man är anställd som med. sekreterare dikterar man ingenting alls. Sjukhusen och andra vårdinrättningar kommer hur som helst alltid behöva folk som jobbar med administrativa sysslor. 

Det är lite så jag hoppas på att det är. Är ju väldigt sugen på utbildningen och den finns i närheten också. 
  • Rosa Fluff
    DevilsDaughter skrev 2017-06-12 18:12:46 följande:

Är vårdadministratör samma yrke som de jag skrev? Vad roligt att du tycker det är kul, min mamma läste till läkarsekreterare och hon stortrivs nu. Anledningen till att jag tvekar är att jag är 31 och tänker mig ju att ha möjlighet att jobba med det jag utbildar mig till arbetslivet ut sen. Det var likadant när min mamma utbildade sig för något år sedan, det var stor efterfrågan (och det är det ju nu med). Men frågan är om det kommer vara det så länge till.. Annars tror jag att det är ett yrke som skulle passa mig och hyfsat kort utbildningstid. eftersom jag har fem barn så kan jag inte lägga hur mycket tid och pengar som helst på utbildningen. Svårt att säga, känns som att framtiden är rätt oviss som det är nu..Jo, yrket lär väl aldrig försvinna helt men med tanke på att många utbildar sig till det nu pga bristen så känns det som att det i framtiden kommer finnas många utbildade men få jobb.. 

Det är samma sak. Jag är 33 och läser. Här inte ångrat det en sekund. Yrket kommer aldrig dö ut då sekreterarna gör så oerhört mycket mer än bara skriva in diktat i journalen. Det är ju därför yrket har brist nu, man började ta bort sekreterarna men man insåg sedan att det inte fungerar att få ihop vården utan dem. Ingen annan personalgrupp har tid att göra alla administrativa sysslor som behövs.
  • DevilsDaughter
    Rosa Fluff skrev 2017-06-12 18:35:26 följande:
    Det är samma sak. Jag är 33 och läser. Här inte ångrat det en sekund. Yrket kommer aldrig dö ut då sekreterarna gör så oerhört mycket mer än bara skriva in diktat i journalen. Det är ju därför yrket har brist nu, man började ta bort sekreterarna men man insåg sedan att det inte fungerar att få ihop vården utan dem. Ingen annan personalgrupp har tid att göra alla administrativa sysslor som behövs.
    Tack!
    Känner mg faktiskt inställd på att läsa nu, det får blir som det blir i framtiden!
Svar på tråden Någon framtid inom detta yrke?