• Cillisen

    Grekland med en 10 månaders bebis

    Alla resvana personer får gärna hjälpa mig. Är så stressad över denna resa som är nästa månad. Jag är ingen van resenär och verkligen inte med barn. Vad ska jag tänka på? Hur mycket behöver man ha med sig? Ska jag packa barnmat? Blöjor och badblöjor? Solskyddskläder, hur många? Jag har köpt en vagn, en baby jogger mini som ska vara en bra resevagn, Har även köpt en solskyddsfilt och ett set med uv-kläder (en långärmad tröja och ett par korta byxor). 
    Vad bör jag tänka på?

  • Svar på tråden Grekland med en 10 månaders bebis
  • Dixie

    Ta med välling och gröt, kanske någon burk resten kan ni köpa på plats eller så kan hen äta maten ni äter.

    Blöjor brukar jag ta med, men kan ju också köpas på plats.

    Bärsele/sjal är bra på flygplatsen och glöm inte ombyte till både dig och barnet i handbagaget!

  • Cillisen
    Dixie skrev 2017-06-12 21:48:53 följande:

    Ta med välling och gröt, kanske någon burk resten kan ni köpa på plats eller så kan hen äta maten ni äter.

    Blöjor brukar jag ta med, men kan ju också köpas på plats.

    Bärsele/sjal är bra på flygplatsen och glöm inte ombyte till både dig och barnet i handbagaget!


    Tack! Min klump är stor och väger ca 11 kg. Sålde min ergo för jag orkade inte bära honom. ;) Vi är 12 st som reser så vi får hjälpas åt att bära på honom. Är rädd för att han ska bli magsjuk om han äter maten där och man ska ju vara försiktig med salt än.. Säljer de burkmat där? Ska till Kreta,
  • Lia4
    Cillisen skrev 2017-06-12 21:57:58 följande:

    Tack! Min klump är stor och väger ca 11 kg. Sålde min ergo för jag orkade inte bära honom. ;) Vi är 12 st som reser så vi får hjälpas åt att bära på honom. Är rädd för att han ska bli magsjuk om han äter maten där och man ska ju vara försiktig med salt än.. Säljer de burkmat där? Ska till Kreta,


    Du behöver inte vara orolig över maten. Ni ska bara till Kreta ;). Burkmaten brukar däremot vara saltad utomlands.
  • Lia4
    Lia4 skrev 2017-06-12 22:00:01 följande:

    Du behöver inte vara orolig över maten. Ni ska bara till Kreta ;). Burkmaten brukar däremot vara saltad utomlands.


    Men som sagt.. Det är ingen fara. Amma eller ge ersättning/välling och låt honom därutöver äta lite av er mat.
  • Cillisen

    Jag har precis slutat amma, ersättning äter han inte å välling ska de ju ha max 3 ggr per dag? De e en stor kille som gillar mat. :) Kanske får ta med några burkmat.. Han äter bara en halv ca varje gång med efterrätt så jättemånga behöver jag ju inte ha med iofs. Ja det löser sig säkert, bara jag som är otroligt nervös.

  • Carambolan

    Följ samma råd som gäller andra: välj tillagad mat men undvik varmhållen mat, så är risken mycket liten att han blir magsjuk.

  • Lia4
    Cillisen skrev 2017-06-12 22:08:34 följande:

    Jag har precis slutat amma, ersättning äter han inte å välling ska de ju ha max 3 ggr per dag? De e en stor kille som gillar mat. :) Kanske får ta med några burkmat.. Han äter bara en halv ca varje gång med efterrätt så jättemånga behöver jag ju inte ha med iofs. Ja det löser sig säkert, bara jag som är otroligt nervös.


    Vi har varit i både Sydamerika och Asien med 12-månaders och har aldrig tagit med burkmat. Det löser sig alltid! Det finns ju barn där med ;).
  • Emliii

    Hej!

    Öbertygad om att du hittar blöjor/barnmat på plats. Finns det en supermarket i närhwtwn av hotellet så hittar du säkert Pampers o Nestlé.

    Känns det mimdre stressigt för dig så ta med allt du behöver för veckan så slipper du fundera mer på det.

    Vagnen som du checkar in, kan du ta med ända fram tills flygplanet, bara du ber om det i incheckningen.

    Som tidigare skrivit ta med ombyte, nappflaska, mat o underhållning etc till flygresan.

    Tips på packning:

    Solskyddsfaktor uv50

    UV/badkeps? Polarn har bra.

    Ett ombyte UV-badkläder räcker nog bra, de hinner ju torka emellan gångerna :)

    Sempers vätskeersättning

    Om lillen sover i spjälsäng och brukar ha en babykudde, ta med kudden. Det brukar saknas när de bäddar med vanliga lakan!

  • Minis4567

    Ta med blöjor, oftast dyrare att köpa utomlands. Ibland beställde vi bara spagetthi till vår ettåring och skivade tomater samt att om vi beställt något kött så fick han smaka av vår mat. Vi hade även med oss sempers grötpure i klämpåsar, smidigt mellanmål.

  • Minis4567

    Ta med alvedon och näsdroppar oxå! Näsdroppar är bra att ge innan start och landning för att motverka att barnet får ont i öronen!

  • Dixie

    [quote=77766419][quote-nick]Emliii skrev 2017-06-17 21:29:20 följande:[/quote-nick

    Vagnen som du checkar in, kan du ta med ända fram tills flygplanet, bara du ber om det i incheckningen.

    ![/quote]

    Nja, det gäller inte på alla ställen - beror på vilken flygplats och vilken vagn - på Kastrup får du ta med om vagnen är så liten att får plats genom säkerhetskontrollen

  • Ericahh

    Jag är på Kreta med min 2 månaders just nu, har varit här i 2 veckor och åker vidare idag. Det har gått super bra och dom har allt till bebisar i supermarknaderna. Det är väldigt varmt, här om dagen var det 38grader och solen är jätte stark dom flesta barnfamiljer är ute på sen eftermiddag & kväll. Vill också tipsa om att blöta ner en handduk med kallt vatten och lägga på barnets huvud om dom får det för varmt, fungerar som en dröm. Är säker på att du kommer få en härlig semester!

  • tessilina

    Läst tråden och tagit åt mig av en hel del tips. Ska också iväg till Kreta med min dotter som då hunnit bli 11mån. Några fler tips?

    Ingen som råkar ha bott på Family life caldera beach?

Svar på tråden Grekland med en 10 månaders bebis