• roxanna79

Spolmask (vuxen) – hjälp!!!

Hej! Utan att gå in på otrevliga detaljer. Jag fick det konstaterat idag att jag har drabbats av spolmask (fick ut en mask på 30 cm!!!!????) Jag är nu i chock. Finns det någon endaste annan här som har erfarenhet ? som vuxen i Sverige ? av den här hemska parasiten? Om ja har jag några frågor:

1. Hur länge kan den ha levt i tarmen på mig?

2. Är det vanligt att man har mer än en? Får maskmedicin nu och är LIVRÄDD att behöva dra ut ännu en då det var det obehagligaste jag varit med om någonsin :(

3. Kan masken ha orsakat någon permanent skada hos mig?

Mvh

Livrädd och äcklad

• Svar på tråden Spolmask (vuxen) – hjälp!!!
  • volvo142

Haft det en gång ett gäng tabletter för hela familjen. och tvättade av alla sängkläder så var klihelvetet över på 2 dagar.. utan  behandlig kan dom leva där länge kan jag tänka mig tills kroppen tar tag i det. Om det kan det. Skada av springmask har jag svårt att tro att man får.

• volvo142
    Ferr skrev 2017-06-12 22:52:56 följande:
    Hur fick du reda på det? Symptom ?
    Det kliar i arslet.
  • roxanna79

Hur jag fått den är högst oklart, då jag inte heller vet hur länge jag haft den. Troligen på en resa. Dock har jag inte rest till särskilt "konstiga" länder och jag är alltid extremt noga mes hygien.

Upptäcktes genom att den började komma ut :(

Inte haft några märkbara symtom, i så fall så diffusa att jag inte kopplat dem till masken.

• roxanna79
    volvo142 skrev 2017-06-12 22:57:27 följande:

Det kliar i arslet.

Spolmask är något annat :(
  • Dumbledore
    volvo142 skrev 2017-06-12 22:57:05 följande:

Haft det en gång ett gäng tabletter för hela familjen. och tvättade av alla sängkläder så var klihelvetet över på 2 dagar.. utan  behandlig kan dom leva där länge kan jag tänka mig tills kroppen tar tag i det. Om det kan det. Skada av springmask har jag svårt att tro att man får.

Det är spolmask ts har fått, inte springmask.
  • volvo142
    roxanna79 skrev 2017-06-12 22:59:03 följande:
    @volvo142 tänker du inte på springmask?
    oj jo både tänkte på det och skrev det.. Tur att jag ej ska äta mer idag var tvugen att googla...
  • roxanna79
    volvo142 skrev 2017-06-12 23:01:51 följande:

oj jo både tänkte på det och skrev det.. Tur att jag ej ska äta mer idag var tvugen att googla...

Ja, det är det äckligaste jag varit med om :( Därav min oro om det kan finnas fler därinne i kroppen som måste ut.
  • viseversa
    volvo142 skrev 2017-06-12 22:57:27 följande:
    Det kliar i arslet.
    Ts pratar om spolmask inte springmask.
  • roxanna79
    viseversa skrev 2017-06-12 23:11:14 följande:

Ts har du inte fått stöd och svar från sjukvården?[

[quote=77752118][quote-nick]viseversa skrev 2017-06-12 23:11:14 följande:[/quote-nick]Ts har du inte fått stöd och svar från sjukvården?

jo, delvis. Men de verkade ha dålig koll själva. Visste tex inte om masken levt en månad eller ett år (dvs svårt för mig att härleda varifrån den kommer). De sa att sånt här nästan bara förekommer i u-länder och är ovanligt bland människor i Sverige. :/ och så sa de att OM det kommer någon mer ska jag inte bli rädd utan bara dra ut den och spola ner. Hur sannolikt det är visste de dock inte :(
  • lavernsolomon

Hej,

det låter inte kul, spolmask är aldrig kul. Först och främst för att svara någon annan i tråden; spolmask är själva parasitgruppen. I den ingår springmask (trikiner). Det finns en bra sammanställning av spolmask här:
    https://se.treated.com/springmask
    (du kan till och med beställa en behandling därifrån)

Om du har fått ett spolmaskangrepp i familjen kommer hela familjen behöva behandlas. Behandlingen tas som engåndsdos. Utöver det behöver ni även regelbundet byta sängkläder och rengöra hela huset, framförallt badrum. 

Spolmask är som du skriver mycket otrevligt, men det är faktiskt allra oftast helt ofarligt. Däremot är risken för smitta väldigt stor och det är viktigt att behandla det så snart man överhuvudtaget kan. Masken orsakar inte permanent skada.

• exper5

@lavernsolomon Du beskriver springmask. Spolmask är något annat (en större mask som lever inne i tunntarmen). Den smittar inte från människa till människa och hela familjen behöver alltså INTE behandlas för att en drabbas. 

Spolmask är ytterst ovanligt i i-länder, troligen kommer den från en resa till mindre utvecklat land. 

Svar på tråden Spolmask (vuxen) – hjälp!!!