• mulin

Personlig assistent med usla tider

Hej! Jag jobbar som person assistent, vi som har erfarenhet av det vet att yrket varierar kraftig. Jag jobbar inom ett privat brukarkooperativ. Och jag har framförallt två frågar jag funderar över om det verkligen går rätt till här...

1. I regel arbetar vi 24-timmars pass, men det finns några pass varje månad som ligger på 27 timmar som försöker fördelas rättvist , men vad jag förstått får man bara jobba Max 26 timmar på raken även att man har sovande jour? Vad kan man göra åt detta?

2. Max 50 h jour per kalendermånad säger avtalet. På vårt arbete kan vi ibland ha 64 timmars jour. Finns det undantag som gör att detta är okej trots att inte arbetstagaren vill arbeta mer än 50 h jour?

• Svar på tråden Personlig assistent med usla tider
  • Skitty

Hej! Är du med i facket? Finns det arbetsplatsombud?

Kanske kan du maila din samordnare/"överordnade" på brukarkooperativet och skriva samma sak som du skriver här. Den är skyldig att känna till lagar och följa dom. Av egen erfarenhet vet jag att många privata assistansbolag och brukarkooperativ gång på gång bryter mot dom lagar dom måste följa, och det är förkastligt. Dom har fått i uppdrag av staten att sköta assistans och då är det vedervärdigt att dom bryter mot avtal och missbrukar det förtroende dom fått. 

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med konkreta svar på dom frågorna du ställde men jag tycker absolut att du ska fortsätta nysta i huruvida dina arbetstider är okej eller inte rent lagligt, och även om huruvida du själv är okej med att jobba så långa pass. 

• Snuttis2

Om det är ett brukarkolkekriv du arbetar för är ofta anhöriga involverade i assistansen och även arbetsledningen därav kan det påverka dialog och kunskapsnivån om arbetsmiljörätt. Kontakta facket, bli medlem i be dem undersöka avtalen(du kan ju alltid gå ur senare om du inte vill vara medlem) ! Ibland finns dispans från grundavtal inom personlig assistans men då behöver du veta det.

• Snuttis2