• Anonym (kluven)

Hade ni bytt lås?

Killen tappade hemnyckel och larmbricka igår när vi var ute. förmodligen tappades dessa ungefär 500m hemifrån i skogen. vi har letat och letat men hittar dem inte.

Vi har spärrat larmbrickan så den fungerar inte längre.

Hade ni bytt lås för säkerhets skull?
    Kostar ca 2000kr att byta lås minst

• Svar på tråden Hade ni bytt lås?
  • Scruffy

Min dotter tappade nycklarna inkl larmbricka på en buss för ett år sedan.

Vi spärrade bara brickan. Det fanns inget på nycklarna som kunde knytas till oss eller vår adress.

Drygt 10 dagar senare fanns hennes nycklar hos SL hittegods, men utan larmbricka.

Så nej jag tycker inte att ni behöver byta lås.

• Anonym (Stina)

Nej det hade jag inte gjort

• Anonym (kluven)
    Scruffy skrev 2017-06-13 13:51:34 följande:

Min dotter tappade nycklarna inkl larmbricka på en buss för ett år sedan.

Vi spärrade bara brickan. Det fanns inget på nycklarna som kunde knytas till oss eller vår adress.

Drygt 10 dagar senare fanns hennes nycklar hos SL hittegods, men utan larmbricka.

Så nej jag tycker inte att ni behöver byta lås.

Åhh vilken tur ni har.
    Vi hade heller ingenting på som kan knytas till oss. Däremot la vi upp en förfrågan i vår förenings grannsamverkans grupp på FB och frågar om någon hittat dem men ännu inget svar
  • Anonym (Jo)

Nej, det hade jag inte gjort.

• Anonym (kluven)

Ni som svarar Nej, Skulle ni inte varit oroliga för ett inbrott?

Och om de skulle använda nyckel vid inbrott, gäller då försäkringen?

• Scruffy
    Anonym (kluven) skrev 2017-06-13 14:10:51 följande:

Men om det var larmbricka på nycklarna så antar jag att ni har fungerande larm?

Har ni skyltar på fönster och dörrar,

Om det är kopplat till larmbolag så avskräcker det nog. Samtidigt så måste ju upphittaren börja gå från hus till hus i ett område och prova nycklarna i varje lås. Tror inte att någon gör det för då blir dem nog upptäckta ganska snart.

• Anonym (kluven)
    Scruffy skrev 2017-06-13 14:47:08 följande:

Men om det var larmbricka på nycklarna så antar jag att ni har fungerande larm?

Har ni skyltar på fönster och dörrar,

Om det är kopplat till larmbolag så avskräcker det nog. Samtidigt så måste ju upphittaren börja gå från hus till hus i ett område och prova nycklarna i varje lås. Tror inte att någon gör det för då blir dem nog upptäckta ganska snart.

Jodå vi har larm som är kopplat mot larmbolag. Finns även info på dörr, fönster och fasaden om detta.

Så du tror inte det är någon fara?
  • Anonym (Byt lås)

Försäkringen gäller inte om du får inbrott pga tappad nyckel. Har du bra försäkring kanske du kan komma undan med självrisken för byte lås.
  • Birgitta02

Är ni de enda boende i området så hade jag varit orolig. Men inte om det är ett tätbebyggt samhälle.
  • Anonym (kluven)
    Anonym (Byt lås) skrev 2017-06-13 14:55:44 följande:
    Försäkringen gäller inte om du får inbrott pga tappad nyckel. Har du bra försäkring kanske du kan komma undan med självrisken för byte lås.
    Har pratat med försäkringsbolaget. Trots att jag har drulle gäller inte försäkringen då vi inte tappade några handlingar som visar vem nyckeln tillhör.

Om vi ska byta alla lås nyckeln går till (ytterdörr, veranda(går bara att öppna från insidan), förråd & bom) så blir det väldigt dyrt 
Svar på tråden Hade ni bytt lås?