• Anonym (Trött på skiten)

Hur få bort den jävla envisa kaffefläcken..?

Hej alla, 
    Råkade spilla kaffe på mina VITA arbetskläder igår.Har lagt märke till det först igår kväll strax innan jag slutade jobbet och skulle åka hem. Har tvättat plagget flera gånger både för hand och i tvättmaskin men fick aldrig bort det. Fläcken är intorkad och envis nu.Skulle gärna vilja ha era bästa råd och tips för att få bort en såpass envis kaffefläck på vit plagg ..?
    Tack på förhand..

• Svar på tråden Hur få bort den jävla envisa kaffefläcken..?
  • Anonym (Hej)

Testa bakpulver eller bikarbonat. Blanda lite med vatten så det blir en "paste", gnugga på fläcken och låt vara ett tag.

Testa diskmedel.

Testa hårschampo (ska tydligen funka).

Blanda lite diskmedel Med bikarbonat?

Testa ättika.

• Anonym (Rosa)

Vanish säjer jag också. Har inte testat på kaffe men fick bort rödvin från en vit akryltröja som bara tålde 30 grader.

• Birgitta02

Jättesvårt nu när du tvättat flera gånger. En gång är t o m för mycket.
    Tyvärr lär inte fläcken gå bort med mindre att du bleker med klorin. Men är det en färgad duk så är det ju kört det med.

Anonym (Hej) skrev 2017-06-13 14:15:10 följande:

Testa bakpulver eller bikarbonat. Blanda lite med vatten så det blir en "paste", gnugga på fläcken och låt vara ett tag.

Testa diskmedel.

Testa hårschampo (ska tydligen funka).

Blanda lite diskmedel Med bikarbonat?

Testa ättika.

Ättika och diskmedel fick jag redan rekommenderat av vänner, hjälpte dock inte 
    Ska  testa hårschampo och bikarbonat istället..
  • Birgitta02

Och ser att det var arbetskläder och inte en duk som jag skrev ovan. Men testa klorin. Lägg i blöt i stark klorinlösning i handfatet. Jag hade låtit ligga över natten för att sen handtvätta eller slänga in i maskinen.

• Aikido

Jag hade dränkt hela plagget i kaffe och hoppats det blivit enfärgat.

Anonym (Jo) skrev 2017-06-13 14:16:30 följande:

Testa Vanish. 

Har testat det i tvättmaskin, hjälpte inte så mycket
    Birgitta02 skrev 2017-06-13 14:25:08 följande:

Jättesvårt nu när du tvättat flera gånger. En gång är t o m för mycket.
    Tyvärr lär inte fläcken gå bort med mindre att du bleker med klorin. Men är det en färgad duk så är det ju kört det med.

Det är precis som du säger, blir nog svårare och få bort det när man tvättat det så många gånger. Hur vet man om det är färgat eller om det är vitt från början? Det är arbetskläder av bomull det gäller..
  • Birgitta02
    Anonym (Trött på skiten) skrev 2017-06-13 14:40:11 följande:
    Har testat det i tvättmaskin, hjälpte inte så mycket smile4.gif

Det är precis som du säger, blir nog svårare och få bort det när man tvättat det så många gånger. Hur vet man om det är färgat eller om det är vitt från början? Det är arbetskläder av bomull det gäller..
    Testa på insidan av linningen?
    Jag har blekt dassiga vita bh:ar, dassiga t-shirts som blivit lite grå i tvätten. Efter en lång blötläggning så är de fräscha igen. Jag har också spillt rödvin på en bh (!). Jag satt en varm kväll i bara bh:n och petade i mig rödvin. Spillde. Dagen därpå lade jag den i blöt när jag såg det. Låg i blöt i klorin och vatten en hel dag. Det gick bort.
    Tyvärr vet jag inte hur man gör när fläcken är tvättad många gånger.

Aikido skrev 2017-06-13 14:38:56 följande:

Jag hade dränkt hela plagget i kaffe och hoppats det blivit enfärgat.

Kommer tyvärr inte hjälpa så mycket kommer då det är arbetskläder det handlar om, man vill inte stick ut på jobbet.eller få sparken ..
    Birgitta02 skrev 2017-06-13 14:45:23 följande:
    Testa på insidan av linningen?
    Jag har blekt dassiga vita bh:ar, dassiga t-shirts som blivit lite grå i tvätten. Efter en lång blötläggning så är de fräscha igen. Jag har också spillt rödvin på en bh (!). Jag satt en varm kväll i bara bh:n och petade i mig rödvin. Spillde. Dagen därpå lade jag den i blöt när jag såg det. Låg i blöt i klorin och vatten en hel dag. Det gick bort.
    Tyvärr vet jag inte hur man gör när fläcken är tvättad många gånger.
    Det var en bra ide. Ska klorin spädas ut med vatten först eller ska den användas som den är?   
  • Birgitta02
    Anonym (Trött på skiten) skrev 2017-06-13 15:02:27 följande:
    Det var en bra ide. Ska klorin spädas ut med vatten först eller ska den användas som den är?   
    På linningen hade jag tagit koncentrerad klorin. Men när du lägger i blöt så ta ett par-tre  dl klorin i ett handfat med vatten och tryck ner plagget där. Rör om lite då och då (nån gång i timmen), men se till att kaffefläcken alltid är under vatten.

Brasklapp: jag vill inte bli betalningsskyldig om plagget förstörs! :-P
  • Magpie11199

Tycker vanish är helt värdelöst och jag spiller OFTA. Det enda jag tycker fungerar är galltvål. Lägg på fläcken en timme eller ett par timmar innan du tvättar som vanligt. Min syrra köpte en taco ute och det lyckades rinna köttfärssaft blandat med kryddor och fett rakt ner på hennes vita linne. Galltvål, och det var borta. Har använt till fettfläckar, kaffe, olja och till och med blodfläckar. Funkar alltid :)

• Anonym (Provat)

Säger också galltvål. Men bäst hade varit kallvatten från början och sen galltvål, men det kan gå ändå.

• Dumbledore
    Magpie11199 skrev 2017-06-13 15:13:40 följande:

Tycker vanish är helt värdelöst och jag spiller OFTA. Det enda jag tycker fungerar är galltvål. Lägg på fläcken en timme eller ett par timmar innan du tvättar som vanligt. Min syrra köpte en taco ute och det lyckades rinna köttfärssaft blandat med kryddor och fett rakt ner på hennes vita linne. Galltvål, och det var borta. Har använt till fettfläckar, kaffe, olja och till och med blodfläckar. Funkar alltid :)

Äntligen någon som inte heller gillar Vanish! Det klarade inte ens av att ta bort nya gräsfläckar på sonens jeans! Ska defintivt köpa galltvål.
  • Anonym (Rosa)

Eftersom plagget är vitt kan du köra det med en rejäl dos blekmedel. Det finns ju vittvättmedel men flera märken har ett separat blekmedel som man kan tillsätta ihop med kulörtvättmedlet de gånger man kör vittvätt. Tål arbetskläderna 60 eller 90 grader så blir det ännu effektivare.

Svar på tråden Hur få bort den jävla envisa kaffefläcken..?