• Anonym (Ts)

Lön akademiker i vård, skola, omsorg?

Vad har ni för löner? Tycker det är dags att uppmärksamma andra yrken än ssk också. Skriv gärna vad ni jobbar med och hur länge, om ni är nöjda och om ni gör något för att påverka era löner.

• Svar på tråden Lön akademiker i vård, skola, omsorg?
  • Anonym (Inte nöjd)

Strax under 29000. Är lärare och har jobbat i fem år, ett jobbyte. Gick in för lågt på första jobbet och sålde mig även för billigt på nuvarande därför att jag gärna ville jobba i staden jag bor i istället för att pendla. Det insåg jag dock först efteråt så det känns ju surt. Letar nytt jobb sedan två år tillbaka men vill byta till någon skola som jag tror passar mig bättre och inte bara till vad som helst för att få upp lönen så jag har inte hittat något att söka ännu.

Kollar platsannonser regelbundet och håller på att läsa in behörighet i ytterligare ett ämne för att bredda vilka tjänster jag kan söka.

• Nama

IT-systemsäljare, 37.500kr/mån + bonus. Helt klart nöjd men börjar ledsna på arbetsplatsen. Jag reser mycket och skulle vilja ha ett något lugnare tempo.

Lev och låt leva
  • Logos

Nu var det ju vårdpersonal det handlade om...

Leg. logoped inom landstinget, ingångslön 29000. Alldeles för lågt med tanke på utbildning och den förväntade löneutvecklingen.

• Anonym (Inte nöjd)
    Nama skrev 2017-06-15 09:11:57 följande:

IT-systemsäljare, 37.500kr/mån + bonus. Helt klart nöjd men börjar ledsna på arbetsplatsen. Jag reser mycket och skulle vilja ha ett något lugnare tempo.

Är du IT-systemsäljare inom vård, skola, omsorg alltså?
  • Anonym (...)

Jag är kommunalt anställd akademiker, miljöinspektör. Så gränsar till vård, skola omsorg. Har studerat 4,5 år på universitet till kemist. 12 års erfarenhet och bytt jobb en gång. Tjänar 32 800 nu efter detta års höjning.

Gör mitt jobb så bra jag kan och har haft företag som hört av sig till min chef och sagt att jag är en bra inspektör. Har alltid fått mycket bra från chefer på lönesamtal och liknande. I övrigt gör jag inte så mycket för att höja lönen.

Är tillräckligt nöjd för att jag planerat att vara inspektör resten av yrkeslivet, men tycker det skulle vara trevligt med högre lön. Å andra sidan är jag negativ till skattehöjningar för att finansera det. Nu tar vi avgifter från företagare för våra inspektioner, vilket inte heller är kul. Men skulle kunna tänka mig att höja dem, då de ofta är små i jämförelse med företagens omsättning.

• Anonym (universitet)
    Logos skrev 2017-06-15 09:46:43 följande:

Nu var det ju vårdpersonal det handlade om...

Leg. logoped inom landstinget, ingångslön 29000. Alldeles för lågt med tanke på utbildning och den förväntade löneutvecklingen.

Det stod ju akademiker i vård, skola, omsorg. De är till större delen icke-vårdpersonal enligt min erfarenhet.

Själv jobbar jag som handläggare på ett universitet och tjänar 33750 kr. Har ingen examen från universitet, men har pluggat i ett par år. 

Helt ok lön för att vända lite papper. Det är lugnt och skönt, eget rum, bra arbetskamrater, bra chefer, vi får jobba hemifrån några dagar/månad, bra arbetsvillkor (statligt), 7 v semester. 

Jag är nöjd, men vill tjäna mer och göra något roligare, jag har satt i system att byta jobb regelbundet så att lönen höjs på det sätt jag vill. 
  • Nama

Jag är visserligen privat anställd men jobbar enbart med Kommun och landsting - primärt vård och skola.

Läste lite slarvigt, ber om ursäkt. :)

Lev och låt leva
  • Anonym (soc)
    Anonym (universitet) skrev 2017-06-15 10:25:29 följande:

Det stod ju akademiker i vård, skola, omsorg. De är till större delen icke-vårdpersonal enligt min erfarenhet.

Själv jobbar jag som handläggare på ett universitet och tjänar 33750 kr. Har ingen examen från universitet, men har pluggat i ett par år. 

Helt ok lön för att vända lite papper. Det är lugnt och skönt, eget rum, bra arbetskamrater, bra chefer, vi får jobba hemifrån några dagar/månad, bra arbetsvillkor (statligt), 7 v semester. 

Jag är nöjd, men vill tjäna mer och göra något roligare, jag har satt i system att byta jobb regelbundet så att lönen höjs på det sätt jag vill. 

Vill du berätta mer vad du har för arbetsuppgifter som handläggare? Jobbar nu inom socialtjänsten som socialsekreterare men kikar runt vad det finns för jobb där man har en mer rimlig arbetsbelastning. Tyckte det spännande.
  • LFF
    Nama skrev 2017-06-15 10:30:11 följande:

Jag är visserligen privat anställd men jobbar enbart med Kommun och landsting - primärt vård och skola.

Läste lite slarvigt, ber om ursäkt. :)

Det finns ju privata aktörer inom skola, vård och omsorg också så du är väl inte fel ute :) 
  • Nama

Nu kan jag inte längre skylla på morgonhjärna - en kopp kaffe hann slinka ner innan jag skrev det inlägget. ;) tack för det! Såklart du har rätt.

Jag älskar mitt jobb! Min uppgift är att hitta nya, effektivare, lättare sätt för dessa kunder att hantera kompetensutveckling, utbildningar, mål etc. Jobbar även med växel- och lönesystem. Att få alla system att integrera bra med varandra och Underlätta för kund. Väldigt intressant!

Men jag är less på 60h/v och allt flängande. Fyller 30 i år och längtar efter ett något lugnare och stabilare liv. Har en gård också som kräver mycket jobb och som ger mig tid för lugn och återhämtning. Ibland drömmer jag om att sadla om till bonde på heltid.. haha.

Lev och låt leva
Svar på tråden Lön akademiker i vård, skola, omsorg?