• Let94

    Hjälp mig, hur ska jag sluta amma min 5,5 månaders bebis

    Hej!

    Som rubriken lyder !

    Helammande den första månaden men hon stannade av i vikt och var väldigt missnöjd trots att jag ammade typ konstant hela dagarna, började ge ersättning efter ammning av båda bröst o hon vart nöjdare men tillslut har hon bara blivit mindre o mindre intresserad av bröstet så nu ammar jag kanske 1 gång på dagen ibland ingen alls, sedan ammar ja mer som tröst när hon är ledsen eller ska sova eller vaknar på natten. Hon är nog lite tuttvirrad för hon tar tag o släppet hela tiden och är överallt och ingenstans, helt ofukuserad på de hon ska göra, jag känner själv att jag försökt med ammningen den tid jag orkat o nu vill jag försöka avrunda det då hon ändå tar ersättning och börjat äta smakportioner.

    Hur tröstar jag henne på dagen o speciellt natten när hon e ledsen? Testar o bära, sjunga gosa sjal/sele och typ allt men bara bröstet fungerar nästan, men de handlar om att hon suger i 5-15 minuter för just tröst. Hon tar inte napp ...

    Vill inte ha massa kommentarer om att de är bäst att amma osv, jag har försökt mycket längre än jag egentligen orkat just för hennes skull och nu behöver jag ett avslut,

    Langa alla tips ni har !

  • Svar på tråden Hjälp mig, hur ska jag sluta amma min 5,5 månaders bebis
  • Anonym (Bara att göra)

    I den åldern går det ju inte att prata med barnet och resonera om bröstet. Det är bara att bestämma sig. Ja, det kommer bli ledsamt, men var nära, gosa, bär, sjung, ge annan mat osv. På ett par dagar kommer bröstet vara glömt som tröst. Bättre att sluta nu, innan 6-månaders krisen... eller håll ut till 7 månader. Det är inte farligt med gråt om du är nära och barnet får annan mat. Lycka till!

  • Det kommer bli bra

    Det du behöver göra är att du bestämmer dig för att sluta. Ta på dig tajt topp och tajt tröja. Om du har en partner låt denne ta nätterna om dottern letar efter bröstet så att du slipper det som är svårt, nämligen neka. 

    Min erfarenhet är att det tar ca tre nätter och blir sedan bättre. Jag skulle erbjuda vatten i nappflaska. Hålla nära, bära sjunga och helt enkelt stå ut. 

  • elyse

    Låter kanske jätteknäppt, men har du testat att buffa med näsan över barnets näsrygg och panna? Som en katt, ungefär. Om det inte funkar så har du iaf testat. Fungerade ofta bra på mitt barn (och gör fortfarande, vid tre år).

  • GAndrea

    Har du bara testat med en sorts napp? Det kanske är smaken/materialet som är konstigt. Min dotter tar inte de orangea napparna, eller nappar som är raka mot tungan. Värt att testa?

  • Let94
    Anonym (Bara att göra) skrev 2017-06-13 19:33:15 följande:

    I den åldern går det ju inte att prata med barnet och resonera om bröstet. Det är bara att bestämma sig. Ja, det kommer bli ledsamt, men var nära, gosa, bär, sjung, ge annan mat osv. På ett par dagar kommer bröstet vara glömt som tröst. Bättre att sluta nu, innan 6-månaders krisen... eller håll ut till 7 månader. Det är inte farligt med gråt om du är nära och barnet får annan mat. Lycka till!


    Ja men precis, igår på dagen ammade ja ca t minuter, sedan " bestämde " jag mig för o testa att inte amma, de gick o natta henne och även ge ersättning på natten utan att hon blev ledsen, nu på morgonen är hon lite mer gnällig dock, på vänster bröst är det nog ingen mjölk kvar för där e de inte alls som en fotboll medans höger bröst spänner rejält och fått handmjölka ut de allra värsta. De har ju än så länge funkar bra så vi får se hur de går inatt, tack för tips !!
  • Let94
    elyse skrev 2017-06-13 23:30:19 följande:

    Låter kanske jätteknäppt, men har du testat att buffa med näsan över barnets näsrygg och panna? Som en katt, ungefär. Om det inte funkar så har du iaf testat. Fungerade ofta bra på mitt barn (och gör fortfarande, vid tre år).


    Nee de har ja inte, igår testade jag lite extra pussar och mys väldigt nära bebis, men får väl testa de du beskriver med :D
  • Let94
    Mälaröbo skrev 2017-06-13 22:39:00 följande:

    Vi körde en skvätt ersättning eller vatten i flaska.


    Ersättning ger vi med 2-3 timmar mellanrum, men ska testa lite mer eller vatten när de e som värst ! Tack :)
  • Let94
    GAndrea skrev 2017-06-14 07:06:33 följande:

    Har du bara testat med en sorts napp? Det kanske är smaken/materialet som är konstigt. Min dotter tar inte de orangea napparna, eller nappar som är raka mot tungan. Värt att testa?


    Testat alla nappar som går tror jag hahahha.. sedan köpte svärmor en napp för + 6mån o den kan hon ta på dagen om hon själv får " leka lite med den"

    Men när de väl gäller o hon e ledsen så flyger den ca en halvmeter ur munnen !
  • Let94
    Det kommer bli bra skrev 2017-06-13 20:10:31 följande:

    Det du behöver göra är att du bestämmer dig för att sluta. Ta på dig tajt topp och tajt tröja. Om du har en partner låt denne ta nätterna om dottern letar efter bröstet så att du slipper det som är svårt, nämligen neka. 

    Min erfarenhet är att det tar ca tre nätter och blir sedan bättre. Jag skulle erbjuda vatten i nappflaska. Hålla nära, bära sjunga och helt enkelt stå ut. 


    Ja men kanske e de så, just nu har vi klarat en kväll, natt plus nu på morgonen och hon har ju inte vart något ledsen faktiskt än så länge !
Svar på tråden Hjälp mig, hur ska jag sluta amma min 5,5 månaders bebis