• Anonym (TS)

Praktik Avtal

Hej!
    Jag undrar om någon som kan det här med juridik skulle kunna hjälpa mig med en liten fundering jag har. 

Jag har praktik på företag (ej arb.förm, utbildning eller så) utan på eget initiativ. Däremot upplever jag inte att jag är under handledning eller lär mig så mycket nytt. I all hast har jag fått lära mig basic saker (lika enkla som 1+1) där detta är arbete jag då gör oavlönat från morgon till kväll. Är otroligt understimulerad och hade högre förväntningar på praktiken.

Jag har kompetens nog att få vanligt jobb och har även en examen i bagaget så enda anledningen till att jag praktiserar är för att få erfarenhet. 

Nu är jag tveksam till om jag vill stanna. Däremot har jag inget avtal, men på mail skrivit "OK" på de veckor de bad mig jobba. 

Till frågan hör att jag inte fick ta en praktik kortare än 12 veckor, heltid, mån-fre 08-17, men har kännedom om att andra "praktikanter" får ersättning (!) samt bara är där mellan 1 vecka - 5 veckor. 

Synpunkter tack, men var schyssta.

• Svar på tråden Praktik Avtal
  • Anonym (rester)

Vem är det du tänker ska betala dig? Praktikplatsen?

• Anonym (njönöö)

Känner du dig inte nöjd med praktiken tycker jag att du skall prata med arbetsgivaren. Kommer ni inte överens tycker jag att du skall sluta. Vet inte riktigt vad som kan hända om du väljer att sluta. Du är inte avlönad av företaget och ni har inte något avtal på plats. Hade ni det skulle det finna med uppsägningstid.
    Det skulle vara det med referenser då....

• Anonym (TS)
    Anonym (rester) skrev 2017-06-14 18:21:38 följande:

Vem är det du tänker ska betala dig? Praktikplatsen?

Jag tänker inte att någon ska betala mig, varpå jag jobbar gratis. Är dock inte nöjd med praktiken då jag inte alls gör saker relaterade till vad jag vill jobba med, utan gör hushållssysslor samt trycker på en och samma knapp hela dagarna. Lär mig ingenting med andra ord. Har ej med betalning att göra, utan huruvida jag kan avsluta detta. Har ej skrivit avtal, får ej lön, bara skrivit i ett mail att "ok jag jobbar gratis några veckor".
    Anonym (njönöö) skrev 2017-06-14 18:29:52 följande:

Känner du dig inte nöjd med praktiken tycker jag att du skall prata med arbetsgivaren. Kommer ni inte överens tycker jag att du skall sluta. Vet inte riktigt vad som kan hända om du väljer att sluta. Du är inte avlönad av företaget och ni har inte något avtal på plats. Hade ni det skulle det finna med uppsägningstid.
    Det skulle vara det med referenser då....

Vet inte heller vad de har för underlag att be mig stanna. Undrar även om de gör rätt i att låta mig torka bord när jag besitter en examen som ingenjör...?

• Anonym (njönöö)

I mailet där du svart JA till praktikplatsen står det inte någonstans vad det är för uppgifter du skall utföra?

Men ta ett riktigt jobb istället för praktik. Även fast du är utbildad skulle jag satsa på ett "mellan jobb" där du ändå får betalt. Större chans att du får lära dig färdigheter på ett avlönat arbete än en praktplats. Praktik är enligt mig till för ungdomar eller personer som varit arbetslösa under en längre period. 

Undantag är dock om du önskar bli anställd av företaget du gör prakttik på. 

Vll du ha ett kvalificerat arbete men känner att du har saker kvar att lära skulle jag istället satsa på en trainee-tjänst. Även de är avlönade. 

• Anonym (TS)

Hej och tack för ditt svar!
    Jag är givetvis inne i tankar att satsa på just vad du beskriver som ett "mellanjobb". Min undran är om mailet kan ses som något form av avtal som jag bör hålla?

Känns dock oskäligt att ha en praktikant utan avtal, utan lön (givetvis, men ändå), med en ingenjörsexamen som ska torka bord... Men vet inte om jag har rätt att avbryta och tacka för mig?

Anonym (njönöö) skrev 2017-06-14 23:07:55 följande:

I mailet där du svart JA till praktikplatsen står det inte någonstans vad det är för uppgifter du skall utföra?

Men ta ett riktigt jobb istället för praktik. Även fast du är utbildad skulle jag satsa på ett "mellan jobb" där du ändå får betalt. Större chans att du får lära dig färdigheter på ett avlönat arbete än en praktplats. Praktik är enligt mig till för ungdomar eller personer som varit arbetslösa under en längre period. 

Undantag är dock om du önskar bli anställd av företaget du gör prakttik på. 

Vll du ha ett kvalificerat arbete men känner att du har saker kvar att lära skulle jag istället satsa på en trainee-tjänst. Även de är avlönade. 

• MJ1
    Anonym (TS) skrev 2017-06-14 23:12:18 följande:

Hej och tack för ditt svar!
    Jag är givetvis inne i tankar att satsa på just vad du beskriver som ett "mellanjobb". Min undran är om mailet kan ses som något form av avtal som jag bör hålla?

Känns dock oskäligt att ha en praktikant utan avtal, utan lön (givetvis, men ändå), med en ingenjörsexamen som ska torka bord... Men vet inte om jag har rätt att avbryta och tacka för mig?

Det jag menar med att du skall kolla i malet om det någonstans står vad du skall få lära dig eller vad det skall vara för typ av arbetsuppgifter. Även fast det inte står i mailet antar ja att du muntligen har tagit del av detta. Stämmer inte det överens med det du utför idag har även de brutit det muntliga avtalet. Muntligt avtal gäller med, dock svårare att bevisa. Tror dock inte att det kommer behöva gå så lång att du kommer behöva bevisa något. De kommer att acceptera att du inte längre vill fortsätta praktiken och hitta någon ny mer lämplig för uppgifterna.
Svar på tråden Praktik Avtal