• Anonym (Mår inte bra)

Vantrivs på mitt nya jobb

Hej!

Jobbade på en arbetsplats som jag till en början trivdes väldigt bra på! Men de hade så hög personalomsättning och mycket stress så började må dåligt där. Vantrivdes med tiden. Lyckades hitta ett annat jobb, inom samma branch. Mindre folk. Bara 20 anställda. Inte varit där i 2 månader ens och mår redan katastrofalt dåligt. Ångest, ont i magen, ingen lust att gå dit osv. Ja, ni fattar. Känner mig själv hemsk som känner så. Men vet inte vad jag ska göra. Söka nytt jobb! Ja, men det växer inte på träd.

• Svar på tråden Vantrivs på mitt nya jobb
  • Anonym (h)

Ja, jag ser egentligen att du har två alternativ. 
    1. Stanna kvar och försök förändra arbetsplatsen. Ändra på det som får dig att må dåligt.
    2. Byt jobb.

Båda alternativen är jobbiga och svåra. Men beroende på olika parametrar så är den ena alltid lättare än den andre. Livet är inte till för att det ska vara lätt.

• Anonym (nya)

Vad är det som du inte trivs med på den nya arbetsplatsen? Du skriver inte det.

• såkalladbonusmamma

Undrar också vad det är som får dig att må dåligt. Kanske har du för höga förväntningar på ditt jobb? Har du inte möjlighet att välja och vraka, av en eller annan anledning, så blir det nog till att förändra din inställning till jobbet. Jag vet folk som hoppar mellan olika jobb som alla är "bra jobb" och aldrig blir nöjda ändå. Jag är övertygad om att det är en inställningsfråga när det sker gång på gång på gång.

• Jesper f

TS, har du tillgång till ett arbetsmiljö ombud som du kan prata och bolla med? Ofta har dom koll på "läget" i företaget i stort, vad som är möjligt/inte möjligt, och vilka verktyg det finns för att förändra saker i din arbetsmiljö, och kan också vara med i samtal med ansvarig chef - om det känns läskigt att ta det samtalet själv.

• Anonym (gtfwehjet53)
    Anonym (Mår inte bra) skrev 2017-06-14 06:41:43 följande:

Hej!

Jobbade på en arbetsplats som jag till en början trivdes väldigt bra på! Men de hade så hög personalomsättning och mycket stress så började må dåligt där. Vantrivdes med tiden. Lyckades hitta ett annat jobb, inom samma branch. Mindre folk. Bara 20 anställda. Inte varit där i 2 månader ens och mår redan katastrofalt dåligt. Ångest, ont i magen, ingen lust att gå dit osv. Ja, ni fattar. Känner mig själv hemsk som känner så. Men vet inte vad jag ska göra. Söka nytt jobb! Ja, men det växer inte på träd.

Vad heter företaget? Vilken avdelning jobbar du på?
  • Mawa

Hej, detta är inte spydigt menat men om man inte kan få ett bättre jobb får man göra det jobb man har bättre. Vidta åtgärder för att få det bättre. Det kan vara att be om hjälpmedel eller att få nya redskap som fungerar, att gå ifrån och prata lite med kollegorna någon gång för att få bättre kontakt med någon av dem och kanske goda råd. Få ett gott skratt. Att man funderar ut hur sysslorna kanske kan bli enklare att utföra, lite struktur på dem, det beror på vad du jobbar med. Jag har själv tillämpat det här och tycker det fungerar bättre och att jag är mer tillfreds med saker och ting.

Du kanske kan ha en hörlur i ena örat och lyssna på nånting medan du jobbar en del av dagen också? Kan bidra till att du blir på bättre humör.

Under tiden så sök andra jobb. Sen ska man inte alltid känna efter så mycket. Du får betalt för dina timmar och det hjälper dig att betala hyran och annat, och antagligen är folk omkring dig beroende av att du gör det du ska. Gör det bästa möjliga av jobbet så får du också bra vitsord vilket är bra för nästa jobb.

• Anonym (Jag också)

Bytte också arbete för några månader sedan. Mest pga att jag fick mkt högre lön.

Men ärligt talat. Det är ett "skit"-jobb, extremt mkt stress, personal som mår dåligt. Jag är personalchef o ska coacha dessa människor, när jag själv mår skit. Huvudkontoret ställer orimliga krav på mig o alla anställda.

Jag sa upp mig förra veckan o kommer ist arbeta på en arbetsplats med mkt sämre lön. Men ärligt talat! Det är verkligen värt det!!

Lycka till!!

• driver28

Skulle också vilja veta vad du inte trivs med på jobbet, och bidra med vad jag gör för att slippa vantrivsel. Jag har TVÅ jobb i helt skilda branscher som jag kombinerar så att jag inte blir så less på vare sig det ena eller andra jobbet.

Svar på tråden Vantrivs på mitt nya jobb