• Tihi

    Använder du Facetime?

    Jag har aldrig kopplat in FT så jag undrar hur det funkar.

    Är det vanliga och/eller videosamtal?
    Kan främlingar kontakta en på FT eller bara ens egna kontakter?
    Är det ens telefonnummer eller ens mejladress som syns för andra?
    Funkar den bra?

  • Svar på tråden Använder du Facetime?
  • driver28

    FaceTime fungerar med den e-postadress och det mobilnummer som är kopplat till ditt Apple id. Främlingar kan ringa dig på samma sätt som alla som har tillgång till dessa uppgifter, men det finns ingen katalog du kan bli uppsökt i speciellt för FaceTime som det gör på till exempel Skype.

  • Tihi
    driver28 skrev 2017-06-14 22:32:08 följande:
    FaceTime fungerar med den e-postadress och det mobilnummer som är kopplat till ditt Apple id. Främlingar kan ringa dig på samma sätt som alla som har tillgång till dessa uppgifter, men det finns ingen katalog du kan bli uppsökt i speciellt för FaceTime som det gör på till exempel Skype.
    Om man använder FT på en iPhone syns bara telefonnumret för andra (ens kontakter?) då eller mejladressen också? Namn? Du menar förresten att man bara kan slå in ett random nummer på FT och se om det funkar som man kan på en vanlig telefon?

    Det där med katalog är min mardröm så det var bra att du sa det så jag kan undvika det. Jag skrev nyligen en annan tråd om WhatsApp, Skype och Viber och undrade vilken som var bäst och speciellt ur integritetssynpunkt.

    Vet du om Viber också har någon katalog folk kan söka upp en på? Vet du vad som syns i katalogerna du skrev om?

    Vet du vilken app för att prata och skicka sms gratis som är bäst om man inte vill sprida sitt nummer och diverse andra uppgifter för vinden? Jag misstänker att Apple kanske är bäst ur integritetssynpunkt?


  • Stavros65

    Funkar det inte som Skype? Trodde man kunde köra via sin Dator inloggad på FB....

  • Tihi
    Stavros65 skrev 2017-06-28 09:53:49 följande:
    Funkar det inte som Skype? Trodde man kunde köra via sin Dator inloggad på FB....
    Jag tror det men jag har aldrig testat så det är därför jag frågar här.
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-06-14 17:18:08 följande:

    Jag har aldrig kopplat in FT så jag undrar hur det funkar.

    Är det vanliga och/eller videosamtal?
    Kan främlingar kontakta en på FT eller bara ens egna kontakter?
    Är det ens telefonnummer eller ens mejladress som syns för andra?
    Funkar den bra?


    Jag ringer en del med FaceTime och tycker det funkar bra. Man kan välja video eller enbart röst samtal. Det finns som sagt ingen katalog utan du måste känna till den andras mobilnummer eller mailadress.

    Enda "katalogen" e om ditt nummer finns med på Eniro/Hitta men det går ju inte se du har FaceTime den vägen. Har du hemligt nummer finns ju inget sätt komma åt ringa dig på FaceTime. :)
  • flygrl

    *Har du hemligt nummer finns ju inget sätt komma åt ringa dig på FaceTime OM du inte själv lämnat ut numret eller mailadressen.

  • Tihi

    Thank you Flygrl. Har en till fråga. Förut under FT stod det "logga in med ditt ID" men nu har jag bara av och på-knappen. Kommer det att komma ett val om jag trycker "på" att bara använda telefonnummer och inte mejladressen? Jag vill absolut inte kunna nås på eller visa mejladressen nämligen och jag vågar inte testa att slå på det bara, haha.

  • flygrl
    Tihi skrev 2017-06-29 16:06:43 följande:

    Thank you Flygrl. Har en till fråga. Förut under FT stod det "logga in med ditt ID" men nu har jag bara av och på-knappen. Kommer det att komma ett val om jag trycker "på" att bara använda telefonnummer och inte mejladressen? Jag vill absolut inte kunna nås på eller visa mejladressen nämligen och jag vågar inte testa att slå på det bara, haha.


    Oj, har du en av & på knapp i FT? Det har nog inte jag så jag kan tyvärr inte besvara din fråga.
  • Tihi
    flygrl skrev 2017-06-29 16:15:03 följande:
    Oj, har du en av & på knapp i FT? Det har nog inte jag så jag kan tyvärr inte besvara din fråga. smile9.gif
    Ja, det är jättekonstigt. Du vet under inställningar och sen FT så stod det förut "Logga in med ditt ID" men nu är det bara av och på. Och jag har aldrig nånsin varit inloggad ska jag tillägga så jag vet inte varför det saknar logga in med id nu.
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-06-29 16:21:09 följande:
    Ja, det är jättekonstigt. Du vet under inställningar och sen FT så stod det förut "Logga in med ditt ID" men nu är det bara av och på. Och jag har aldrig nånsin varit inloggad ska jag tillägga så jag vet inte varför det saknar logga in med id nu.
    Aha du menar i 'Inställningar'...hmm...tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig med det.
  • Tihi
    flygrl skrev 2017-06-30 17:04:41 följande:
    Aha du menar i 'Inställningar'...hmm...tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig med det. smile9.gif
    Vad synd för mig. Tungan ute  Tack ändå.
Svar på tråden Använder du Facetime?