• Vinter16

ersättning från försäkring vid diabetes typ 1 ?

Har nyligen fått diagnosen diabetes typ 1. Mitt i allt elände kom jag på att jag ska anmäla sjukdomen till min sjukförsäkring på Folksam. Nu är jag nyfiken på vad man kan få ut i diagnoskapital. Hade valt att vara frisk framför alla pengar i världen men nu är det som det är och jag försöker se det positiva i det hela.

Så är det någon som vet hur mycket man kan få ut på ett ungefär. Tror man räknas som 13% invalid med sjukdomen.

• Svar på tråden ersättning från försäkring vid diabetes typ 1 ?
  • EmmaStinan

Hej! Det beror ju helt på vilken försäkring du har men i mitt fall anmäldes det och sen gick det väldigt fort och försäkringsbolaget hörde av sig inom tre veckor. Fick ett engångsbelopp utbetalt på cirka 150.000 kronor men vet som sagt att det varierar.

Hoppas du snabbt kommer in i diabetesvärlden och trots att det kanske inte känns så nu så kommer du lära känna hur din diabetes fungerar. Ge det tid, fråga om du undrar något och försök bara landa i det. Lycka till!

• Vinter16

Hej!
    Tack för ditt svar. Den summan har jag hört så det är säkert något sådant. Ja det är mycket att ta in just nu, sjukdomen kom samtidigt som flytt och nytt jobb så allt är ett enda stort kaos just nu. Mycket rädsla kring ev komplikationer, är 24 år och hade massa planer som just nu känns svåra att genomföra :( men det blir säkert bättre.. Tack snälla du.

• EmmaStinan

Förstår det, det är mycket att ta in. Jag fick diagnosen som 19-åring, är 24 nu. Jag ska inte ljuga, det är en jäklig sjukdom som man ibland blir så jävla less på rent ut sagt - men det går att leva med! Man anpassar sig och du ska se att mycket blir vardag. Sånt som nu känns helt obegripligt kommer du att bli expert på, tro mig! Du kommer känna din kropp bättre än dina läkare och hitta egna strategier i vardagen. Mina viktigaste råd är att prata om det om du känner för det, se till att få tillgång till en Freestyle Libre-mätare om du inte redan har fått en (den är fantastisk enligt mig) och det allra viktigaste; berätta för de runt omkring dig. Det kommer vara viktigt att alla som är runt dig, familj, vänner, arbetskollegor o.s.v vet om sjukdomen och vet vad de ska göra om en nödsituation uppstår.

Nu vet jag ju inte exakt vad du haft för planer men du ska se att många av dem går att fullfölja ändå, kanske blir det bara lite krångligare och med mer planerande.

Önskar dig lycka till igen och hoppas att jag ändå kan ge en lite mer nyanserad bild än bara den negativa som gärna etsar sig fast i tankarna den första tiden.

• Kim Possible

Hej! Beklagar diagnosen. Vilken ersättning du får beror på vilket försäkringsbelopp du har för medicinsk invaliditet, diabetes brukar räknas som 15%, och då får man alltså motsvarande procent av det försäkringsbelopp man har. Det kan skilja sig mellan bolag (inte den invaliditet läkare konstaterar, men hur försäkringsbolaget ser på det. Pma om du undrar mer, svarar inte nu men ska försöka hjälpa att se över i morgon i så fall.

• Non0

Hej
    Snubblade över din tråd, beklagar sjukdomen.
    Har själv en bror som drabbats av Diabetes kanske 2012/2013. Han är nu 25år
    Har aldrig ansökt om någon ersättning!
    frågan är kan man ansöka om det nu några år i efterhand?
    Skulle man haft en viss försäkring på den tiden man blivit drabbad? 
    Tror inte att han hade en särskild försäkring tecknat just då förutom vanlig hemförsäkring!

Svar på tråden ersättning från försäkring vid diabetes typ 1 ?