• Anonym (Ullis)

Fråga en pedofob.

Hej!

Jag har pedofobi/ är en pedofob och har varit det i hela mitt liv. Fråga vad ni vill. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-14 19:12

För att klargöra!
    Pedofobi betyder rädsla för barn. Jag är alltså inte rädd för pedofiler utan barn.

• Svar på tråden Fråga en pedofob.
  • Anonym (Undrar)

Finns väl inga frågor på det.

Det är väl helt normalt att ha fobier för pedofiler.

• Anonym (Ullis)
    Tofflans skrev 2017-06-14 18:47:52 följande:

Vad är det? Vad innebär det för dig i vardagen??

Det innebär att jag känner ett starkt obehag inför barn. Nu i vuxen ålder påverkar det inte min vardag alls förutom att jag undviker platser med många barn. När jag var liten var det däremot fruktansvärt. Dagis och lågstadiet var inte lätt. Jag var ofta rädd, särskilt om ingen vuxen fanns i närheten.  
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-06-14 18:49:07 följande:

Finns väl inga frågor på det.

Det är väl helt normalt att ha fobier för pedofiler.

Pedofobi är rädsla och obehag för barn. 
  • Anonym (Också)
    Anonym (Ullis) skrev 2017-06-14 18:53:22 följande:

Pedofobi är rädsla och obehag för barn. 

Sant, men en annan användning av ordet är också rädsla och obehag för pedofiler eller pedofili förespråkare.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Också) skrev 2017-06-14 18:55:56 följande:
    Sant, men en annan användning av ordet är också rädsla och obehag för pedofiler eller pedofili förespråkare.
    Det kan hända att ordet används så. Men det betyder fobi för barn och inget annat. 
  • 100kgpappa
    Anonym (Också) skrev 2017-06-14 18:55:56 följande:

Det borde heta pedofilfobi isåfall.

-Fili betyder att man gillar något, tex anglofil, då man är väldigt förtjust i allt brittiskt.

-Fobi betyder att man ogillar/känner obehag för något, tex klaustrofobi, rädsla för trånga utrymmen.

Pedo är i det här fallet neutralt, tillägget fili/fobi avgör om man gillar/ogillar.
  • Anonym (Också)
    100kgpappa skrev 2017-06-14 19:04:52 följande:

Det borde heta pedofilfobi isåfall.

-Fili betyder att man gillar något, tex anglofil, då man är väldigt förtjust i allt brittiskt.

-Fobi betyder att man ogillar/känner obehag för något, tex klaustrofobi, rädsla för trånga utrymmen.

Pedo är i det här fallet neutralt, tillägget fili/fobi avgör om man gillar/ogillar.

Sure, så kanske det borde vara, inte så att jag inte håller med om det. Påpekade bara att det kanske var därför "undrande" misstog det för något annat, då ordet används för det syftet också - oavsett vad som är etymologiskt korrekt.
Svar på tråden Fråga en pedofob.