• Anonym (Ts)

Grilla lamm?

Jag avskyr lamm men min nya partner älskar det. Därför ska vi grilla lamm imorgon.

Vad för lamm ska jag köpa? Lammfile', lammracks, rostad lamm?

Nåt bra recept tips? Marinad?

• Svar på tråden Grilla lamm?
  • Mrs Moneybags

Lammracks är gott! Marinera över dagen i någon färdig marinad från affären med vitlök i, så blir det gott.

Servera med vad du vill - sallad, potatis, ris...

• Anonym (Ts)
    Mrs Moneybags skrev 2017-06-15 10:30:01 följande:

Lammracks är gott! Marinera över dagen i någon färdig marinad från affären med vitlök i, så blir det gott.

Servera med vad du vill - sallad, potatis, ris...

Tack!

Han vill gärna göra grillspett och har köpt champinjoner, paprika, lök, färska örter, lök m.m.

Kan man grilla lammracks och sedan "bygga" ihop på spett?

Blir pinsamt om jag inte kan äta köttet men har lovat att ge det en chans.
  • Duckan

Jag har väldigt svårt för lamm, men racks och långkokat lamm (sån på ben som bara trillar isär) funkar för mig att äta. Ingen favorit, men det går ner.
    Mycket marinad så hoppas jag att det funkar för dig med ts.

• Anonym (Pepp)

Jag hade väldigt svårt för lamm innan jag träffade min man. Han tillagar det så att det blir jättegott. Innan har jag bara ätit på restaurang och då har det smakat "kofta".

Rätt tillagat och med rätt tillbehör är det gott.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Pepp) skrev 2017-06-15 11:00:39 följande:

Jag hade väldigt svårt för lamm innan jag träffade min man. Han tillagar det så att det blir jättegott. Innan har jag bara ätit på restaurang och då har det smakat "kofta".

Rätt tillagat och med rätt tillbehör är det gott.

Samma här. Har bara ätit lamm på restaurang och jag verkligen avskyr det. Nya mannen vill bevisa för mig att det är jättegott. Kommer ge honom en chans

Hur är rätt tillagat? Vilka tillbehör har ni?
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-15 11:03:41 följande:
    Samma här. Har bara ätit lamm på restaurang och jag verkligen avskyr det. Nya mannen vill bevisa för mig att det är jättegott. Kommer ge honom en chans

Hur är rätt tillagat? Vilka tillbehör har ni?
    Jag har aldrig lagat lamm själv (det är mest han som lagar mat hemma), men jag vet att maken dels stoppar in vitlöksklyftor här och där när han gör lammstek och att han är noga med innertemperaturen i köttet så att det inte blir torrt. Det ska ju vara lite rosa i mitten. Rosmarin gnider han in köttet med ibland. Sen har vi rödvinssås och klyftpotatis till bara.
  • Anonym (Pepp)

Han stoppar in vitlöksklyftor i köttet alltså.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Pepp) skrev 2017-06-15 11:08:41 följande:

Jag har aldrig lagat lamm själv (det är mest han som lagar mat hemma), men jag vet att maken dels stoppar in vitlöksklyftor här och där när han gör lammstek och att han är noga med innertemperaturen i köttet så att det inte blir torrt. Det ska ju vara lite rosa i mitten. Rosmarin gnider han in köttet med ibland. Sen har vi rödvinssås och klyftpotatis till bara.

Han har köpt både rosmarin och vitlök så han kanske har lite koll
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-15 11:10:34 följande:
    Han har köpt både rosmarin och vitlök så han kanske har lite koll
    Smaklig måltid!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Pepp) skrev 2017-06-15 11:17:14 följande:

Smaklig måltid!

Tackar
  • Anonym (A)

Vill man ha en "mild" lammsmak ska man undvika lammstek. Lammracks blir svåra att göra grillspett av.

Marinerad lammfilé eller lammentrecote borde nog bli bäst för grillspett.

• Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2017-06-15 12:03:56 följande:

Vill man ha en "mild" lammsmak ska man undvika lammstek. Lammracks blir svåra att göra grillspett av.

Marinerad lammfilé eller lammentrecote borde nog bli bäst för grillspett.

Tack
  • Duckan

Verkligen! Får lammstek en gång per år hos släkten och det är med nöd och näppe jag får ner en skiva kofta trots tillbehör.
  • Minimalen

Personligen skulle jag ta grillspett eller kotletter så kan du ta annat kött till dig. Så får ni båda er vilja igenom. Dock tycker jag att du ska prova lammkött och inte bara kategoriskt säga "jag gillar inte lamm". Du kanske kommer att älska lammköttet.

• Anonym (Ts)

Någon som vet var i Stockholm jag kan köpa bra lammkött som inte är halal?

• elyse
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-15 17:06:09 följande:

Någon som vet var i Stockholm jag kan köpa bra lammkött som inte är halal?

Större ICA som har egen charkdisk.
  • nine05

Skär lammrostbiff i spettstorlek. Gör marinad på:

3 msk olivolja, rivet skal + saft från 2 citroner, 4 pressade vitlökar, salt o peppar, färsk mynta (torkad går också bra). Lägg allt i en påse, gnugga in marinaden i köttet, låt ligga ett par timmar gärna över natten.

Svar på tråden Grilla lamm?