Grilla lamm?
Jag avskyr lamm men min nya partner älskar det. Därför ska vi grilla lamm imorgon.
Vad för lamm ska jag köpa? Lammfile', lammracks, rostad lamm?
Nåt bra recept tips? Marinad?
Jag avskyr lamm men min nya partner älskar det. Därför ska vi grilla lamm imorgon.
Vad för lamm ska jag köpa? Lammfile', lammracks, rostad lamm?
Nåt bra recept tips? Marinad?
Lammracks är gott! Marinera över dagen i någon färdig marinad från affären med vitlök i, så blir det gott.
Servera med vad du vill - sallad, potatis, ris...
Lammracks är gott! Marinera över dagen i någon färdig marinad från affären med vitlök i, så blir det gott.
Servera med vad du vill - sallad, potatis, ris...
Jag har väldigt svårt för lamm, men racks och långkokat lamm (sån på ben som bara trillar isär) funkar för mig att äta. Ingen favorit, men det går ner.
Mycket marinad så hoppas jag att det funkar för dig med ts.
Jag hade väldigt svårt för lamm innan jag träffade min man. Han tillagar det så att det blir jättegott. Innan har jag bara ätit på restaurang och då har det smakat "kofta".
Rätt tillagat och med rätt tillbehör är det gott.
Jag hade väldigt svårt för lamm innan jag träffade min man. Han tillagar det så att det blir jättegott. Innan har jag bara ätit på restaurang och då har det smakat "kofta".
Rätt tillagat och med rätt tillbehör är det gott.
Han stoppar in vitlöksklyftor i köttet alltså.
Jag har aldrig lagat lamm själv (det är mest han som lagar mat hemma), men jag vet att maken dels stoppar in vitlöksklyftor här och där när han gör lammstek och att han är noga med innertemperaturen i köttet så att det inte blir torrt. Det ska ju vara lite rosa i mitten. Rosmarin gnider han in köttet med ibland. Sen har vi rödvinssås och klyftpotatis till bara.
Smaklig måltid!
Vill man ha en "mild" lammsmak ska man undvika lammstek. Lammracks blir svåra att göra grillspett av.
Marinerad lammfilé eller lammentrecote borde nog bli bäst för grillspett.
Vill man ha en "mild" lammsmak ska man undvika lammstek. Lammracks blir svåra att göra grillspett av.
Marinerad lammfilé eller lammentrecote borde nog bli bäst för grillspett.
Personligen skulle jag ta grillspett eller kotletter så kan du ta annat kött till dig. Så får ni båda er vilja igenom. Dock tycker jag att du ska prova lammkött och inte bara kategoriskt säga "jag gillar inte lamm". Du kanske kommer att älska lammköttet.
Någon som vet var i Stockholm jag kan köpa bra lammkött som inte är halal?
Någon som vet var i Stockholm jag kan köpa bra lammkött som inte är halal?
Skär lammrostbiff i spettstorlek. Gör marinad på:
3 msk olivolja, rivet skal + saft från 2 citroner, 4 pressade vitlökar, salt o peppar, färsk mynta (torkad går också bra). Lägg allt i en påse, gnugga in marinaden i köttet, låt ligga ett par timmar gärna över natten.