• Anonym (Rute)

Högkostnadsskydd för utländska recept?

Jag ska göra IVF utomlands (inom EU) och undrar om medicinerna går på högkostnadsskyddet då eller inte. Jag kommer få receptet utskrivet av den utländska kliniken men hämta ut dem här i Sverige. Om det inte gör det, går det då att på något sätt få receptet omskrivet av svensk läkare och då få högkostnadsskydd?

• Svar på tråden Högkostnadsskydd för utländska recept?
  • Anonym (ED)

Tror inte du får det om receptet är utländskt- varför skulle det gälla då liksom? Men en svensk läkare kan självklart skriva ut samma mediciner under förutsättning att de finns här och då gäller högkostnadskortet. Gjort 7 ED och bara en medicin gick inte på kortet. De som inte finns här skickade kliniken. Progesteronet har jag köpt på plats direkt.

• Eidnj11937

Nej, det kommer inte ingå i högkostnadsskyddet. Du får betala fullpris. Endast svenska recept ingår i högkostnadsskyddet liksom svenska personer omfattas av det eftersom det är vi som betalar hela högkostnadssystemet genom skatt. Läkarna har koder som gör att läkemedlen får förmån. Recept skrivna inom EES får expedieras en gång på apotek i Sverige men en varning: apoteken måste kunna tolka recepten och läkemedlen måste vara godkända i Sverige. Har ofta fått utländska recept där det är helt omöjligt att säkerställa vad tusan läkaren skrivit eller på läkemedel vi inte har i Sverige. Utländska recept på narkotika får inte expedierad alls längre.

• Eidnj11937

Kan också säga att det kan vara svårt att hitta en läkare som är villig att omskriva recept. Läkare är alltid ansvariga för det de skriver ut och få av dem vill ta ansvaret för en behandling en helt annan läkare bestämt. De riskerar ju sitt leg om nåt går fel.

• Anonym (ED)
    Eidnj11937 skrev 2017-06-15 17:59:18 följande:
    Kan också säga att det kan vara svårt att hitta en läkare som är villig att omskriva recept. Läkare är alltid ansvariga för det de skriver ut och få av dem vill ta ansvaret för en behandling en helt annan läkare bestämt. De riskerar ju sitt leg om nåt går fel.
    Jaså? Min läkare har villigt skrivit ut allt. Samma mediciner som vid IVF/FET och ÄD i Sverige ju. Enda skillnaden var Gonapeptyl. Jag kanske haft tur då, men annars hade det blitt dyrt. Fast- barnet kostade ju ändå ca 400000 om man räknar allt så lite mer på mediciner hade väl vart en baggis kanske. Och ändå värt det förstås! Solig
Svar på tråden Högkostnadsskydd för utländska recept?