• Glosan

Vanligt att minska Levaxindos?

Hej

Är det vanligt att man behöver minska Levaxindosen? Jag har ätit 125 mcg i 1,5 år men har nu på sistone fått svåra sömnproblem, lite högre puls och tungt andas. Känns som kroppen är stressad och jag kommer inte till ro.

Skulle det kunna vara min dos som spökar tror ni?

• Svar på tråden Vanligt att minska Levaxindos?
  • Sommargrodan

Låter som du äter för mycket. Du borde kolla upp det. Hade också sömnsvårigheter och "hjärtklappning" kändes det som och åt för hög dos då. Jag har ätit levaxin 2 år men är inte förrigställd än :/

• Glosan

Ok tack för svar. Hade du svårt att somna och komma till ro?

Jag har ätit i många år, är det vanligt att man behöver förändra sin dos med tiden?

• Sommargrodan

Jag somnar vanligtvis på 5 min (gör och gjort hela mitt liv) men när min dos var för hög så kunde jag vrida och vända i timmar. Så då förstod jag att det inte var rätt. min läkare har sagt att jag ska kolla mina värden varannat år senare när jag är rätt inställd . Är bara 23år än. Så du borde kolla dig varannat år iallafall

• lavernsolomon

Hej!

Jag svarade faktiskt i en annan liknande tråd alldeles nyligen; det är (tyvärr) besvärligt att justera sin dos av Levaxin i och med att nivåer av T3 och T4 inte är statiska. Detta innebär att dina nivåer av T3 och T4 kan ha förändrats vilket gör att du långsamt börjat svara annorlunda på läkemedlet. Det är väldigt knepigt att justera.

I och med att många symtom av sköldkörtelsjukdomar är ospecifika är det viktigt att ha en väldigt regelbunden kontakt med sin läkare då förändringar kan innebära att du antingen 1) har förändringar i T3 och T4, eller 2) du har ätit fel dos (alla biverkningar behöver inte träda fram omgående). 

Mitt tips är att ta nya prover och be om en ny utredning om vilken dos du bör underhållas på. Jag hittade en sida som har lite information om doser: https://se.treated.com/hypotyreos-underaktiv-skoeldkoertel/levothyroxine/levaxin-25-mcg-50-mcg-100-mcg

Hoppas det var till hjälp.

• Glosan

Tack för ditt svar och för länk! Intressant information. Då är det alltså inget konstigt om det skulle behöva justeras. Fick en läkartid till måndag!

Och, är svårigheter att somna/sova ett vanligt symptom, kan det te sig så?

Tänk om det är så "enkelt", hela världen tycks tro jag är utbränd, men tycker inte själv att det känns så riktigt, men man blir ju paranoid till slut..

• lavernsolomon

Hej igen,

en av de mest komplexa symtomen med underaktiv sköldkörtel är att det kan orsaka orkeslöshet (att personen inte orkar med dagarna på samma sätt), vilket sedan kan landa i en utmattningsdepression, som sedan inte kan lindras med mer sömn.

Många symtom vid utmattningssyndrom överlappar de vid hypotyreos; därför kan det vara bra att tala om för din läkare att du vill få både din sköldkörtelfunktion och din utmattning/orkeslöshet/ev. nedstämdhet utredd. 

Men som första anhalt tror jag det är bra att kontrollera T3 och T4 ("tyvärr" måste detta ändå göras regelbundet) för att se om din dos behöver justeras.

• Glosan

Ja det blir bra med ett läkarbesök! Jag känner mig mer orolig för sömnlösheten än jag känner mig utmattad/deppig. Antar att vid utbrändhet känner man sig slut och initiativlös oxå? Känns inte riktigt så, men dr får väl bedöma.

Svar på tråden Vanligt att minska Levaxindos?