• Tihi

    Vilken mobil ska jag införskaffa?

    Köpte nyss en iPhone 7 men gillar den inte, saknar min 6, och har alltid haft iPhone. Men jag börjar fundera på att byta till android.

    Jag avskyr att den synkar kors och tvärs och använder moln och skräp trots att jag försöker stänga av och begränsa så mycket jag kan. Är det för mycket begärt att det som är på mobilen hålls på mobilen och ingen annanstans?

    Jag vill ringa förstås och jag gillar iMessage som ju är suveränt eftersom att nästan alla jag känner har iPhone. Funderar på att börja använda Facetime istället för en tredjeparts-app som gör gud vet vad med min info. Fina bilder är roligt så en bra kamera är viktigt.

    Att göra en backup och flytt till ny mobil lätt genom datorn som ju ändå iTunes gör är suveränt men jag vet inte om android har en lika bra lösning? Jag vill inte använda molntjänster nämligen.

    Det som lutar åt att behålla iPhone är ju det jag skrivit ovan. Men samtidigt så är jag irriterad över att allt kopplas hejvilt och inbillar mig att jag slipper det om jag byter till android eftersom att jag inte har något annat som är android? Men android är jag lite rädd för pga spyware och virus som dom ju verkar råka ut för.

    Hur tycker du androider funkar jämfört med iPhone? Vilken gillar du och varför? Det rätta för mig kanske vore en dum smartphone eftersom att jag faktiskt inte gillar att nya värstingmodellerna är så smarta idag?

    Jag vet att det finns tusen olika androider och bara ett OS som är iPhone men ni förstår hur jag menar. Jag skulle främst vara intresserad av Sony eller Galaxy androider.

  • Svar på tråden Vilken mobil ska jag införskaffa?
  • Noname00
    Jag tycker du ska prova en Sony eller Samsung men köp då en bra ingen telefon för 2000kr för att jämföra med en iphone.

    Imessage klarar man sig utmärkt utan.
  • Frontline
    Tihi skrev 2017-06-15 22:46:12 följande:
     Men android är jag lite rädd för pga spyware och virus som dom ju verkar råka ut för.
    Har haft mobil sen början på 90 talet och även haft Android när det väl kom och har aldrig råkat ut för spyware eller virus.

    Min absolut bästa mobil är ingen dyr Sony eller överskattad Samsung utan det är en Lenovo P2 ligger i pris på ca 3000:- men är precis lika bra som dom dyra om inte bättre..
    Och oj vilken batteritid laddade den i måndags och har fortfarande 50% kvar på batteriet och då sitter jag mycket med mobilen samt även lyssnar på Spotify på jobbet...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • snedtak

    Har du gmail idag? I praktiken är man ju inloggad med sitt Google-konto på en android enhet när man hämtar appar etc. 

  • Carambolan

    Vad är det den synkar mot din vilja? Jag stänger av allt sånt, eftersom jag har samma apple id både på min privata mobil och på jobbtelefonen samt på en ipad som mest används av barnen. Vill inte att ungarna ska råka Facetimea mina jobbkontakter Har inte stött på något som inte går att stänga av. Är det nån speciell app som stör dig, som jag kanske kan hjälpa dig med...?

  • Tihi
    Noname00 skrev 2017-06-15 23:07:27 följande:
    Jag tycker du ska prova en Sony eller Samsung men köp då en bra ingen telefon för 2000kr för att jämföra med en iphone.

    Imessage klarar man sig utmärkt utan.
    Är inne på någon Galaxy mest pga kameran men även nyfiken på Sony.
    Frontline skrev 2017-06-15 23:50:49 följande:
    Har haft mobil sen början på 90 talet och även haft Android när det väl kom och har aldrig råkat ut för spyware eller virus.

    Min absolut bästa mobil är ingen dyr Sony eller överskattad Samsung utan det är en Lenovo P2 ligger i pris på ca 3000:- men är precis lika bra som dom dyra om inte bättre..
    Och oj vilken batteritid laddade den i måndags och har fortfarande 50% kvar på batteriet och då sitter jag mycket med mobilen samt även lyssnar på Spotify på jobbet...
    Så android är säkrare än vad dom döms ut för att vara? Jag är skraj för virus och spyware så jag är väldigt försiktig överallt på internet men ibland händer saker utanför ens kontroll eller man får något mejl, sms osv. Använder du virusskydd på din android eller är det överkurs? Jag laddar inte ner appar så ofta och gör jag det så är det typ ett flygbolags app eller SVT t ex och alltså inte lek-appar av diverse skumma typer så då kanske virus-risken är minimal?
    snedtak skrev 2017-06-15 23:56:10 följande:
    Har du gmail idag? I praktiken är man ju inloggad med sitt Google-konto på en android enhet när man hämtar appar etc. 
    Jag är inte säker på om jag har kvar en gammal gmail-adress eller inte men det leder mig till något jag funderade på. Måste man vara inloggad på sin g-mail hela tiden på telefonen eller bara om man ska hämta någon app? Hur startar man en android- alltså måste man ha något konto där man uppger namn, adress, födelsedata etc eller räcker g-mail adressen enbart?

    Är man uppkopplad konstant med allt man gör mot något moln på android eller kan man undvika moln som pesten om man vill?
    Carambolan skrev 2017-06-16 00:04:17 följande:
    Vad är det den synkar mot din vilja? Jag stänger av allt sånt, eftersom jag har samma apple id både på min privata mobil och på jobbtelefonen samt på en ipad som mest används av barnen. Vill inte att ungarna ska råka Facetimea mina jobbkontakter smile5.gif Har inte stött på något som inte går att stänga av. Är det nån speciell app som stör dig, som jag kanske kan hjälpa dig med...?
    Du får mer än gärna hjälpa mig! Ingen skulle bli gladare än jag då jag har kämpat och slitit mitt hår sen i helgen. Titta in både under Dator och Teknik och Teknik så ser du att jag har spammat där senaste dagarna med olika frågor. Skulle bli ubertacksam om du kunde läsa och hjälpa mig där.



  • sairda

    Jag hade en samsung galaxy s7 edge men sålde den efter 6 månader, i mitt tycke va edge funktionen inte bra, det gjorde så skärmen såg liten, mörk och smal ut, hade innan en samsung note 3 som är jätteljus stor och skarp skärm så jag trivdes inte, köpte då för nån vecka sen en iphone 6s plus och älskar den. Plus att skärmen på edgen gick sönder av en liten stöt och det kostar typ 2500 att fixa den då den är så pass ny och har edgefunktionen. Så den rekomenderar jag inte :) den nya från samsung ser bra ut men personligen kommer jag nog inte gå tillbaka till anroid, hade en iphone 4s då dom va populära sen köpte jag note 3 sen edge och nu gick tillbaka till iphone :)

  • Tihi
    sairda skrev 2017-06-16 09:17:09 följande:
    Jag hade en samsung galaxy s7 edge men sålde den efter 6 månader, i mitt tycke va edge funktionen inte bra, det gjorde så skärmen såg liten, mörk och smal ut, hade innan en samsung note 3 som är jätteljus stor och skarp skärm så jag trivdes inte, köpte då för nån vecka sen en iphone 6s plus och älskar den. Plus att skärmen på edgen gick sönder av en liten stöt och det kostar typ 2500 att fixa den då den är så pass ny och har edgefunktionen. Så den rekomenderar jag inte :) den nya från samsung ser bra ut men personligen kommer jag nog inte gå tillbaka till anroid, hade en iphone 4s då dom va populära sen köpte jag note 3 sen edge och nu gick tillbaka till iphone :)
    Jag skulle inte vara intresserad av Edge utan vanliga modellen även om Edge ser snygg ut. Var det hårdvaran du inte trivdes med eller android som system? Kul att du gillar 6S plus, jag var inne på en plusmodell men trodde att den skulle bli för stor att kånka med sig. Jag var så nära att köpa 6S men det blev 7 fast jag gillar den inte för att den knakar när man trycker på hemknappen. Löjligt att haka upp sig på kanske men jag har gjort det. Oskyldig

    Jag misstänker att jag skulle ångra mig med android, främst pga fördelarna med iPhone jag räknar upp i TS, men samtidigt är jag grymt frustrerad på iPhone just nu så jag är redo att kasta den i sjön. Förhoppningsvis kan Carambolan och några till hjälpa mig i mina andra trådar. Drömmer

    Och fortsätt gärna berätta fördelar och nackdelar med båda systemen.  
  • Noname00

    Att installera appar från google play är varken mer eller mindre säkert än att installera appar från app store.

  • sairda
    Tihi skrev 2017-06-16 16:19:02 följande:

    Jag skulle inte vara intresserad av Edge utan vanliga modellen även om Edge ser snygg ut. Var det hårdvaran du inte trivdes med eller android som system? Kul att du gillar 6S plus, jag var inne på en plusmodell men trodde att den skulle bli för stor att kånka med sig. Jag var så nära att köpa 6S men det blev 7 fast jag gillar den inte för att den knakar när man trycker på hemknappen. Löjligt att haka upp sig på kanske men jag har gjort det.

    Jag misstänker att jag skulle ångra mig med android, främst pga fördelarna med iPhone jag räknar upp i TS, men samtidigt är jag grymt frustrerad på iPhone just nu så jag är redo att kasta den i sjön. Förhoppningsvis kan Carambolan och några till hjälpa mig i mina andra trådar.

    Och fortsätt gärna berätta fördelar och nackdelar med båda systemen.  


    Tror det var mest skärmen jag inte var nöjd med , den såg så mörk och liten ut pga edge funktionen mot note 3 jag hade förr, den skärmen är tom färgatarkare och ljusare än 6s plus tycker jag. Sen var det nog också att jag var trött på android, föredrar nog iphone har jag märkt nu då jag har en igen. Jag tycker 6s plus är perfekt storlek, men det är för att jag inte tål små skärmar mer, jag är sä van med stora så jag bara trycker fel då jag ska skriva och gillar också att se serier i telefonen och läsa böcker, då är ju stor skärm definitivt en fördel :)
  • Tihi
    sairda skrev 2017-06-17 12:01:16 följande:
    Tror det var mest skärmen jag inte var nöjd med , den såg så mörk och liten ut pga edge funktionen mot note 3 jag hade förr, den skärmen är tom färgatarkare och ljusare än 6s plus tycker jag. Sen var det nog också att jag var trött på android, föredrar nog iphone har jag märkt nu då jag har en igen. Jag tycker 6s plus är perfekt storlek, men det är för att jag inte tål små skärmar mer, jag är sä van med stora så jag bara trycker fel då jag ska skriva och gillar också att se serier i telefonen och läsa böcker, då är ju stor skärm definitivt en fördel :)
    Det låter som att du har hittat rätt mobil för dig!

    Vill gärna höra av fler om för-och nackdelar med dom olika systemen.
  • EnAnonumius
    Tihi skrev 2017-06-15 22:46:12 följande:
    Det som lutar åt att behålla iPhone är ju det jag skrivit ovan. Men samtidigt så är jag irriterad över att allt kopplas hejvilt och inbillar mig att jag slipper det om jag byter till android eftersom att jag inte har något annat som är android? Men android är jag lite rädd för pga spyware och virus som dom ju verkar råka ut för.
    Låt oss säga så här. Jag har aldrig ägt en iPhone. Dock så surfade jag in på AppleStore och tittade på olika appar som finns där. Vad är det jag hittade där via en snabbsökning? Jo Virusprogram till iOS, på AppleStore.

    Risken att råka ut för virus och spyware på en Android är lika hög som att råka på det på iOS i praktiken.  Eller lika låg kanske man skall säga.
    Man skapar ju knappast virusprogram till ett operativsystem oavsett om det är iOS, Android, Windows, BlueBerry etc etc om det aldrig skulle finnas en risk för virus eller spywares. 

    Så hoppas att jag slagit hål en av dina fördomar som du har som du har fått till dig via rykten om Android.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vilken mobil ska jag införskaffa?