• Äldre 16 Jun 08:01
    1862 visningar
    8 svar
    8
    1862

    Gravid med Allmänvisstidsanställning.

    Hej.
    Jag har varit anställd på mitt jobb nu sen april 2016, var 3de månad blir jag anställd på nytt då jag har allmän visstidsanställning 3 månader åt gången. Jag vet att arbetsgivaren har tillåtelse att göra såhär i 2 års tid. Mitt problem eller inte problem egentligen utan min oro är nu att nu när jag är gravid så är jag orolig över att min chef inte kommer förnya mitt avtal efter dessa 3 månader juni-augusti som jag skrev på i början på juni utan att hon kommer hitta en "anledning" till att inte antälla mig på nytt om jag berättar för henne att jag är gravid. Jag vet att jag inte har någon skyldighet att berätta men jag har arbetskläder som jag snart inte kan ha längre pga att min mage svullnar så pass mycket och klädbeställningarna går genom min chef så kan inte direkt skriva GRAVIDByxor på beställningslappen.

    Vad ska jag göra ? någon som varit i samma situation ? Någon som har haft tur ? känner att det är rätt kört för min del när det gäller jobb.

    och om vi säger att jag blir arbetslös efter augusti då jag är i vecka 19 hur påverkar det min föräldrarpenning sen när jag ska vara mammaledig ?

    Snälla hjälp mig.

  • Svar på tråden Gravid med Allmänvisstidsanställning.
  • Äldre 16 Jun 08:06
    #1

    Hur länge har du jobbat? Du behöver ha jobbat 8 månader innan barnet föds om det är första jobbet för att få fp baserat på sgi.
    Är det inte ditt första jobb och du aldrig nollat din sgi så har du redan fp på sgi-nivå.
    Om du jobbat tidigare men nollat din sgi tror jag det räcker med 6 månader arbete för att få fp baserat på sgi. Men just detta är jag osäker på.

  • Äldre 16 Jun 08:19
    #2

    Beställ bara en större storlek? Det borde funka tre månader till.

  • Anonym (Men LÄS!)
    Äldre 16 Jun 08:22
    #3
    Annelie 76 skrev 2017-06-16 08:06:18 följande:

    Hur länge har du jobbat? Du behöver ha jobbat 8 månader innan barnet föds om det är första jobbet för att få fp baserat på sgi.
    Är det inte ditt första jobb och du aldrig nollat din sgi så har du redan fp på sgi-nivå.
    Om du jobbat tidigare men nollat din sgi tror jag det räcker med 6 månader arbete för att få fp baserat på sgi. Men just detta är jag osäker på.


    LÄSTE du inte TS det står i första stycket att hon jobbat sedan april 2016 !! ibland blir jag så trött på folk som svarar utan att läsa..
  • Caramb­olan
    Äldre 16 Jun 09:58
    #4
    HannaPersson90 skrev 2017-06-16 08:01:29 följande:

    och om vi säger att jag blir arbetslös efter augusti då jag är i vecka 19 hur påverkar det min föräldrarpenning sen när jag ska vara mammaledig ?


    Det påverkar inte alls. Eftersom du har jobbat så länge som du gjort så är din SGI skyddad från sex månader före beräknad förlossning och kan därefter inte sänkas före föräldraledigheten. Det är ju vanligt att bli sjukskriven eller diskriminerad under graviditeten så det finns skydd mot det.
  • Äldre 16 Jun 14:51
    #5

    tack för alla svar. :)
    Men jag är som sagt nygravid haha, så jag är inte riktigt insatt på vad sig innebär och vad det är ? :)

  • Äldre 20 Jun 07:51
    #6

    Sgi ? ????

  • Caramb­olan
    Äldre 20 Jun 08:43
    #7

    Sjukpenninggrundande inkomst. Att du har haft en inkomst som ger dig rätt att ta del av socialförsäkringssystemet (sjukpenning, föräldrapenning, etc).

  • Äldre 20 Jun 11:04
    #8

    Blir du arbetslös måste du anmäla dig på arbetsförmedlingen på en gång (första arbetslösa dagen) annars riskerar du att nolla din sgi.

Svar på tråden Gravid med Allmänvisstidsanställning.