• Anonym (Ts)

Okej att inte gå på studentfesten ikväll?

Ikväll är jag och min man bjudna på studentfest. Den som tar studenten är dottern till en god vän till min man. Jag känner den gode vännen men inte dottern, har bara träffat henne totalt 2 gånger.
    Festen ska hållas hemma hos dotterns pojkväns föräldrahem. Har aldrig träffat varken pojkvännen eller dennes familj.
    Med på studentfesten kommer även min mans exfru och deras äldsta gemensamma dotter. Jag har inte en jättebra relation till dem sedan tidigare, vilket gör att det känns extra obekvämt.

Har egentligen inte haft lust att gå på studentfesten alls, men gav med mig då min man tycker det vore tråkigt om jag inte följer med.

Känner extra tydligt idag att lusten och orken är noll. Är gravid och känner mig stor och klumpig (tredje trimestern), inga finkläder som sitter bra och så ska jag arbeta natt hela helgen så jag skulle hellre vilja vara hemma och vila ikväll inför nattjobbet.

Hur hade ni andra gjort i samma situation? är det okej att stanna hemma?

• Svar på tråden Okej att inte gå på studentfesten ikväll?
  • Anonym (Migrän)

Jag hade fejkat migrän om det kändes illa att bara tacka nej.

• Anonym (mmm)

Det viktiga för en student är ju att närmaste släkten grattar. Jag har då aldrig grattat någon bekants barn som tagit studenten. Din man får väl gå dit en stund ensam om han vill. 

• Anonym (Nej)

Du vill inte och den som tar studenten känner du inte och mottagningen är hos ett par du aldrig träffat och dessutom måste du träffa exet som du har svårt för....så den enda som tycker det är tråkigt om du inte går är väl din man. Men är du höggravid så har du ju goda skäl att stanna hemma. Jag hade inte gått.

• John22

Vill du inte gå så ska du givetvis inte gå. Du behöver inte hitta på några ursäkter eller känna dig skyldig. Du är gravid och vill helt enkelt inte - svårare än så är det inte. Antingen ringer du upp hon som håller i festen eller så hälsar maken att du inte orkade komma.

Gör det inte svårare än vad det är och gå inte på saker du inte vill gå på.

• taquine

Jag hade stannat hemma, säger som John, du inte behöver några ursäkter. Din man klarar sig säkert några timmar på egen hand. 
    Gona ner dig i badet eller  i soffan framför TV¨n;)

Goodness me
  • Anonym (Olivia)

Gå inte om du inte vill. Du känner ju varken dottern eller värdparet, vill inte träffa exet och vill också vila inför nattjobb. Bara för att din man tycker att det är "tråkigt" att du inte kommer är inte skäl nog att du ska tvinga dig dit.

Din man kan ju alltid skylla på graviditeten om han tycker att det är jobbigt att du inte kommer. Tror att de flesta skulle ha förståelse att fu inte går pga. det.

• såkalladbonusmamma

Hemma och vilat, helt klart! Stå på dig!

• Anonym (Tjipp)
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-16 11:50:27 följande:

Ikväll är jag och min man bjudna på studentfest. Den som tar studenten är dottern till en god vän till min man. Jag känner den gode vännen men inte dottern, har bara träffat henne totalt 2 gånger.
    Festen ska hållas hemma hos dotterns pojkväns föräldrahem. Har aldrig träffat varken pojkvännen eller dennes familj.
    Med på studentfesten kommer även min mans exfru och deras äldsta gemensamma dotter. Jag har inte en jättebra relation till dem sedan tidigare, vilket gör att det känns extra obekvämt.

Har egentligen inte haft lust att gå på studentfesten alls, men gav med mig då min man tycker det vore tråkigt om jag inte följer med.

Känner extra tydligt idag att lusten och orken är noll. Är gravid och känner mig stor och klumpig (tredje trimestern), inga finkläder som sitter bra och så ska jag arbeta natt hela helgen så jag skulle hellre vilja vara hemma och vila ikväll inför nattjobbet.

Hur hade ni andra gjort i samma situation? är det okej att stanna hemma?

Om anknytningen till den som tagit studenten är så liten hade jag inte gått dit.
  • Carambolan

Jag hade tyckt att det kändes jättekonstigt att gå dit, med så liten koppling till den som tar studenten. Hade nog kännt mig som en pinsam snyltare som alla tror är där för gratismatens skull

• Anonym (Jo)

Tycker att det är helt okej att inte gå.

Svar på tråden Okej att inte gå på studentfesten ikväll?