Barn, resor, saker....mm mm
Skriver inte denna tråd för att hoppa på någon så jag vill inte heller ha något påhopp!
Barnfamiljer med dålig ekonomi som är hemma hela sommaren, åker inte ens till stranden/köper glass när det är varmt/något annat billigt i närheten av hemmet.
Aldrig köper nya kläder och saker till barnen - nej, det är inget fel på begagnat; jag brukar köpa begagnat som fortfarande är fräscht.
Menar de föräldrar som köper begagnat som är "sunkigt" och trasigt.
Många av dessa föräldrar röker och det kostar ju en hel del.
Hur tänker dessa föräldrar egentligen?! Kan de inte försöka dra ner/sluta med sitt rökberoende för att barnen ska kunna få åka på en liten utflykt, få ett nytt klädesplagg, få en ny sak?!?
Innan ni säger något om beroende - jag HAR varit beroende av Coca Cola och det är ett beroende precis som andra!
Men jag lyckades sluta!!
Min mamma var "socfall" eller hur man ska kalla det, samma med styvfar.
Pappa alkoholist och brottsling.
Jag åkte aldrig på semester så det var inte kul när man hörde klasskamraterna berätta vad de gjort.
Nya kläder/saker....hmmm, vad var det när jag var barn?!
Nu är jag vuxen, är gift med en underbar man och vi har 2 fina tonårsbarn.
Vi åker på semester varje år - vi äger en sommarstuga med sandstrand som vi är 4 veckor i på sommaren + åker dit helger året om.
Vi har kompisar som bor i Tyskland - dit åker vi ibland.
Vi semestrar i Sverige - åker till släkt/vänner/bor på hotell.
Vi är absolut inte rika, vi prioriterar!
En kompis frågade om hennes yngsta dotter får följa med oss till stugan varje semester för att de inte har råd att åka iväg (kompisen + styvpappan lever på soc och ingen kontakt med pappan) men råd med cigaretter har de!
Jag sa att vi har tyvärr inte råd för vi prioriterar vår familj - kompisen blev sur!
Berätta gärna hur ni har haft det/hur ni har det.