• Anonym (Klumpen)

Satt i halsen!!

Är ensam hemma, sitter och äter choklad och råkar svälja Saliv med choklad i fel strupe så jag sitter och får ingen luft!!!!!

Jag kan inte andas och vill samtidigt rapa. Men går inte! Får panik så springer ut i trappuppgången och ringer min sambo. Jag springer ner i trappen och då lyckas jag få lite luft innan det bli täppt igen för att sedan få luft igen. Sambon i luren frågar hur det går och jag får fortfarande svårt att få fram vad som hänt men lyckas säga satte i halsen! Han säger att jag ska rings upp när jag lugnat mig för jag fick panik!!

Då kommer världens längsta högsta rap upp så kändes det bra!!

Vad är det för fel? Fått så flera gånger!! Oftast när jag tuggar tuggummi eller dricker.

Nu efter 5 minute är jag fortfarande lite skakis och vågar inte dricka.

• Svar på tråden Satt i halsen!!
  • Anonym (Sanna)

Är det du som skrivit innan om att du satt i halsen och läkaren sa det såg ut som en ärta?

Har du muskelryckningar/ muskelsvaghet? Svårt med talet? Ofta hes? Har du mycket saliv så du upplever du dreglar? Tränar du mycket eller stressar mycket? Sista frågan: har du svårt röra läpparna eller liknande?

Tänker om de är något neroulogisk..

• Knäcken

Fast kan du ringa din sambo så får du luft. Mest paniken som gör att du tror du inte får det. Kan du prata eller hosta så finns det lufttillförsel.

• Anonym (Lena)

Om du har mycket syra uppstötningar så kan halsen bli lite svullen. Jag har det och mat fastnar lätt i halsen.

• Anonym (Klumpen)
    Knäcken skrev 2017-06-17 04:52:24 följande:

Fast kan du ringa din sambo så får du luft. Mest paniken som gör att du tror du inte får det. Kan du prata eller hosta så finns det lufttillförsel.

Man behöver inte luft för att använda fingrarna? Då rör man bara fingrar.
  • Anonym (Klumpen)
    Anonym (Sanna) skrev 2017-06-17 03:53:03 följande:

Är det du som skrivit innan om att du satt i halsen och läkaren sa det såg ut som en ärta?

Har du muskelryckningar/ muskelsvaghet? Svårt med talet? Ofta hes? Har du mycket saliv så du upplever du dreglar? Tränar du mycket eller stressar mycket? Sista frågan: har du svårt röra läpparna eller liknande?

Tänker om de är något neroulogisk..

Nej det var inte jag. Mycket saliv har jag. Lite dreggel varning ibland haha. Läppar ellr andra problem nej. Är ju rätt stressad annars.
  • Anonym (Klumpen)
    Anonym (Lena) skrev 2017-06-17 08:17:10 följande:

Om du har mycket syra uppstötningar så kan halsen bli lite svullen. Jag har det och mat fastnar lätt i halsen.

Ja det har jag. Otäckt bara.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Klumpen) skrev 2017-06-17 08:32:09 följande:

Ja det har jag. Otäckt bara.

Börja med Omeorazol en tablett varje dag och Novalucol vid behov då blir det bra i halsen.
  • Anonym (Sanna)

Hur gammal är du ts?

• Anonym (Laryngospasm)

Tycker det låter som att du fick något som heter laryngospasm. Det är när endast en liten retning kan ge en kramp i musklerna runt strupen. Det gör att man inte kan andas ordentligt eller prata, den släpper vanligen av sig själv efter 30-60 sekunder.

Det kan komma bara genom sätta en liten droppe saliv i halsen eller av att man får upp magsyra i strupen.

Jag har själv råkat ut för detta flera gånger. Det är mycket obehagligt men inte farligt. Det bästa man kan göra är att försöka att slappna av. Då släpper det fortare. Lättare sagt än gjort.

Det finns också undersökningar som kan hjälpa till med diagnosen. Kanske kan det hjälpa dig att koppla av mer om du vet varför och att det inte är farligt.

• Anonym (Klumpen)
    Anonym (Laryngospasm) skrev 2017-06-19 00:19:14 följande:

Tycker det låter som att du fick något som heter laryngospasm. Det är när endast en liten retning kan ge en kramp i musklerna runt strupen. Det gör att man inte kan andas ordentligt eller prata, den släpper vanligen av sig själv efter 30-60 sekunder.

Det kan komma bara genom sätta en liten droppe saliv i halsen eller av att man får upp magsyra i strupen.

Jag har själv råkat ut för detta flera gånger. Det är mycket obehagligt men inte farligt. Det bästa man kan göra är att försöka att slappna av. Då släpper det fortare. Lättare sagt än gjort.

Det finns också undersökningar som kan hjälpa till med diagnosen. Kanske kan det hjälpa dig att koppla av mer om du vet varför och att det inte är farligt.

Tack känns lugnare , tror ju att det är farligt :). Men då ska jag slappna av nästa gång , händer ju då och då
  • Sjömamma
    Anonym (Klumpen) skrev 2017-06-21 10:37:40 följande:
    Tack känns lugnare , tror ju att det är farligt :). Men då ska jag slappna av nästa gång , händer ju då och då
    Jag tycker ändå att du ska rådfråga en läkare som jan bekräfta diagnosen. Det kan ju vara något annat som kanske går att åtgärda.
Svar på tråden Satt i halsen!!