• Lilium

Hjälp! Dammet tar aldrig slut!

Jag behöver lite assistans här innan jag blir alldeles knäpp.

Hur ofta ska man egentligen behöva damma? Allt i lägenheten är täckt av ett lager damm och trots dammtorkning återkommer det efter två - tre dagar. Efter en vecka kan man rita i det utan problem.

Hemma hos min mor (samma område, samma hyresvärd, samma konstruktion) är problemet inte i närheten av lika utbrett och man behövde damma cirka 1 - 2 gånger i månaden.

Värst är badrummet, där dammet dels är svart men också återkommande efter en dag. Har kollat över ventilationen och den fungerar. Det är också väldigt råkallt i badrummet.

Börjar bli helvetiskt frustrerande att det aldrig är riktigt rent, trots städning.

Städtips? Är det ventilationen som är boven i lägenheten?

Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
  • Svar på tråden Hjälp! Dammet tar aldrig slut!
  • Lena

Svart damm då låter det som ventilationen skulle behöva ett filter och det kommer in skit utifrån

• Rosebud

Bodde nån månad i Enskede söder om stan och har haft kontor vid Huvudsta torg norr om Sthlm.

Båda dessa lägenheter var rena terrorn vad gäller damm och smuts. Man kunde rita i dammet bara över dagen. Gemensamt var att de låg vid högtrafikerade vägar/ genomfarter.Torra, soliga dagar var långt jävligare än när det regnade. Kläder, möbler allt var ett jävla gegg.

För egen del hade jag en konstant rethosta och irriterade luftvägar där och då.

• Kerubmamman

Har du tagit upp det med hyresvärden?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Lilium
    Kerubmamman skrev 2017-06-17 13:30:00 följande:

Har du tagit upp det med hyresvärden?

Nej inte ännu. Har försökt eliminera eventuella dammfällor på egen hand.
    Hade en svart, semi-långhårig matta i sovrummet tidigare som verkade ha stått för en hel del damm, så det har egentligen blivit bättre även om det inte är helt bra.
  • Lilium
    Rosebud skrev 2017-06-17 11:03:35 följande:

Bodde nån månad i Enskede söder om stan och har haft kontor vid Huvudsta torg norr om Sthlm.

Båda dessa lägenheter var rena terrorn vad gäller damm och smuts. Man kunde rita i dammet bara över dagen. Gemensamt var att de låg vid högtrafikerade vägar/ genomfarter.Torra, soliga dagar var långt jävligare än när det regnade. Kläder, möbler allt var ett jävla gegg.

För egen del hade jag en konstant rethosta och irriterade luftvägar där och då.

Det kan visserligen vara trafiken som är lite boven i dramat här, bor liksom i ett hörn mellan två rätt så trafikerade vägar. Så det skulle inte förvåna mig alls, fönstren ut mot vägen är grådassiga och förblir smutsiga hur man än beter sig medan fönstret mot innergården är hur fint som helst.

• Lilium
    Lena skrev 2017-06-17 10:50:31 följande:

Svart damm då låter det som ventilationen skulle behöva ett filter och det kommer in skit utifrån

Ventilationen i badrummet är ett utsug, så det tillkommer egentligen ingen luft där, eller någon annanstans i lägenheten då det är den enda ventilen vi har.
    Däremot har vi ett fönster som står öppet konstant, och där skulle det behövas ett filter av något slag.

Svar på tråden Hjälp! Dammet tar aldrig slut!